P Putte 9497 skrev:
Har du några tips för att sätta väv direkt på gipsskiva?

Ska man ha vävlim på både gipsskivan och väven?
Jag brukar måla med en billig grund-/väggfärg eller billigt lim som får torka för att på så sätt mätta gipset. Många rekommenderar att späda limmet med vatten, men jag tycker att det blir så kladdigt att hålla på med så jag har aldrig gjort det och inte märkt någon nackdel med att inte späda mer än att det går åt mer lim. Men med ett billigt lim så gör inte det så mycket. När det har torkat rollar jag knappt 1,5 våds bredd med lim och sätter väven som man gör med easy up-/non woven-tapeter. Ska jag tapetsera direkt på gipsskivorna gör jag på precis samma sätt. Vet inte om det finns väv som ska tapetseras på samma sätt som svälltapeter så det kan vara bra att kolla upp först att man verkligen får väv som sätts som non woven-tapeter. När väven är uppe och har torkat så grundar jag den med en billig grund-/väggfärg eller billigt lim på precis samma sätt som grundningen på gipset. Jag tycker att det enklaste är att grundmåla oavsett om man ska tapetsera eller inte för det är lätt att se att färgen verkligen har täckt överallt plus att jag ofta köper ordentligt med grundfärg så den vet jag räcker, men det är en smaksak. Det enda viktiga är att mätta den sugande ytan och till det funkar både färg och lim

Själv brukar jag vara noga med att välja bort alla tapeter som ska svällas och sättas med överlapp då jag tycker de är så krångliga och kladdiga att hålla på med när jag inte har vanan inne. Så hur man sätter svälltapeter med överlapp kan jag inte ge några tips om.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Antar att du arbetar som professionell målare?
 
P Putte 9497 skrev:
Antar att du arbetar som professionell målare?
Haha nej, långt ifrån! Är IT-tekniker och har aldrig jobbat som hantverkare. Det närmaste jag kommer det är de somrarna jag jobbade som kassör på Jula :geek:
Men min exsambo var målare under några år och fick under den tiden bland annat dekormåla i domkyrkan här och platsmåla Kvänumkök och av hans beskrivning av Kvänums krav vet jag inte vad som är svårast att lyckas med.. :seenoevil:
Han lärde mig det mesta som jag kan om måleri och sen är jag väldigt praktiskt lagd och älskar att renovera. Så med hans tips och råd har jag själv arbetat fram ett sätt som funkar bra för mig för att få ett bra resultat. Men jag är nog långt ifrån lika bra och snabb som en bra målare, men resultatet blir nog långt mycket bättre än de flesta hemmafixarna och inget som jag behöver skämmas för om en målare studerar det :)
 
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
M Mina_Amanda skrev:
Vi ska tilläggsisolera samt renovera i ordning en stuga och har fått offert på detta (se bifogad bild), den blev mycket över vår budget och funderar på var vi skulle kunna kapa kostnader genom att bygga själva. Vi är relativt händiga och kan rådfråga samt få hjälp från bekanta så vill kunna göra mycket själv men såklart inte el och vvs. Förslag på hur vi kan få ner kostnaden för detta projekt? Vilka poster skulle kunna tas bort?
Var ligger huset, vilken ort?

Har ni bara begärt offert från en leverantör?
 
M Mina_Amanda skrev:
Vi ska tilläggsisolera samt renovera i ordning en stuga och har fått offert på detta (se bifogad bild), den blev mycket över vår budget och funderar på var vi skulle kunna kapa kostnader genom att bygga själva. Vi är relativt händiga och kan rådfråga samt få hjälp från bekanta så vill kunna göra mycket själv men såklart inte el och vvs. Förslag på hur vi kan få ner kostnaden för detta projekt? Vilka poster skulle kunna tas bort?
Verkar som en ok offert, men ni kan nog kapa en hel del kostnader och göra själva
 
M Mina_Amanda skrev:
Vi har bett om en specad offert. Stugan är cirka 60 kvm. Vi ska bo där nästa vinter och sen ha den som gästhus. Ska bygga ett nytt hus bredvid. Vi bor i dag rätt nära och kan bygga på helger. Isolering och fasad behövs väl göra i "ett svep" så det kanske man låta firman göra
Kanske dum fråga, men behöver ni renovera? Hade det funkat att slänga in en luftluft-värmepump och bo lite spartanskt en vinter? Skönt att ha pengarna till husbygget istället, tänker jag. Sedan kan ni i så fall greja med gästhuset när ni är klara med det andra. Med reservation för att jag inte vet något direkt om er och era förutsättningar, såklart.
 
Säger samma sak, det står ingenstans om utgångsläget. Har ni köpt det nu eller har ni bott där tidigare och vet hur det är ? Eller varför behöver man renovera det så mycket? Särskilt om ni ändå ska bygga nytt på samma plats? Renovera det kan man ju göra sen då kanske......
 
Hemmakatten
Vi hyrde en vinter i Roslagen en timmerstuga, ca 50 kvm utan isolering vare sig ut- eller invändigt. Det var en av de värsta vintrarna på många år. Det var inga problem att hålla värmen, fanns en insats i öppna spisen. Sovrummet hade elradiator och var lite isolerat.

Visst, elräkningen var hög,ca 4000 för den kallaste månaden. Men det är ändå vansinnigt mindre än kostnaden för er att isolera hela gäststugan.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.