S Stefan1972 skrev:
ja självklart men som jag nämnde tidigare så överdrivs det kraftigt..........jag har en säkring på både kök, toa, hall och vardagsrum och vi använder allt helt normalt. Spisen har eget såklart.......Så varför en del vill ha upp till fyra fem matningar på egna säkringar ser jag som väldigt besynnerligt men de kanske har nån restaurangverksamhet. vad vet jag.
Jag förstår ju självfallet poängen, det är inte det det handlar om.
Vi har idag följande uppdelning:
1x16A häll (gas) + ugn
1x10A kyl + frys
1x10A Takbelysning + köksfläkt (delar med takbelysning i angränsande rum)
1x16A Övriga uttag (diskmaskin, micro, vattenkokare, kaffekokare, bänkbelysning)

Det fungerar i de flesta fallen bra. Oftast går det att köra diskmaskinen samtidigt som micro, vattenkokare eller kaffekokare, men det händer att det inte går (antagligen när båda råkar värma samtidigt). Att köra tre av dessa samtidigt går i princip aldrig så där har vi fått ändra våra vanor med hur vi använder köket. Då diskmaskinen endast är 45 cm så går den relativt ofta och det är inte ovanligt att vi samtidigt vill tina något i micron och koka upp pastavatten i vattenkokaren.

Så när vi nu gör om köket har vi kommit fram till att vi inte vill känna oss begränsade med hur vi kan använda köket så kommer vi ha det uppdelat enligt följande:
3x16A hällar (gas+induktion) + ugn
1x10A micro + köksfläkt
1x10A diskmaskin
1x10A kyl + frys + taklampa kök o skafferi
1x10A bänkuttag
1x10A bänkuttag

Kanske lite onödigt många grupper till köket, men nu kommer vi garanterat inte ha problem att använda flera hushållsapparater samtidigt och om vi får elfel någonstans så kan vi bryta bara en liten del av köket och fortsätta använda större delen av det. Diskmaskinen skulle så klart kunna dela med någon annan grupp, men det var betydligt mycket enklare att dra en helt egen grupp till den delen av köket än att dra vidare från något av de andra uttagen. Även micro/köksfläkt skulle kunna dela med någon annan men även där var det lättare att dra en separat dit än att försöka trixa vidare från någon av de andra.
Kyl/frys skulle för belastningens skull kunna dela med någon annan grupp, men vi vill inte riskera att elfel i någon annan apparat gör att det bryts även till dem så därför delar de bara med två taklampor.

Så att man vill ha många olika grupper till köket skulle jag säga beror dels på hur man använder köket, hur stor del av köket som det är okej att man tappar vid ev elfel och även hur det är lättast att dra fram kablarna. Sen skulle säkert många klara sig på 1-2 grupper utöver spis/häll/ugn, men det riskerar att bli väldigt opraktiskt vid ev elfel eller stort merjobb vid kabeldragningen
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
För att förtydliga. Jag har inte beställt ngt ”speciellt”. Har önskat framdragning av el till kyl/frys/micro/ugn. Det är beställningen.
Skall du inte ha nån spis?
Både vanlig ugn och kombinationsugn?
 
S Stefan1972 skrev:
menar du att andra elfirmor vet hur ts vill ha det? Problemet är ju fortfarande kommunikationen mellan parterna. Den kan såklart bli bättre om man tar en annan firma eller påtalar det lite mer men det finns ju inga regler hur det ska vara som sagt. Det är fullt tillåtet att plugga in allt i ett uttag.
Nä, men andra firmor kan svara på hans fråga om första firman gjorde rätt
 
Det tror inte jag att dom kan, dvs ge det "rätta" svaret.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl så att OM man kör både ugn och mikro samtidigt, så drar de avsevärt mer än 16A. Men observera att en ugn drar bara ström när den värms upp, kanske under 5 minuter, och sedan korta perioder för att hålla värmen. De allra flesta användningar av en mikro, innebär att man värmer något i ett fåtal minuter. Vid längre användning där man faktiskt lagar mat i mikron, så gäller samma sak som för ugnen, den går i korta perioder.

Just när båda verkligen kör samtidigt, så blir det mer än 16A, men en säkring är gjord för att tåla en avsevärd överlast under förvånansvärt lång tid. Den löser inte ut på en sekund för att man drar 16,1 A.

Detta nyttjas för övrigt av både din häll och de flesta hela spisar. Den totala märkeffekten på en häll är i många fall avsevärt högre än vad du kan ta ut på tvåfas 16A. Och det fungerar.
Jag har faktiskt inte sett någon häll för hemmabruk som tar mer än 16A max per fas hur mycket man än drar på. Då får man koppla hällen på en fas i så fall.
Likaså ugnar de jag har mätt drar 10A för vanlig under+övervärme. Men kör man varmluft, grill etc kan man ta 16A. En gamla hade "snabbstart" där man värmde med under+grill=16A
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nä, men andra firmor kan svara på hans fråga om första firman gjorde rätt
Det finns inget i installationen som är direkt fel. Det handlar mer om hur man vill ha det och bad man är beredd att betala. Priset stiger ju om det måste dras fram nya grupper från centralen. Centralen behöver kanske bytas också. Det skulle sannolikt leda till klart högre kostnader utan någon märkbar förbättring. Då skulle det vara direkt fel av elektrikern att göra så. Tydligen verkar ju inte kunden insatt i det här fallet.

I en ny anläggning skulle man dock inte gjort på det viset.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget i installationen som är direkt fel. Det handlar mer om hur man vill ha det och bad man är beredd att betala. Priset stiger ju om det måste dras fram nya grupper från centralen. Centralen behöver kanske bytas också. Det skulle sannolikt leda till klart högre kostnader utan någon märkbar förbättring. Då skulle det vara direkt fel av elektrikern att göra så. Tydligen verkar ju inte kunden insatt i det här fallet.

I en ny anläggning skulle man dock inte gjort på det viset.
Möjligtvis kan det ha varit så att alternativt hade man fått byta central eller dra fram en ny grupp som du skriver.

Elektrikern har inte gjort något fel vid själva inkopplingen som jag uppfattar det. Men han kanske inte informerat TS att han kommer skjuta säkringar om han använder ugnen samtidigt som mikron
 
  • Gilla
Perjohansson56
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Vi har idag följande uppdelning:
1x16A häll (gas) + ugn
1x10A kyl + frys
1x10A Takbelysning + köksfläkt (delar med takbelysning i angränsande rum)
1x16A Övriga uttag (diskmaskin, micro, vattenkokare, kaffekokare, bänkbelysning)

Det fungerar i de flesta fallen bra. Oftast går det att köra diskmaskinen samtidigt som micro, vattenkokare eller kaffekokare, men det händer att det inte går (antagligen när båda råkar värma samtidigt). Att köra tre av dessa samtidigt går i princip aldrig så där har vi fått ändra våra vanor med hur vi använder köket. Då diskmaskinen endast är 45 cm så går den relativt ofta och det är inte ovanligt att vi samtidigt vill tina något i micron och koka upp pastavatten i vattenkokaren.

Så när vi nu gör om köket har vi kommit fram till att vi inte vill känna oss begränsade med hur vi kan använda köket så kommer vi ha det uppdelat enligt följande:
3x16A hällar (gas+induktion) + ugn
1x10A micro + köksfläkt
1x10A diskmaskin
1x10A kyl + frys + taklampa kök o skafferi
1x10A bänkuttag
1x10A bänkuttag

Kanske lite onödigt många grupper till köket, men nu kommer vi garanterat inte ha problem att använda flera hushållsapparater samtidigt och om vi får elfel någonstans så kan vi bryta bara en liten del av köket och fortsätta använda större delen av det. Diskmaskinen skulle så klart kunna dela med någon annan grupp, men det var betydligt mycket enklare att dra en helt egen grupp till den delen av köket än att dra vidare från något av de andra uttagen. Även micro/köksfläkt skulle kunna dela med någon annan men även där var det lättare att dra en separat dit än att försöka trixa vidare från någon av de andra.
Kyl/frys skulle för belastningens skull kunna dela med någon annan grupp, men vi vill inte riskera att elfel i någon annan apparat gör att det bryts även till dem så därför delar de bara med två taklampor.

Så att man vill ha många olika grupper till köket skulle jag säga beror dels på hur man använder köket, hur stor del av köket som det är okej att man tappar vid ev elfel och även hur det är lättast att dra fram kablarna. Sen skulle säkert många klara sig på 1-2 grupper utöver spis/häll/ugn, men det riskerar att bli väldigt opraktiskt vid ev elfel eller stort merjobb vid kabeldragningen
Om ni får problem eller inte i nya köket beror inte på hur många grupper ni har i centralen till just köket. Det har ju att göra med hur de nya grupperna ligger på L1, L2 och L3 (huvudsäkringarna). Du kan ju få alla grupper till köket på exempelvis L1 och då får du ändå problem.
 
Eller så har TS informerats och sagt OK för men inte förstått vad han sa OK till. Det är inte ovanligt att kunder säger just OK och inte frågar vad det innebär även om dom inte förstår nått.
När man sedan gör det man har fått ett OK på så kommer dom och säger "men jag trodde att xxxxxx skulle ingå".
 
  • Gilla
Hallonbåten och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Möjligtvis kan det ha varit så att alternativt hade man fått byta central eller dra fram en ny grupp som du skriver.

Elektrikern har inte gjort något fel vid själva inkopplingen som jag uppfattar det. Men han kanske inte informerat TS att han kommer skjuta säkringar om han använder ugnen samtidigt som mikron
Läs gärna TS inlägg #25 det sammanfattar det hela ganska bra särskilt att den som utfört det hela var trygg med och övertygad om att lösningen var ok. Finns ingen anledning att om det inte ligger väl till på alla sätt att dra fram egen grupp till micron vid renoveringen likt TS. Att däremot göra den sedvanliga uppdelningen häll/ugn från 16 A trefasiga gruppen till ett dubbelt uttag så micron kan anslutas där också borde tyda på att det tagits tillvara på kundens intressen som brukar vara uppe i olika trådar.

Inte heller osannolikt att TS har 16 A mätarsäkringar och då inte mycket mening med att ödsla tid, arbete, kostnader på något som både praktiskt och teoretiskt i detta fallet kommer fungera bra. Om det görs nytt och allt tas från grunden är det givetvis bra att lägga till någon grupp i köken likt vad många skrivit om här men även då kan det ibland gå till överdrift. Viktigare då att se till vad som kan tänkas användas i övriga uttag samtidigt och hur de är placerade tex vid bänkar, diskbänk osv.
 
  • Gilla
Soltorp40 och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Om ni får problem eller inte i nya köket beror inte på hur många grupper ni har i centralen till just köket. Det har ju att göra med hur de nya grupperna ligger på L1, L2 och L3 (huvudsäkringarna). Du kan ju få alla grupper till köket på exempelvis L1 och då får du ändå problem.
Även normcentralen kommer bytas och alla grupper är fördelade så jämnt det går mellan L1, L2 och L3. Och även uppdelade så att de som mest sannolikt används samtidigt inte ligger på samma inkommande fas, allt för att minimera risken att skjuta en huvudsäkring i stället för en gruppsäkring. Så just det problemet bör vara så minimerat som det går.
Så det jag menar är att om jag får ett elfel i min ugn eller att en mus gnager av matningen till diskmaskinen så slår respektive brytare till dem ifrån, men större delen av köket kommer vara opåverkad. Vilket även gör att jag inte måste ta ut en elektriker direkt om det är en storhelg utan kan vänta tills det är en vanlig vardag igen.
Sen är det dessutom skönt att kunna köra diskmaskinen samtidigt som micron, assistenten och vattenkokaren utan att en brytare löser ut för att de inte sitter på samma brytare i centralen och inte heller går på samma inkommande fas.
Sen skulle vi som sagt kunna ta bort någon grupp, men väljer att inte göra det bla för att vi vet att vissa saker vill vi använda samtidigt och på vissa ställen är det helt enkelt enklare att dra en helt egen matning
 
H hjulia skrev:
Även normcentralen kommer bytas och alla grupper är fördelade så jämnt det går mellan L1, L2 och L3. Och även uppdelade så att de som mest sannolikt används samtidigt inte ligger på samma inkommande fas, allt för att minimera risken att skjuta en huvudsäkring i stället för en gruppsäkring. Så just det problemet bör vara så minimerat som det går.
Så det jag menar är att om jag får ett elfel i min ugn eller att en mus gnager av matningen till diskmaskinen så slår respektive brytare till dem ifrån, men större delen av köket kommer vara opåverkad. Vilket även gör att jag inte måste ta ut en elektriker direkt om det är en storhelg utan kan vänta tills det är en vanlig vardag igen.
Sen är det dessutom skönt att kunna köra diskmaskinen samtidigt som micron, assistenten och vattenkokaren utan att en brytare löser ut för att de inte sitter på samma brytare i centralen och inte heller går på samma inkommande fas.
Sen skulle vi som sagt kunna ta bort någon grupp, men väljer att inte göra det bla för att vi vet att vissa saker vill vi använda samtidigt och på vissa ställen är det helt enkelt enklare att dra en helt egen matning
Om musen är framme eller du får elfel på ugnen kommer säkerligen jordfelsbrytaren spela dig ett spratt och slå ut hela anläggningen innan säkringen hinner reagera. Sedan måste du hitta felet
 
P Putte 9497 skrev:
Om musen är framme eller du får elfel på ugnen kommer säkerligen jordfelsbrytaren spela dig ett spratt och slå ut hela anläggningen innan säkringen hinner reagera. Sedan måste du hitta felet
Ja, det må så vara. Men att slå av samtliga brytare, på med JFBn och sen på med en brytare i taget tills JFBn löser ut är inte direkt svårt. När man sen har hittat vilken grupp felet är på så är det bara låta den vara bruten och slipper då ha halva huset/köket släckt och man kan själv välja hur snart man vill ha ut en elektriker. Eller kanske till och med leva med att några uttag inte funkar utan använda några andra i närheten istället.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Skall du inte ha nån spis?
Både vanlig ugn och kombinationsugn?
Jo vanlig häll..
Sedan ugn samt en micro som också fungerar som en lätt ugn för uppting sv pizzor o annan skräpmat
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Vet du att jfb löser på ugnen så får du antingen ringa ut en tekniker eller köpa en ny. En elektriker skulle bara göra samma konstaterande som du att ugnen är kaputt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.