Cheesen
F frityreldarn skrev:
Varför behöver ni flexa låset? Trodde alla lås gick att demontera från insidan, visserligen med hjälp av en av de andra nycklarna i rätt läge. Men du menar kanske om man har slarvat bort den enda nyckeln?
Nej om man slarvar bort en nyckel till vårt system så behöver vi inte byta några cylindrar då vi har ett system som går att flexa. Behöver bara byta nycklar. I vårt system skiljer det en aning i pris på att flexa låsen och då byta 12 nycklar eller att byta ut alla 9 cylindrar och 12 nycklar.
 
Ok, då fattar jag. "Flexa" betyder vanligtvis att kapa upp med en kaprondell, en Flex.
 
Cheesen
K koolla skrev:
Som kuriosa: Jag hade en badrumsfirma som lade nyckeln i en blomkruka som hängde på precis vid entrédörren. Vi var inte ens inflyttade när de började renoveringen. När vi flyttade in slängde jag den blomman med kruka och allt på tippen. På morgonen dagen efter ringde de och undrade var blomman tagit vägen och fick erkänna. Tror inte jag brydde mig om kostnaden för nyckeln eller om de erbjöd sig att betala. Jag var ju trygg med att den inte kommer tillbaka. Men de fick en jävla utskällning för att de lagt nyckeln 50 cm från dörren på något av de vanligaste ställena en tjuv skulle leta på.
Lite komiskt... men om inte kunden kan tillgodose hantverkarna med tillräckligt många nycklar så får man som kund finna sig i att nyckeln göms på plats för att alla ska ha tillgång när de behöver komma in och utföra arbete...
Dock kan jag hålla med om att det kanske var lite dåligt gömställe... :dizzy:
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
S
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lite komiskt... men om inte kunden kan tillgodose hantverkarna med tillräckligt många nycklar så får man som kund finna sig i att nyckeln göms på plats för att alla ska ha tillgång när de behöver komma in och utföra arbete...
Dock kan jag hålla med om att det kanske var lite dåligt gömställe... :dizzy:
Eller så tas nyckeln in till företaget och låses in efter avslutad dag!
 
S Stadsfiskalen skrev:
Eller så tas nyckeln in till företaget och låses in efter avslutad dag!
Eller så är det olika företag inblandade och då fungerar ju inte det.
Vanligt är ju som jag själv jobbar... ensam med snickeri och plattsättning och hyr in elektriker, vvs, målare etc som också är små egenföretagare. ;)
 
K
K koolla skrev:
Som kuriosa: Jag hade en badrumsfirma som lade nyckeln i en blomkruka som hängde på precis vid entrédörren. Vi var inte ens inflyttade när de började renoveringen. När vi flyttade in slängde jag den blomman med kruka och allt på tippen. På morgonen dagen efter ringde de och undrade var blomman tagit vägen och fick erkänna. Tror inte jag brydde mig om kostnaden för nyckeln eller om de erbjöd sig att betala. Jag var ju trygg med att den inte kommer tillbaka. Men de fick en jävla utskällning för att de lagt nyckeln 50 cm från dörren på något av de vanligaste ställena en tjuv skulle leta på.
Det är väl för sjutton ingen tjuv som går och letar nycklar som ligger gömda på måfå.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju montera upp ett nyckelskåp med kodlås, så har det varit på många arbetsplatser där jag varit
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Jodå, en vän till mig var hemma en dag i radhuslägenhetsområdet och noterade att det var någon som betedde sig underligt utanför fönstret. Gick ut och undrade vad det var och personen knallade iväg fortare än kvickt. Spåren i snön visade just att denna person gått runt och letat nycklar lite överallt.
 
K
13th Marine 13th Marine skrev:
Jodå, en vän till mig var hemma en dag i radhuslägenhetsområdet och noterade att det var någon som betedde sig underligt utanför fönstret. Gick ut och undrade vad det var och personen knallade iväg fortare än kvickt. Spåren i snön visade just att denna person gått runt och letat nycklar lite överallt.
Hur vet du att han inte letade möss, pokemon eller tappade sedlar?
 
K Kortling skrev:
Hur vet du att han inte letade möss, pokemon eller tappade sedlar?
Med lite slutledningsförmåga ;)
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lite komiskt... men om inte kunden kan tillgodose hantverkarna med tillräckligt många nycklar så får man som kund finna sig i att nyckeln göms på plats för att alla ska ha tillgång när de behöver komma in och utföra arbete...
Dock kan jag hålla med om att det kanske var lite dåligt gömställe... :dizzy:
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lite komiskt... men om inte kunden kan tillgodose hantverkarna med tillräckligt många nycklar så får man som kund finna sig i att nyckeln göms på plats för att alla ska ha tillgång när de behöver komma in och utföra arbete...
Dock kan jag hålla med om att det kanske var lite dåligt gömställe... :dizzy:
Och jag förutsätter att hantverkaren kan berätta att ”vi behöver 3 nycklar” om det nu är så. Nu förutsatte du att det var jag som var den felande parten. Jag anser att det var hantverkaren.

Hade jag då sagt nej så kunde vi möjligen diskuterat en smidig lösning. Men eftersom jag betalade för resa varje dag från Lund till Bjärred så kunde nyckeln varit på kontoret, de skulle ju åka därifrån...
 
Redigerat:
  • Gilla
RompisKompis och 2 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Det är väl för sjutton ingen tjuv som går och letar nycklar som ligger gömda på måfå.
De flesta tjuvar tar nog en altandörr för det är så enkelt och går snabbt. Men den lite mer ”osäkra” tjuven kan nog tänkas kolla efter nyckel. Framförallt om det finns ett ställe precis vid dörren som är en dörrmatta eller blomkruka. Och jag hade också en gömd nyckel innan vi skaffade digitala lås. Men den var ju på ett bättre ställe än blomkrukan vid dörren.

Gömmer du plånboken i skon på en smockfull strand också och tror att om någon tjuv går förbi så letar de nog inte i skon??? Jag kan också lägga den där men medveten om det men har inget bättre val.

snabb googling gav iallafall dessa resultat:
https://www.smp.se/almhult/tjuven-hittade-extranyckeln-tog-cykelutrustning/?stopredirect

https://www.allehanda.se/artikel/tjuv-hittade-gomd-nyckel

https://www.skd.se/2018/04/05/tjuv-hittade-nyckel-i-bastun/

https://www.helahalsingland.se/artikel/inbrott-med-gomd-nyckel
 
K koolla skrev:
Och jag förutsätter att hantverkaren kan berätta att ”vi behöver 3 nycklar” om det nu är så. Nu förutsatte du att det var jag som var den felande parten. Jag anser att det var hantverkaren.

Hade jag då sagt nej så kunde vi möjligen diskuterat en smidig lösning. Men eftersom jag betalade för resa varje dag från Lund till Bjärred så kunde nyckeln varit på kontoret, de skulle ju åka därifrån...
Förutsatt absolut ingenting och syftade inte på just ert fall utan överlag.
Självklart kommunicerar man med kunden om ifall det är möjligt med fler än en nyckel om behovet är sådant då det som jag nämnde i ett annat inlägg inte alltid är så att de olike personerna hör hemma i samma företag. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Förutsatt absolut ingenting och syftade inte på just ert fall utan överlag.
Självklart kommunicerar man med kunden om ifall det är möjligt med fler än en nyckel om behovet är sådant då det som jag nämnde i ett annat inlägg inte alltid är så att de olike personerna hör hemma i samma företag. ;)
och jag gjorde ingen stor grej mot företaget. Vi hade inte flyttat in ännu etc. Skrattade mest åt det faktiskt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.