Jag har bokat saneringsfirma till I morgon så får vi se vad dom säger! Jag återkommer i tråden med domen.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Staffans2000
Alla blir saliga på sin tro.
Glöm inte att det ligger i firmans intresse att hitta asbest enligt mottot: -ingen asbest, ingen mat.
 
  • Gilla
  • Haha
Grod4n och 7 till
  • Laddar…
Asbest är en naturlig mineral och med rätt mätmetoder går det att hitta i vanlig inandningsluft också.......Man får komma ihåg att det sällan är materialet i sig som är farligt utan koncentrationerna. Ingen kan påstå att man absolut kommer att dö av en fiber. Om man däremot utsätts för mycket fibrer dagligen så ökar chanserna radikalt men då ska det ju finnas de mängderna också.
Många som är rädda för asbest verkar tro att det är nåt vi normalt hämtar på mars och att det är en främmande substans på vår planet.
 
  • Gilla
kest och 3 till
  • Laddar…
Haft sanerare på plats. Han tar bort skadade röret med nån plastpåse teknik. Dom kapslar in röret och skär, dammsuger och sedan luftrenare. Han tog prover på putsen och träullen för han var lite skeptisk.

Inte fått svar ännu
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Ännu inget svar på putsen eller träulliten ännu från firman. Dock har jag varit i garaget och spacklat upp alla hål. Två st hål var riktigt djupa så testade att bygga upp hålen med grovspackel men måste tagit för mycket för det stelnade aldrig så idag fick jag stå och gräva ut all spackel som inte stelnat och då smulade det massa från putsen och träulliten som nu ligger på golvet. Jag hade garage porten öppen och 3m 4279 mask på mig men sitter och nojar att tänk OM det nu är asbest I putsen eller träulliten så har jag stått och skopat i det blir så trött på mig själv att jag inte bara väntar tills provsvar kommit innan jag börjar röja. Killen som sanera sa att han jobbat med detta i 18 år och aldrig varit med om att det är asbest i puts eller träull men man vet ju aldrig. Var det dumt av mig att göra detta innan jag vet?
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
5
Ta det lugnt å lev lite istället, du har garanterat utsatt ditt liv på 1000 andra sätt och 1000 gånger värre.
Tänk lite logiskt, vore det så himla farligt så skulle tidningarna skita ut katastrofrubriker från alla delar av vårat långa land. ( Även om de nu gör det ändå om två snöflingor landar på marken )
 
K knipo skrev:
Men VÄLDIGT VÄLDIGT sakta, så inte asbestfibrerna virvlar upp.
De är nog försent då farsan kom med värmepistol och blåste direkt på hålen för att försöka härda de spackel som inte gick att skapa bort så vi kunde fästa filler :p om det nu visar sig att det är asbest där så har både pappa och jag gjort alla fel man kan göra. Jag bad honom att inte blåsa luft på hålen då det yr omkring ännu mer men han sa att jag ska sluta fjolla....
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
emil.z800 emil.z800 skrev:
.....men han sa att jag ska sluta fjolla....
Du har en väldigt insiktsfull pappa.:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Grod4n och 7 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Förlåt men det var den sämsta jämförelsen mellan Asbest och Hiv.
Fast jag har inte jämfört asbest med hiv. Jag har ifrågasatt, eller undrat lite, om rädslan för asbest verkligen är relevant.
 
emil.z800 emil.z800 skrev:
Hej. Som rubrik lyder. fått hyra ett värmegarage som jag letat efter flera år men är orolig att det är asbest i putsen. Fanns ju något som heter popcorn effect och det var asbest i de på den tiden. hyreshuset är från 62.
Vad tror ni av bilderna att döma? är det asbest? det finns vattenledningar i tak inne i garaget som har asbest i böjarna så dom ska saneras då ena har en skada.
tacksam för svar

[bild] [bild]
Jag tycker det ser ut som plastfärg på kalkputs eller liknande. Jag har aldrig hört att det skall vara ett av de material man ska se upp med gällande asbest.

Asbest är väl vanligast i rörisolering, speciellt böjar, fix, plastmattor och limmet under, ventilationskanaler och annan eternit. De sakerna tar jag det lite försiktigare med om jag skall riva och eventuellt skickar prov på det jag är osäker på.
 
Har glömt bifogat bild på ullen.
Är den inte lite väl mörk?
 
  • Isolering av mörk ull synlig genom hål i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, bilden är lite mörk. Vad är det du vill visa?

Läs det här inlägget och den länkade rapporten:
[länk]

Sen funderar du på om du har passerat en vältrafikerad korsning nån gång i ditt liv. I så fall är det nog kört redan...
Vill visa träulliten om det kan tänkas vara asbest i just den modellen
 
släpp det där nu..........skulle det var asbest i vanlig träullit eller puts så skulle det ha skett en enorm saneringsvåg i värt land då var och varannan 60-70tals fastighet använde det i tak och dylikt i källarutrymmen.
Det skulle dock inte förvåna mig ett dugg om de hittar spår av asbest i det iallafall. Det kan man som sagt hitta i en skopa andningsluft också. De lever ju som sagt på att hitta asbest och att föda saneringsfirmorna.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
Om du vill stilla ditt sinne ta ut en bit och skicka på analys. Finns många ställen som analyserar för relativ låg kostnad.

Om det fanns asbest så vet du och kan fundera vidare därefter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.