Jag har nyligen flyttat in i en villa där de tidigare ägarna inte funderat så mycket över funktionen i fläkten. Det har resulterat i svartmögel i fogar framför allt. Vill inte ha andra problem.

Jag har läst igenom manualen till fläkten och ökat känsligheten för fukt osv vilket har gjort att situationen har förbättrats men fläkten verkar inte kunna uppfylla de krav jag har:
-alltid vara igång på låga varvtal
-vid högre fuktighet ska den öka varvtalet.

Den som sitter nu är en Fresh intelivent, exakt vilken modell är jag osäker på. Den ska ju vara ganska bra har jag förstått men verkar ändå inte duga.

Vad ska jag hitta på för att detta ska fungera? Måste jag byta enhet och till vilken?
 
  • En ventilationfläkt i ett hörn av ett kaklat utrymme med synlig mögel i fogarna på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläktmodell Fresh Intelivent monterad på vägg, visar använd panel och fläktblad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en ny som uppfyller dina krav om konstant gång och styrning på fuktnivå.
Du behöver säkerställa att fläkten då har konstant spänningsmatning och inte får spänning från ex. belysning.

Kapaciteten på dessa fläktar brukar vara likvärdig. Där finns inte mycket att vinna i luftväxlingskapacitet genom byte av fläkten.
 

Bästa svaret

Jag har en likadan Fresh Intellivent och den går konstant på lågfart och spinner upp på högre fart när det blir fuktigt. Vad är problemet med din?
Är den kopplad så att den har konstant matningsspänning och inte styrs via belysning eller liknande?
 
A
Du skall kunna ställa in din fläkt enl dina önskemål. Finns där ingen manual på tillverkarens hemsida?
Jag satte in en sådan i mitt gamla hus, och den hade ett vettigt grundflöde och forcerad ventilation när den kände av fukten. Jag uppskattade också att den var så tyst. Vill minnas att du har ett par olika alternativ att välja när det gäller det kontinuerliga grundflödet.
 
useless useless skrev:
Jag har en likadan Fresh Intellivent och den går konstant på lågfart och spinner upp på högre fart när det blir fuktigt. Vad är problemet med din?
Är den kopplad så att den har konstant matningsspänning och inte styrs via belysning eller liknande?
Tack för det.
Hittade en manual till intellivent 1.0 (och inte 2.0 som jag tittat på tidigare).
På 1.0 måste man tydligen koppla plinten lite.

http://www.enelco.se/dokument/INTELLIVENT_MANUAL_NORDISK_008474-2755.pdf

Den ska alltså kopplas i läge 2. Dvs L och SL plinten ska byglas. Detta är super för mig, slipper köpa ny fläkt :)
 
P PSJ skrev:
Googlade lite för ett tag sedan men det va riktigt snårigt att hitta funktionerna. Nu när jag tittar hittade jag denna:
[länk]

Läge ett eller två verkar ju vara exakt det jag söker.
Men helst vill jag ju slippa byta..
Bra att tänka på i sammanhanget.. är dörren för tät så det inte kommer in tillräckligt med luft i badrummet kvittar det vilken fläkt som finns, sedan luft till bostaden oxå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.