Har precis byggt klart en innervägg i gips och satt planhyvlat furu utanpå gipset.
Planen är att måla hela väggen (gips + furu) i samma väggfärg som övriga rummet. Behöver jag grunda med någon speciell färg på furut?

Målet är att väggen ska ha samma färg över hela (notera att bilden nedan använder träskivor bakom det planhyvlade furut, här använde jag iställlet gips.
nKcyQ7T.png
 
Grunda furut med Beckers panelgrund, den innehåller spärr, kvistlack, grund och täck, perfekt till furu, därefter kan du måla med Beckers living fusion, den innehåller också grund och två vänder räcker alldeles utmärkt på ogrundad gips, den kan du även köra med på den grundade furun. Då får du en helmatt apsnygg yta som är avtorkningsbar. Priset är lite högre en vanlig väggfärg men glöm då inte att du slipper köpa grund till gipset, då jämnar det ut sig. Fusion har en bra kulöråtergivning och ger ett galet djup i mörka kulörer. Kört alla rum i huset med den och är supernöjd.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Grunda furut med Beckers panelgrund, den innehåller spärr, kvistlack, grund och täck, perfekt till furu, därefter kan du måla med Beckers living fusion, den innehåller också grund och två vänder räcker alldeles utmärkt på ogrundad gips, den kan du även köra med på den grundade furun. Då får du en helmatt apsnygg yta som är avtorkningsbar. Priset är lite högre en vanlig väggfärg men glöm då inte att du slipper köpa grund till gipset, då jämnar det ut sig. Fusion har en bra kulöråtergivning och ger ett galet djup i mörka kulörer. Kört alla rum i huset med den och är supernöjd.
Kan jag grunda med Beckers Panelgrund och sen köra på vanlig väggfärg? Ska titta på Beckers Living Fusion, men jag tror det blir Caparol färg. Räcker det med ett lager panelgrund?

Förresten, jag slipade till lite taklister och kom ner till trät på vissa ställen, måste detta också grundas med panelgrund?
 
J jockebq skrev:
Kan jag grunda med Beckers Panelgrund och sen köra på vanlig väggfärg? Ska titta på Beckers Living Fusion, men jag tror det blir Caparol färg. Räcker det med ett lager panelgrund?

Förresten, jag slipade till lite taklister och kom ner till trät på vissa ställen, måste detta också grundas med panelgrund?
Om det är trärent kan det behöva grundas. Det håller bättre. Kvistlack kan också vara bra.

Ett annat alternativ om du gillar utseendet - täck hela ytan med shellac (trä och gips). Måla sedan med linoljefärg. Använd pensel, inte roller.
 
Panelgrunden innehåller kvistlack, kör du med den är allt underarbete färdigt. Testat även den på furu och vill man gardera kan man köra två vänder, men en vända räckte för mig. Lackfärg är väl bättre på trä och panelgrund men fusion fäster absolut, då får du samma yta över hela väggen. Till listerna kan du även med fördel köra panelgrund om du har lite över.
 
Redigerat:
En apelsin En apelsin skrev:
Ett annat alternativ om du gillar utseendet - täck hela ytan med shellac (trä och gips). Måla sedan med linoljefärg. Använd pensel, inte roller.
Varför ska gipsen ha shellac menar du?
 
H hapazard skrev:
Varför ska gipsen ha shellac menar du?
Om du målar med linoljefärg på gips, så sugs mycket färg in i gipsplattan. Det går alltså åt massor av färg om du inte grundar = ganska dyrt. Om du grundar både trä och gips med ett lager shellack, så får du dessutom väldigt lika utryck sen, den ena blir inte blankare än den andra.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
richardtenggren
Skulle inte rekommendera Beckers panelgrund, vi fick måla om taket på grund av den.

Vi fick Jotuns variant som kompensation, den fungerade bra mycket bättre än Beckers. Men Zinsser B-I-N fungerade bäst, fick tipset om denna av en målare som överhörde vårt problem i färgbutiken.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Skulle inte rekommendera Beckers panelgrund, vi fick måla om taket på grund av den.

Vi fick Jotuns variant som kompensation, den fungerade bra mycket bättre än Beckers. Men Zinsser B-I-N fungerade bäst, fick tipset om denna av en målare som överhörde vårt problem i färgbutiken.
Tråkigt att höra, har själv kört med Beckers panelgrund flera gånger utan ett enda dåligt resultat. Vad var det för något som blev fel när ni målade med den?
 
richardtenggren
S0MMER S0MMER skrev:
Tråkigt att höra, har själv kört med Beckers panelgrund flera gånger utan ett enda dåligt resultat. Vad var det för något som blev fel när ni målade med den?
Vi fick genomslag, även fast vi gjorde enligt konstens alla regler, men han som skötte reklamationerna hade varit hos en målare med samma problem innan han besökte oss. Enligt honom så hade de haft många reklamationer på just panelgrunden från Beckers.
Kan ju dock varit en dålig batch eller något, men skulle aldrig chansa igen;)

(Jag sommarjobbade som inköpare av färg(sjuka mängder färg till industrin) en sommar under studierna, och nog förekom det att vi fick skicka tillbaka dåliga batcher, bland annat från Beckers.)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi fick genomslag, även fast vi gjorde enligt konstens alla regler, men han som skötte reklamationerna hade varit hos en målare med samma problem innan han besökte oss. Enligt honom så hade de haft många reklamationer på just panelgrunden från Beckers.
Kan ju dock varit en dålig batch eller något, men skulle aldrig chansa igen;)

(Jag sommarjobbade som inköpare av färg(sjuka mängder färg till industrin) en sommar under studierna, och nog förekom det att vi fick skicka tillbaka dåliga batcher, bland annat från Beckers.)
Sålde nämligen Beckersfärg i flera år och både kunder och jag själv var nöjd med resultatet, står dock i det finstilta att kraftiga kvistar och kraftigt gulnat virke kan behöva en förvända kvistlack samt ev två vänder panelgrund. Jotun är dock jävligt bra dem med, tråkigt med extraarbetet, bra att det löste sig
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.