Ingen aning? Dom kanske dragit in en färdigdragen dukt genom telefonrören?
(Dukten är typ 4-5mm)
 
tommib
Är du säker på att det är dukt då och inte en patchfiber? Hur är (var) den terminerad?
 
  • Gilla
Sstridsberg
  • Laddar…
Den VAR terminerad med en svets (typ krympslang över) och sen två separata kontakter varav en var ansluten till fiberomvandlaren.
 
När jag tittat på dukten (eller slangen) så ligger det två fiber löst i den.
 
R
Yes, har gjort ett antal lägenhetshus där vi kört blåsfiber i nanoduct.
Oftast använder man slitsluckorna på varje plan där de oftast går in en telekabel i varje lägenhet.
Då ducten är så tunn så går den i teleröret utan att behöva plocka bort telekabeln.

Har du riktigt tur så finns det lite extra kabel i källaren så man kan få fram tillräckligt för att svetsa om MEN börja inte dra i kabeln själv.

du behöver ändå en tekniker som ska svetsa den i uttaget så låt han sköta hanteringen av kabeln.
Dessa fiberkablar är ömtåliga och risken är att du verkligen pajar den så man måste blåsa en ny.
 
  • Gilla
viktigt och 1 till
  • Laddar…
Drulleförsäkring hos hemförsäkringen?
 
R
Och den stora frågan är varför du plockar bort nätverksuttag?!
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Jo jag överlåter nog reparationen till nån som kan.
(Drulleförsäkring.. tja varför inte? )

Anledningen att plicka bort nätverksuttagen var att vi rev en vägg vilket krävde att vi plockade bort kabelkanalen. Sen satt det typ kanaler överallt i lgh och en massa uttag. Vi har inget behov annat än wifi.
 
  • Arg
Poontus
  • Laddar…
C calvin82 skrev:
Jo jag överlåter nog reparationen till nån som kan.
(Drulleförsäkring.. tja varför inte? )

Anledningen att plicka bort nätverksuttagen var att vi rev en vägg vilket krävde att vi plockade bort kabelkanalen. Sen satt det typ kanaler överallt i lgh och en massa uttag. Vi har inget behov annat än wifi.
Ska ni bo i lägenheten för evigt?
Det är många som ser kablar som bra. Wifi störs ju ut av grannar med mera.
Så det är ju en standardförsämring att riva bort allt. Även om det är "finare utan kablar" :D
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Jo iofs men jag tror dom flesta inte köper lägenhet på att det finns nätverksuttag i sovrummet
 
  • Gilla
  • Wow
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
Men många av oss ser det som ett stort plus.

Vi bodde tidigare i en nybyggd brf med dubbla nätverksuttag ialla rum, fõrutom i vardagsrummet där det fanns på motsatta väggar så man kunda ha TV m.m. på valfri sida, helt suveränt.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
C
Det är ju en Stockholmsrenovering... Då river man ut alla spår från tidigare ägare, spelar ingen roll om det är nytt, felfritt, användbart eller dyrt. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Stickan56 och 22 till
  • Laddar…
Hahaha I know. (Vi bor i Bromma
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
tommib
Of course you do....

Jag kan rekommendera ENAB. De fixade min fiber för 1700 kr men då handlade det bara om att svetsa en ny pigtail på fibern efter att jag klämt den med ett doslock (d'oh).
 
Vad är nanoduct som nämns ovan? Googlar man kommer medicinsk mätutrustning för svett.
 
  • Gilla
StefanP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.