Plockade ner listen där nu och det var ordentligt svalt bakom så där har nog den gamla tapeten tätat bättre tidigare.

bakpå listen var detta, vad skulle ni troendet är? Luktar inget alls å är format i små små sporadiska klumpar. Gammalt slipdamm som fastnat? Nedtagen list med sporadiska klumpar på baksidan som kan vara gammalt slipdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Greyoso Greyoso skrev:
Plockade ner listen där nu och det var ordentligt svalt bakom så där har nog den gamla tapeten tätat bättre tidigare.

bakpå listen var detta, vad skulle ni troendet är? Luktar inget alls å är format i små små sporadiska klumpar. Gammalt slipdamm som fastnat?[bild]
Varit uppe ikväll igen: identifierat att det i slutet av takfoten inte ligger papp hela vägen fram (saknas ca 5cm) vilket gör att det blir en luftfickor ner längs väggen in i rummet bredvid. Tror tyvärr att det är just detta som lett upp en stor mängd varm fuktig luft på just den platsen. Vad rekommenderar ni för att täta? Täta nedifrån eller uppifrån? Jag är inne på att provisoriskt täta med fogskum innifrån ikväll för att sedan sätta upp listen imorn igen.
Otydlig bild på en takfot där papp saknas, med isolering och råspont synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glädjande nog kunde jag redan se skillnad på påväxten. Tittar man på bilden från igår och idag så är det stor skillnad. Sprutade än en gång för att säkerställa att allt var genomdränkt.
Otydligt foto av en takfot och råspont med synlig mögelväxt, samt isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock var fuktkvoten i råsponten längst in hela 30% :confused:. Lade inte tillbaka isoleringen fullt ut, vet inte om någon misstycker. Men kan råsponten ens tänkas kunna torka ut? Kände med kniv överallt och det är inte mjukt och under ser trät fint ut.
Känns som att det tyvärr blir till att öppna den biten av taket och byta råspont framåt våren när man kan räkna med några dagar utan regn. åsikter?
 
Nej nej du behöver inte byta. I vår/sommar blir det varmt som fasen och det torkar upp direkt! På sommaren är det så torrt på vinden att man inte ens kan mäta fuktkvoten längre. Hade du haft Jape på brädan där det var 30%?
 
  • Gilla
Greyoso
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Nej nej du behöver inte byta. I vår/sommar blir det varmt som fasen och det torkar upp direkt! På sommaren är det så torrt på vinden att man inte ens kan mäta fuktkvoten längre. Hade du haft Jape på brädan där det var 30%?
nej den kom jag inte åt igår därav att jag gav mig upp idag igen och såg till att jobba mig ända in. Så nu har jag dränkt hela partiet.

ska ge mig på att täta där vägg mötet tak nu nedanför.
 
Det verkar klockrent att det är varmfuktig inomhusluft som smitit upp och gett fukt/mögel.
Först tar ni bort lufttätningen som finns (taklister och tapeter), och sedan tapetserar ni. Tapetklister är blött, och torkar när vattnet dunstar. Allt det vattnet dunstar nu upp på vinden/takfoten. Klart som korvspad att det blir mögel.
Om det nu är ngn tröst så hade nog de flesta av oss gått på den minan. :sick:

Bara du tätar ordentligt bakom alla taklister vid ytterväggarna i huset, samt lägger lite plast över ev skadade/saknade ångbroms/spärrpapp, så bör det bli ok. Bara det är lufttätt så gör det inget om det är lite klent med isolering mot takfoten. Då läcker det lite värme, men ej fukt, och kommer att fungera lite som trygghetsvakten, dvs takfoten/vinden blir aningens varmare och därmed sänks RH.

Klassiskt är att dreva med lin, men vanlig glasull funkar också, bara otrevligare att jobba med, samt att huset behöver dammsugas ordentligt för att få bort allt glasdamm. Skum funkar också, men är trist den dag man behöver riva i det. Se också till att det inte kan droppa och gugga ner när det sväller för det har en otrevlig tendens till att suga sig mot väggen på vägen ner, och då är vägg och tapet förstörda eftersom man måste skära bort allt kladd.

Lite bättre ventilation minskar också risken för läckage mot vinden. Om ni eldar 24/7 så fixar det ventilationen. :sweat::p
Annars en konstantfläkt i badrummet, om det inte finns redan.
 
  • Gilla
Greyoso
  • Laddar…
Härligt att du säger det med just ”minan”. Hade inte en tanke på att det eventuellt skulle kunna få några konsekvenser. Man lär medan man lever.
Insåg att jag saknade tillräckligt med skum för att foga så väntar med det tills imorn. Problemet är att det är träpanel i taket och glipan varierar mellan 4mm och 10mm. Drevat tidigare men tror det blir en rejäl utmaning. Kommer köra skum med stampad pip för att få upp det. Räknar med att nästa gång jag ska göra något under området så är det att riva hela innervägg och tak å då blir det ändå jobb.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det verkar klockrent att det är varmfuktig inomhusluft som smitit upp och gett fukt/mögel.
Först tar ni bort lufttätningen som finns (taklister och tapeter), och sedan tapetserar ni. Tapetklister är blött, och torkar när vattnet dunstar. Allt det vattnet dunstar nu upp på vinden/takfoten. Klart som korvspad att det blir mögel.
Om det nu är ngn tröst så hade nog de flesta av oss gått på den minan. :sick:

Bara du tätar ordentligt bakom alla taklister vid ytterväggarna i huset, samt lägger lite plast över ev skadade/saknade ångbroms/spärrpapp, så bör det bli ok. Bara det är lufttätt så gör det inget om det är lite klent med isolering mot takfoten. Då läcker det lite värme, men ej fukt, och kommer att fungera lite som trygghetsvakten, dvs takfoten/vinden blir aningens varmare och därmed sänks RH.

Klassiskt är att dreva med lin, men vanlig glasull funkar också, bara otrevligare att jobba med, samt att huset behöver dammsugas ordentligt för att få bort allt glasdamm. Skum funkar också, men är trist den dag man behöver riva i det. Se också till att det inte kan droppa och gugga ner när det sväller för det har en otrevlig tendens till att suga sig mot väggen på vägen ner, och då är vägg och tapet förstörda eftersom man måste skära bort allt kladd.

Lite bättre ventilation minskar också risken för läckage mot vinden. Om ni eldar 24/7 så fixar det ventilationen. :sweat::p
Annars en konstantfläkt i badrummet, om det inte finns redan.
ska försöka komplettera ångspärren på vinden också. Bara så fruktansvärt svårjobbat med all isolering samt 40-50cm fritt. Hade inte kommit hit om det inte var för allas goda kommentarer och tankar.
 
Greyoso Greyoso skrev:
Bara så fruktansvärt svårjobbat med all isolering samt 40-50cm fritt.
Ja, det är ett elände rent praktiskt att försöka jobba på vinden, och ju närmare takfoten desto värre.
 
Tänkte att jag ska fortsätta uppdatera här i tråden då det säkerligen kommer fler och söker svar på liknande problem.

har som sagt tätat överallt. Dock väntade jag ca 12-14h med att göra det från att jag tog ner listerna. Tog först ner listerna och förstod då hur otätt det var. Kröp sedan upp och krokade runt i isoleringen och besprutade sponten rakt ovanför det rummet. Tätade sedan dagen efter när jag skaffat mer materiel.

Problemet som då hann uppstå är att (antar jag) när jag hade helt öppet och kröp runt lyckades luften föra med sig lite sporer ner. Finns en hel del obehandlat trä i det rummet i en egenbyggd våningssäng.

uoptäckte idag (2dagar senare) att detta hade hunnit ske:
Obehandlat trä med början till mögelangrepp, mörka sporer syns på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal närbild av obehandlat trä med suddig bakgrund av en våningssäng och mjukdjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta med mögelsporer på obehandlat trä i en våningssäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr lyckades några sporer få grepp i det obehandlade trät innan jag hann täta. Temperaturen i rummet är 20-21 grader och RH ca 33-34% så det är absolut inte problem med fukt i rummet. Antar att det är ren j***a otur.
Tänker nu se till att torka rent de ytorna med mögel-fri.

förhoppningsvis kan den här tråden hjälpa fler att förstå vad som gick fel så fort.
 
Greyoso Greyoso skrev:
Tänkte att jag ska fortsätta uppdatera här i tråden då det säkerligen kommer fler och söker svar på liknande problem.

har som sagt tätat överallt. Dock väntade jag ca 12-14h med att göra det från att jag tog ner listerna. Tog först ner listerna och förstod då hur otätt det var. Kröp sedan upp och krokade runt i isoleringen och besprutade sponten rakt ovanför det rummet. Tätade sedan dagen efter när jag skaffat mer materiel.

Problemet som då hann uppstå är att (antar jag) när jag hade helt öppet och kröp runt lyckades luften föra med sig lite sporer ner. Finns en hel del obehandlat trä i det rummet i en egenbyggd våningssäng.

uoptäckte idag (2dagar senare) att detta hade hunnit ske:
[bild] [bild] [bild]

Tyvärr lyckades några sporer få grepp i det obehandlade trät innan jag hann täta. Temperaturen i rummet är 20-21 grader och RH ca 33-34% så det är absolut inte problem med fukt i rummet. Antar att det är ren j***a otur.
Tänker nu se till att torka rent de ytorna med mögel-fri.

förhoppningsvis kan den här tråden hjälpa fler att förstå vad som gick fel så fort.
ska tillägga att det endast är ett fåtal partier som påverkats. ytterst lite av hela konstruktionen och finns inget som helst mönster.
 
Greyoso Greyoso skrev:
Temperaturen i rummet är 20-21 grader och RH ca 33-34% så det är absolut inte problem med fukt i rummet.
Då är det inget mögel som kommit från vinden. Med den fukten blir det inget mögel.
Är du säker på att det inte fanns tidigare? Det är inget ovanligt att trävirke är mer eller mindre sådant redan på brädgården.
Sedan behöver det inte vara mögel. Det kan t ex vara flugskit el likn.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Då är det inget mögel som kommit från vinden. Med den fukten blir det inget mögel.
Är du säker på att det inte fanns tidigare? Det är inget ovanligt att trävirke är mer eller mindre sådant redan på brädgården.
Sedan behöver det inte vara mögel. Det kan t ex vara flugskit el likn.
Riktigt konstigt är det. Helt säker på att det inte fanns där sedan tidigare. Det jag upptäckte när jag tog ner listerna var att temperaturen i rummet föll kraftigt vilket kanske påverkade RH negativt (tycker fortfarande det låter far fetched).
Tog ned sista listerna idag och kollade bakom och tätade. 2 av dem hade lite påväxt. Var precis i hörnet av ytterväggarna vilket jag få antar gjort att när det varit lite dåligt tätat så har hörnet blivit en enorm köldbrygga och den varma inomhusluften har kondenserat på väg upp.
 
Efter att ha tätat allt i just det rummet under den mest angripna spånten har jag just nu dessa värden. Skärmdump av en Shelly-app som visar rumstemperatur och luftfuktighetsdata med graf över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återstår att se om de håller sig över natten. Men det är isf en minskning med 10-15% i luftfuktighet. Är just nu 91% ute.
Återkommer med uppdatering imorgon men håller det i sig så visst det ju på hur små förändringar kan kan påverka åt båda hållen.
 
Lider med er som har problem med fuktigheten. Gamla hus kan vara ett mysterium hur de fungerar. Själv hade jag ett gammalt hus där det princip var vidöppet för luft från bostadsdelen att gå upp på vinden. Inget plast eller liknande som hindrade luft från bostadsdelen. Dusch på ovanvåningen med där jag duschade varje dag.

Men där var aldrig några problem med fukt. Hade kutterspån som isolering som säkert hjälpte en del med. Det jag ville säga är att det är väldigt konstigt hur gamla hus fungerar.
 
Nej det är ett rent lotteri känns det ibland som tyvärr. En kompis till mig har ett äldre hus där tidigare ägare slängt bort pannan, fixat badrum på övervåningen och inga problem alls på vinden. De har också kutterspån så det känns som en riktigt bra grej att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.