Hej,

Håller på att riva en vägg där det stått två stycket garderober i. Nu är det så att vi tänkte riva ner balkarna och sätta upp ett staket vid trappen istället så att vi får mer yta till köket.
Är det någon som kan förklara om denna vägg är bärande eller inte?
Jag bifogar ett par bilder för vidare översyn.

Mvh, AWWE
 
  • Delvis rivet trästativ för en innervägg vid trappan i ett hem, för att kontrollera om väggen är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivna träbalkar i en inomhusmiljö med vit takpanel, som kan vara en del av en bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästolpar och balkar inuti en vägg under rivning, med fokus på konstruktionen som undersöks för bärande egenskaper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med träbalkar och spaljé vid trappa, intill plats där garderober stått, med fråga om bärande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att bedöma bara med hjälp av foton. Planritningar är ett bra första steg.
 
J justusandersson skrev:
Det är svårt att bedöma bara med hjälp av foton. Planritningar är ett bra första steg.
Planritningen visar ingenting om bärhet.
 
AWWENATION AWWENATION skrev:
Planritningen visar ingenting om bärhet.
Det kan de i allra högsta grad göra, i varje fall mer än ett par bilder.
Lite onödig ton om du nu är här och vill ha hjälp, kanske.
 
C C.Lundin skrev:
Det kan de i allra högsta grad göra, i varje fall mer än ett par bilder.
Lite onödig ton om du nu är här och vill ha hjälp, kanske.
Vad menar du med dålig ton? Jag framförde bara information om att planritningen för vårt hus inte visar någonting om bärhet. Planritningen visar endast linje för väggarna. Med bilderna framhäver man reglarna vilket är mer än vad ritningen visar. Där av varför jag publicerade bilderna. Det finns personer som har mer kunskap inom området av bärande och icke bärande väggar än vad jag har. De brukar ha ögon för vad som ser ut att vara det eller ej.
 
AWWENATION AWWENATION skrev:
Det finns personer som har mer kunskap inom området av bärande och icke bärande väggar än vad jag har. De brukar ha ögon för vad som ser ut att vara det eller ej.
Då kan det hjälpa att ge den info som finns. Foto på reglar:thinking:
 
Planritning och bild på takstolar brukar ge en första bra info om vad som är bärande.
 
En planritning ger överblick över en byggnads stomme. Ofta krävs det sedan kunskaper om byggnadsteknik för att tolka den. Det står aldrig på en ritning vad som är bärande eller inte. Man kan aldrig utgå från reglars dimensioner när man bedömer vad som är bärande förutom att man kan utesluta vissa konstruktioner.
 
Till er som ber mig att kolla planritningen så har jag redan gjort det man jag kan absolut inte avläsa om väggen skulle vara bärande eller inte. Vad tror ni?
 
  • Planritning av en bostad med en markerad vägg som ifrågasätts om den är bärande eller inte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
efter att ha tittat på bilden med reglarna så gissar jag: icke bärande.
 
D daugaard skrev:
efter att ha tittat på bilden med reglarna så gissar jag: icke bärande.
Eftersom det stått två garderober där känns det som de flesta reglarna är för inbyggnad av garderoberna och resterande är bara vanliga. Tack för ditt svar. :)
 
Det går inte att utesluta att några av dem är bärande. Eftersom bjälklaget är hela 9,3 meter brett behöver golvbjälkarna till över våningen två upplag. Det ena är givet, näligen väggen mellan korridor och sovrum. Det andra kan antingen ligga i andra korridorväggen eller i linje med de nu aktuella väggarna. I vardagsrummet finns troligen en balk i taket eller dold i bjälklaget. Finns det en synlig balk i vardagsrummets tak ger den svaret, annars får man titta på sektionsritningar eller leta efter andra spår.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det går inte att utesluta att några av dem är bärande. Eftersom bjälklaget är hela 9,3 meter brett behöver golvbjälkarna till över våningen två upplag. Det ena är givet, näligen väggen mellan korridor och sovrum. Det andra kan antingen ligga i andra korridorväggen eller i linje med de nu aktuella väggarna. I vardagsrummet finns troligen en balk i taket eller dold i bjälklaget. Finns det en synlig balk i vardagsrummets tak ger den svaret, annars får man titta på sektionsritningar eller leta efter andra spår.
Övervåning? Jag tolkade det som att garderoben som ska rivas är placerad på bottenplan i ett hus med källare. Och direkt över garderoben är det vind / takkonstruktion = ingen mer våning ovanför garderoben.
Rätt eller fel? :)
 
D daugaard skrev:
Övervåning? Jag tolkade det som att garderoben som ska rivas är placerad på bottenplan i ett hus med källare. Och direkt över garderoben är det vind / takkonstruktion = ingen mer våning ovanför garderoben.
Rätt eller fel? :)
Det är en souterrängvilla, alltså enplanshus med källare. Precis som du förstått är det ingen övervåningen utan en liten ”vind”/takkonstruktion. Du har fullkomligt rätt :)
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…
Trappan är otydlig på ritningen, men om det är ett souterränghus finns det troligen fribärande fackverkstakstolar ovanför och då är inga väggar bärande. Det räcker med att konstatera att det finns fackverkstakstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.