Hej alla!
Ska bygga Myresjöhus Ljusgården 156 kvm.
Finns här nån som byggt ett sådant?
Vore otroligt kul att få ta del av erfarenheter, idéer och bilder.

:)
 
Va kul att ni är nöjda. Har ni nån hemsida, byggblogg eller liknande upplagd med bilder? Vore kul att få se hur ert Ljusgården ser ut. Speciellt intressant är kök och vardagsrumsdel. Är lite klyven hur jag ska inreda.
Vi ska bygga planlösning 2, bara gjort lite ändringar i entrén.
Vad har ni gjort för modifieringar? Har ni andra tips eller sånt ni kommit på i efterhand som ni hade velat gjort annorlunda?

 
Vi har också byggt ett ljusgården fast i Umeå. Vi flyttade in i juni och är mycket nöjda med huset. Vi har planlösning 2 fast vi har gjort klädkammare av toan i entren och gjort större badrum. Vi trivs jättebra. Visst har vi kommit på att en del småsaker kanske man skulle gjort annorlund som eluttag tex, men i det stora hela älskar vi vårt hus. Skulle vara kul med lite bilder från andra ljusgårdar (?). Ska leta och se vad vi har för bilder.

MVH Petra och Ulf
 
pecha skrev:
Vi har också byggt ett ljusgården fast i Umeå. Vi flyttade in i juni och är mycket nöjda med huset. Vi har planlösning 2 fast vi har gjort klädkammare av toan i entren och gjort större badrum. Vi trivs jättebra. Visst har vi kommit på att en del småsaker kanske man skulle gjort annorlund som eluttag tex, men i det stora hela älskar vi vårt hus. Skulle vara kul med lite bilder från andra ljusgårdar (?). Ska leta och se vad vi har för bilder.

MVH Petra och Ulf

Åh, va kul om du har lite bilder!
Har ni gjort om klädkammaren vid det stora sovrummet till en del av badrummet?
Vi ska inte heller ha toa i entrén + att vi funderar på att ha hela rummet bredvid entrén till klädkammare och förvaring. Det är alltid dåligt planerat med förvaringsutrymmen på husritningar.
Vad tycker ni om tvättavdelningen? På ritning kan den se lite liten och trångt ut. Upplevs det så?
 
Kom på en annan grej. Vi ska sätta in braskamin i vardagsrummet och funderar mycket på var vi ska sätta den.
Har ni braskamin och i så fall var har ni placerat den?

MVH
Malin
 
Hej igen!
Jo, det är klk bredvid stora sovrummet som nu är vårt badrum. Jag tycker det blev jättebra + att sambon verkligen ville ha ett ganska stort badrum. Tvättstugans storlek beror nog på vad man ska använda den till. Vi är ännu lite oense. Jag anser att det går att få till en fullt funktionell tvättstuga med goda utrymmen om man bara ska använda den som tvättstuga. Sambon vill att vi ska ha den som tvättstuga, entre för familjen (med 2 barn blir det en hel del kläder och skor), datacentral och hundmatplats för familjens stora best. Att få in alla dessa funktioner på den inte så tilltagna ytan känns svårt. Vi får väl se hur det blir i slutändan. Just nu känns det trångt. Vi har också tänkt sätta in kamin så småningom. Vi har placerat ett rör (?) i plattan i vardagsrummet i hörnet mot köksväggen där kyl och frys står. Så om några år står det kanske en Conturakamin där :)

Ska kolla under veckan om bilder på huset.

Förresten var ska ni bygga?

MVH Petra.
 
Hej Petra!
Vi ska bygga i Jönköping. Vi har inte riktigt bestämt men det lutar åt att vi också tar bort klädkammaren för att få ett stort badrum.
Nä, det är nog som du säger att tvättstugan får bli tvättstuga, ingen entrédel.
Men annars känns det som en genomtänkt planlösning tycker jag.
Vad har ni för kök? Luckor, vita eller trä?
Har ni centraldammsugare?
Om du hittar lite bilder och inte vill lägga ut dom här får du gärna maila mig istället på mh@hs.hj.se.

Hej så länge.

//Malin

 
Hej Malin!
Har nu hittat några bilder. Vi har HTH kök. Vitvarorna har vi själva ordnat. De är från  AEG och är i aluminium. Skåpluckorna heter modern vit ek från HTH. Vi har ingen centraldammsugare. Sambon var inne på att vi skulle ha en men jag tyckte att med ett enplanshus så var det onödigt. Visst skulle det vara bra att slippa dra runt på, och framförallt slippa stöta i väggar, med dammsugaren men man måste ju alltid prioritera mellan behov och kostnad.

Lite bilder att kolla på. Klicka på bilderna för full storlek.


Hall från huvudentré
dscn1917tu0.th.jpg

Från vardagsrum mot hall
dscn1918vz4.th.jpg


Vardagsrum från matplats
dscn1919lt4.th.jpg

Från Vardagsrum mot framsida av huset
dscn1920bz4.th.jpg


Mosaik
dscn1922tr6.th.jpg

dscn1921zr6.th.jpg

Kök från tvättstuga
dscn1923of4.th.jpg

Kökluckor
dscn1924yi4.th.jpg

Stora badrummet

dscn1928th9.th.jpg

dscn1925gy0.th.jpg

dscn1929yj3.th.jpg

dscn1926jt3.th.jpg



/Petra
 
Såg en annons i tidningen att det skulle vara visning på ett Ljusgården i Slaka utanför Linköping nu i helgen. Kommer inte ihåg tider, men det bode väl gå att hitta via Myresjös hemsida eller Linköpingskontoret.
 
Hej Petra!
Tack för att du tagit dig tid. Det ser kanonfint ut. Gillar det skarpt! Ni verkar ha ungefär samma stil som vi. Har tänkt mig ett kök med ljusa luckor (kan tänka mig att köksdelen kanske blir lite mörk annars) och rostfria vitvaror.
Får man fråga vad ni har gett för köket respektive vitvarorna? Har ni förresten rostfria vivaror eller aluminium?

Vi ska snart upphandla kök och vitvaror. Var det stor skillnad i pris på AEG och Siemens som Myresjö har som standard?

//Malin
 
Hej Malin!
Köket tror jag kostade mellan 70-80.000 kr extra motför standardköket. Vi har då valt andra luckor och handtag, fläktkåpa och annan fläkt, mycket lådor istället för skåp, aluminiumlist på bänkskivans kant, aluminiumlist mot golvet under köksskåpen, breddat "bardisken" mot v-rummet så man kan använda den som sittplats, soft luckstängning på alla lådor och dörrar, spotar under köksskåpen och så valde vi till skärbräda, grytskåp och ett utdragbart "skafferi". Just ja, vi har extra höga skåp ovanför diskbänken också. Kan inte komma på fler ändringar nu. Vitvarorna ( som är i aluminium) ordnade svärfar ett bra pris på. Ca 60.000 för kylskåp, frysskåp, induktionshäll, inbyggnadsugn och inbyggnadsmicro, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och torkskåp. Ca 25.000 droh myresjöhus av när vi fixade egna vitvaror. Jag kan inte komma ihåg vad de skulle ha extra för Siemens aluminiumpaket. Vi tyckte inte riktigt om kyl och frys från Siemens så därför började vi kolla runt och tog in offerter från bl.a electrolux.
Lycka till med era val och husbygge! Ser fram emot att få följa er i detta forum.

/ Petra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.