T Thomas_Blekinge skrev:
Dödligheten procent beror väl mer på rapporteringsrutiner än på verkliga siffror som vi inte känner. Att dödligheten i Hubei-provincen är annan än i rest-China eller utanför China kan ju självklart bero på det statistiska underlaget.
Många osäkerheter i den informationen. Många av de sjuka har inte hunnit dö än också, även det tar tid.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ingen idé att ansöka om semester då du kommer att tvingas att jobba vid tillfälliga sjukhus i så fall.

Sedan kan du räkna med att vara sjuk i flera veckor (om du har dåligt immunförsvar eller är lite äldre). Om du nu inte har underliggande sjukdomar som gör att du dör (knappt en procent dör trolicen).
Vem skulle tvinga mig att jobba på sjukhus? Men då struntar jag i semestern i år alltså. Endera är jag död eller så jobbar jag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Vem skulle tvinga mig att jobba på sjukhus? Men då struntar jag i semestern i år alltså. Endera är jag död eller så jobbar jag.
Svea Rikes Lag. Totalförsvarsplikten gäller ännu alla mellan 16 och 70. I en krissituation kan du alltså bli inkallad till civil tjänst.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nu tror jag faktiskt att risken att dö pga viruset är mycket lägre än chansen att överleva (eller inte insjukna alls)
Men om många insjuknar hamnar världen i en krissituation. Då kan det vara bra att ha bra lager av medicin man brukar använda. Paracetamol, astmamedicin, allergitabletter eller vad man nu behöver.
Det kanske också är bra att inte dö av hunger om världen hamnar i panik och butiker blir tomma. Räcker det då med extr mycket ris och pasta? Eller behöver man mer?

Extra sängar eller lakan behövs knappast för privatpersoner även om bristen på vårdplatser oroar mig
 
harry73 harry73 skrev:
Nu tror jag faktiskt att risken att dö pga viruset är mycket lägre än chansen att överleva (eller inte insjukna alls)
Men om många insjuknar hamnar världen i en krissituation. Då kan det vara bra att ha bra lager av medicin man brukar använda. Paracetamol, astmamedicin, allergitabletter eller vad man nu behöver.
Det kanske också är bra att inte dö av hunger om världen hamnar i panik och butiker blir tomma. Räcker det då med extr mycket ris och pasta? Eller behöver man mer?

Extra sängar eller lakan behövs knappast för privatpersoner även om bristen på vårdplatser oroar mig
Problemet är att det brukar inte gå att hämta ut vissa mediciner i förtid. Stort problem är också att högkostnadsskyddet inte gäller på många om man tar ut det för tidigt. Liksom att läkaren inte heller föreskriver så att det tillåts att ha ett stort lager hemma.

Har själv en del livsviktiga mediciner och har dem hemma med så stort lager som det går utan att få betala multum för det. Är lite orolig nu i och med allt som händer i Kina med tanke på att mycket är tillverkat där.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Efter jag själv blivit lägenhetsmänniska igen måste jag säga att mitt självhushåll är extremt dåligt.

I hus var det så mycket lättare. Hade egen grävd brunn som jag kunde sänka ner hink i om jag behövde vatten. Mycket ved hemma så jag både kunde ha varmt i en del av huset och kunde laga mat på köksspisen. Det ihop med en hel del matvaror gjorde att jag hade klarat mig utmärkt i flera veckor.

Men nu när man bor i lägenhet, hur ska man göra då? Ha ett gasolkök och en stor gasolbehållare inne i lägenheten för att kunna laga mat? Vatten, skulle man då ha en garderob full med bara vatten i stora behållare? Blir så mycket svårare i lägenhet:)
 
Om någon är intresserad varför det är så svårt att uttala sig om hur farlig detta (eller något annat) virus är eller kommer att bli så gör Thunderfoot en bra genomgång:


Hela videon är värd att se, men här börjar demonstrationen av hur svårt det är att modellera smittspridning; eftersom vi har med exponentiellt tillväxande förlopp att göra. Mycket små variationer i smittspridningssannolikhet ger stor påverkan på hur förloppet kommer att gå.

Och likaså; åtgärder vi genomför för att minska smittspridningen (karantän, diagnostik osv.) kan få mycket stort genomslag även om de bara påverkar sannolikheten för smittspridning bara lite. Det är mao inte säkert att det är meningslöst att göra något bara för att det inte ger ett perfekt skydd. Långtifrån.

Så även med mycket enkla modeller så går det att få en förståelse för att det här är ett område där det är svårt att uttala sig säkert och i förväg om hur illa det kommer bli. Och även att långtifrån perfekta motmedel kan ha avgörande verkan.

(Men det är lite vårt problem som sysslar med skydd. När vi är framgångsrika så får vi höra att det vi gjorde inte var någon nytta med, för "Det hände ju aldrig något!". Nej, just det...)
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
S
ricebridge ricebridge skrev:
Svea Rikes Lag. Totalförsvarsplikten gäller ännu alla mellan 16 och 70. I en krissituation kan du alltså bli inkallad till civil tjänst.
haha skulle aldrig falla mig in att rycka in och slava för en regering som så tydligt visat att man inte är på medborgarnas sida.

Vi tog t.ex nyligen emot evakuerade människor från kina som suttit på ett plan med verifierat smittade. Efter endast 2 veckor i karantän får dom nu fritt röra sig i samhället, precis som att man faktiskt vill att det ska sprida sig så fort som möjligt.
 
BirgitS
S SueCia skrev:
Efter endast 2 veckor i karantän får dom nu fritt röra sig i samhället, precis som att man faktiskt vill att det ska sprida sig så fort som möjligt.
Eftersom inkubationstiden är 2 - 10 dagar så räcker en så lång karantän.
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom inkubationstiden är 2 - 10 dagar så räcker en så lång karantän.
Det är ju inte fastställt utan något man tror, finns ju teorier om inkubationstider på upp till 4 veckor nu. Det är väldigt lite som är känt om detta virus än så länge.
 
S SueCia skrev:
haha skulle aldrig falla mig in att rycka in och slava för en regering som så tydligt visat att man inte är på medborgarnas sida.

Vi tog t.ex nyligen emot evakuerade människor från kina som suttit på ett plan med verifierat smittade. Efter endast 2 veckor i karantän får dom nu fritt röra sig i samhället, precis som att man faktiskt vill att det ska sprida sig så fort som möjligt.
Det får du tycka vad du vill om, men lagen gäller för alla, även dig. Du kan enligt lagen bli tvångshämtad av polis på din egen bekostnad om du vägrar i ett sådant läge, och riskerar dessutom upp till fyra års fängelse.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
S SueCia skrev:
Det är ju inte fastställt utan något man tror, finns ju teorier om inkubationstider på upp till 4 veckor nu. Det är väldigt lite som är känt om detta virus än så länge.
Så vitt jag kan se finns det inget land som har ansett att inkubationstiden är längre än 14 dagar och ska det ändras så måste det nog till riktiga bevis och inte bara en massa rykten.

Tillägg: Medelinkubationstiden är 5-6 dagar.
Värre är väl i så fall att man troligen smittar någon dag innan man får några symptom.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Värre är väl i så fall att man troligen smittar någon dag innan man får några symptom.
Det är väl just det som är inkubationstid...alltså tiden från att man fått smittan, och själv smittar, tills man får första symtomet? Eller har jag missuppfattat ordet hela livet?
 
BirgitS
Man smittar inte på en gång man har blivit smittad, viruset måste ha hunnit få fäste i kroppen och ha förökat sig innan man kan smitta någon annan.
Inkubationstid är tiden från smittotillfället tills sjukdomen bryter ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
ricebridge ricebridge skrev:
Det får du tycka vad du vill om, men lagen gäller för alla, även dig. Du kan enligt lagen bli tvångshämtad av polis på din egen bekostnad om du vägrar i ett sådant läge, och riskerar dessutom upp till fyra års fängelse.
tvivlar på att polis kommer ha tid med att hämta upp alla som vägrar, men vi får väl se om det blir aktuellt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.