Du tänker helt rätt genom att ta någon grad ur returen till vp
Hur stort är garaget? 30m2?
är det någorlunda isolerat och normal takhöjd
Behöver du kanske 700-800 watt för att hålla någon + g inne vid DUT Om exemplet överensstämmer .

montera VVX parallellt med returen och sätt en
Strypventil mellan t rören
Strypventilen bestämmer hur mycket som går igenom VVX och hur mycket som går förbi .

om det är ca 1600watt du behöver som Max blir inte vvx så stor .men ska den klara hela flödet utan för stora tryckfall ( läs måste byta cirkulations pump) så blir VVX rätt stor och dyr

gör du som jag säger och bor i Sthlm har jag vvx som passar som du kan få

mvh
 
A Arne999 skrev:
Ju lägre temperatur det är på vattnet desto högre effekt kan värmepumpen leverera till systemet. Har jag fel på denna grundläggande punkt så köper jag det om någon kan förklara varför
Det är låg temperatur på framledningen som har hög påverkan på värmepumpens värmefaktor. Returtempen har inte den inverkan. Däremot kan du bättre utnyttja den lagrade energin i acktanken om du har en lägre returtemp. Jag skulle säga att för värmepumpens del finns ingen fördel med att koppla garagevärmen på returen. Men för vedeldningens skull finns det en fördel.
 
Sänker man returtempen sänker man också framledningen . Så jag vill påstå att vi höjer effektiviteten genom att hitta en källa till som kan värmas i ett lägre temperatur område än vad övriga huset kräver
 
Om man sänker returtemperaturen så krävs det en högre effekt från värmepumpen för att upprätthålla samma framledningstemperatur. Tillför man då inte en högre effekt så sjunker förstås framledningstemperaturen. Men då bler det också kallare i huset eftersom det fortfarande krävs samma framledningstemperatur för att hålla en given temperatur i huset.
 
Ja när du gått över brytpunkten för vad huset kräver i tillförd effekt mot vad värmepumpen klarar att leverera . Spetsen kostar lika mycket i inköp oavsett vad du lägger den
Men det som ger verkningsgrad är den lägre kondenseringen . Så spetsen du behöver köpa
Lägger man på toppen av lasten . Kan man nu
Sänka retur med den typ av koppel TS önskar
Köper han energin för uppvärmning på absolut
Bästa sätt ifrån vp drift
Mvh
 
V vvs facit skrev:
Men det som ger verkningsgrad är den lägre kondenseringen
Så är det. Men kondenseringstemperaturen är väl normalt lika med framledningstemperaturen. Och du kan inte sänka framledningstemperaturen utan att det blir kallare i huset.
 
Ja men det sker efter brytpunkten på vp
Då måste vi köpa spets oavsett.
En värme pump ska alltid arbeta mot
Det kallaste vattnet vi kan uppringa
Då har vi gjort rätt
Mvh
 
Om inte VP har råd att ge 6-800W till garaget så förstår jag ju att det blir kallare i huset. Förutsätter dock att en 9kW pump är något överdimensionerad. (om inte så får jag väll elda lite mer i så fall... )

Grundfrågan är var det är bäst att koppla in garaget.
Garaget är på 25-30kvm och håller på att isoleras (sparsamt) i skrivande stund. JAg bor förövrigt i gbg området, inte många dagar under nollan denna vinter
 
Du tar ett delflöde som du tänkt men kopplar
Vvx parralelt och en ventil emellan t-rören
Som jag skrev
Mvh
 
A Arne999 skrev:
Grundfrågan är var det är bäst att koppla in garaget.
Det tycks som att jag och vvs facit har olika uppfattning om hur det fungerar. Jag har fått lära mig att det är framledningstemperaturen som skall hållas låg för att maximera värmefaktorn på värmepumpen medan returtempen inte har en sådan påverkan. Då kan du för värmepumpens skull lika gärna koppla garaget på framledningen som på returledningen. Då har du bättre förutsättningar om du i framtiden skulle vilja värma upp mer än vad som är möjligt med bara returen.

Om du å andra sidan vill maximera kapaciteten på en acktank vid vedeldning så är det returtempen som skall minimeras. Då är det för vedeldningens skull en fördel med att ta garagevärmen från returen.
 
Klart det inte kommer bli kallare om effekten täcker behovet. Beroende lite på hur pumpen styr så kommer att gå något längre tid än vanligt fast med något lägre framledningstemperatur (effektivare) under en period sen planar det ut. Medeltemperaturen kommer ju vara detsamma.

Precis som hos mig med arbetstank.
Stänger mina termostater så att flödet ut halveras så går pumpen en kortare tid då returtempen blir högre snabbare och tanken blir "mättad". Med öppna termostater så går pumpen längre tid innan den blir "mättad", kallare returtemp. (större avspegla effekt) Samma framledningstemperatur. Huset blir inte kallare.
 
A Avemo skrev:
Det tycks som att jag och vvs facit har olika uppfattning om hur det fungerar. Jag har fått lära mig att det är framledningstemperaturen som skall hållas låg för att maximera värmefaktorn på värmepumpen medan returtempen inte har en sådan påverkan. Då kan du för värmepumpens skull lika gärna koppla garaget på framledningen som på returledningen. Då har du bättre förutsättningar om du i framtiden skulle vilja värma upp mer än vad som är möjligt med bara returen.

Om du å andra sidan vill maximera kapaciteten på en acktank vid vedeldning så är det returtempen som skall minimeras. Då är det för vedeldningens skull en fördel med att ta garagevärmen från returen.
om du tar det från varma sidan sänker du framledningen lika mycket som om du tog det innan på returen . Skillnaden är att du tar det
Ur tillverkad temperatur som kompressor energin bidragit med .
Så som jag beskriver det får du samma temp efter kondensorn fast till den g lägre kondensering då lyfter blir lite lägre
Då har vi lite mindre drivenergi på kompressorn istället . Nu blev rätt
Mvh
 
Jag skrev inte ett tydligt förslag hur det skulle kopplas. Att lägga en värmeväxlare i serie med framledningen till huset håller jag helt med om att det är en dålig idé. Men om man grenar av ett rör från framledningen som får gå genom värmeväxlaren och sedan till returen så innebär det om man får det ordentligt intrimmat en oförändrad framledningstemperatur, möjligen en sänkt returtemperatur och givetvis ett ökat flöde i systemet. Därmed en oförändrad värmefaktor förutsatt att effekten räcker till. Precis som om värmeväxlaren sitter på returen alltså. Men med fördelen att man kan höja temperaturen i garaget om man skulle vilja.
 
Avemo: Det stämmer nog bra att det framför allt är framledningstemperaturen som påverkar COP. Men det är definitivt inte en nackdel att returtemperaturen går ner. Om man kopplar som du föreslår måste man ju höja framledningstemperaturen för att få samma framledningstrmperatur till huset. I stället för ett eventuellt lite bättre driftsfall för värmepumpen får du ett som vi är överens om att är sämre.
 
Men antag följande två rena hittepå scenareon bara för att förstå principen.

Det är 0degC ute, VP pumpar runt ett visst flöde Q i båda fallen

1: Retur 15 DegC framledning 35 => dT på 20 grader och en viss effekt Z till systemet
2. Retur 20 framlöedning 40=> dT på 20 degC och samma effekt Z till systemet.

Det kan väll inte vara samma COP i fall 1 och 2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.