Håller på med ett rum i källaren och på en del ställen är det väldigt stora springor mellan vägg och tak. Vad kan jag fylla igen dem med? Är det Finbetong man ska satsa på?
Väggarna ska sedan flexas och putsas med putsbruk c. Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
 
  • Stor springa mellan gipstak och betongvägg i ett renoveringsprojekt i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor springa mellan källarväggens panel och taket som behöver fyllas igen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor springa mellan vitmålat tak och oputsad vägg i ett källarrum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har mycket bra erfarenhet av Ardex A45. Funkar som spackel men blir mycket hårt, sjunker eller spricker inte.
 
Du skulle kanske kunna överväga en taklist också?
 
Vill inte ha taklister direkt mot putsen i källaren. Det ska dit ett nytt innertak men vill gärna täta alla springor så inte spindlar eller dylikt kan ta sig in lika lätt.
 
M Maximarcus skrev:
Har mycket bra erfarenhet av Ardex A45. Funkar som spackel men blir mycket hårt, sjunker eller spricker inte.
Det verkar inte vara något man ska använda i källaren då det är plastförstärkt och inte ska användas vid tillskjutande fukt.
 
H hedstrom skrev:
Vill inte ha taklister direkt mot putsen i källaren. Det ska dit ett nytt innertak men vill gärna täta alla springor så inte spindlar eller dylikt kan ta sig in lika lätt.
Om du bara vill täta springorna kan du ju köra fogskum och skära bort det som blir överflödigt när det expanderat klart.
 
Bottningslist och Tec7 eller liknande hade jag använt.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Om du bara vill täta springorna kan du ju köra fogskum och skära bort det som blir överflödigt när det expanderat klart.
Det kanske skulle funka, bara putsen fäster på det sedan.
 
Raka Raka skrev:
Bottningslist och Tec7 eller liknande hade jag använt.
Vissa ställen är det väldigt stora springor som går ned en 5-7cm på väggen. Jag kommer behöva putsa ända upp till taket.
 
H hedstrom skrev:
Det kanske skulle funka, bara putsen fäster på det sedan.
Tänkte i så fall upp i glipan där den är som störst för att hindra spindlar och andra djur som du skrev om tidigare. På väggen behöver du ngt puts som jag tror andra har bättre koll på än vad jag har. Själv har jag dock putsat min källare med gipsputs, jag har för mig att man kan lägga upp mot 5 cm i en putsning. Kan det vara ngt för dig kanske?
 
Flexa allt först. Sen fukta ner ytan å lägg på lite b bruk. Först pensla på en slurr av b bruk.

Det hade nog jag gjort.

Sen lägga c bruk på allt
 
Funderat på en annan sak för att slippa putsa alla väggar, man kanske skulle flexa allt så jämt man kan sedan spackla allt med husfix?
Kommer husfix sitta? Så det inte släpper från väggarna sen?
 
H hedstrom skrev:
Funderat på en annan sak för att slippa putsa alla väggar, man kanske skulle flexa allt så jämt man kan sedan spackla allt med husfix?
Kommer husfix sitta? Så det inte släpper från väggarna sen?
I mina öron så klingar det inte bra. Jotun har en färg som heter murfiller det skulle du kunna köra med om du lyckas flexa putsen jämnt. Sen har dom en toppfärg på det. Den är diffusionsöppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.