Nu börjar skiten komma upp igen.
Har mycket stenrabatter och plattor på uppfarten.
O längs trottoaren
Brukar köpa en 5 l ogräsättika o spruta på.
Men skiten kommer efter 14 dagar igen.
Nått år testa jag roundup från lågprisbutik.
Funka ej blev gult men kom igen.
Så min tanke om man köper en ny 5 liters ättika.
O spetsar den med lita andra medel ??
 
Prova på en liten bit med salt det bränner sönder rötterna och gärna lite fukt/väta så det sjunker ner, min parkering med grus är ren
 
  • Gilla
dankar10 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vare sig ättika eller roundup skyddar mot att frön gror i framtiden utan de tar ihjäl det som växer just nu.
 
  • Gilla
Enestigen
  • Laddar…
Jo jag vet kämpat med skiten i 15 år :)
Men tänkte mes om man kunde spetsa den lite
 
Så man kanske slipper köre en 5l dunk var 3 vecka
 
BirgitS
Vet inte vad du har tänkt att spetsa med men ogräsmedel fungerar ju genom att ta död på det som växer nu (ättika, roundup mm.) eller förgifta jorden (salt mm.) och i det senare fallet kan man inte ha gräsmatta, blommor etc. i framtiden utan att byta ut jorden. Går du på det spåret så gäller det att komma ihåg det den dag som du planerar om trädgården eller ska sälja huset.

https://www.radron.se/artiklar/kampen-mot-ograset/
 
Så min fråga är om någon testat egen häxblandning som ni sprutat på ?
Ska inte vara rabatter i framtiden där.
 
Såja lugn o fin en i taget ;)
 
Kan någon för klara varför lite gröna växter mellan stenar gör folk galna och vill spraya farliga medel och nästa döda för att bli av med det?
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Haha
 
  • Gilla
tomson5
  • Laddar…
Det är faktiskt underligt... man kan inte ha en klinisk miljö ute som inne det är inte hälsosamt
 
Talvan Talvan skrev:
Det är faktiskt underligt... man kan inte ha en klinisk miljö ute som inne det är inte hälsosamt
Det handlar väl knappast om att skapa en "klinisk miljö". Att man inte vill ha ogräs växandes mellan sina plattor tar jag ungefär likartat med att man inte vill ha ett berg med odiskade tallrikar på köksbänken.

TS: det enda som hjälper på lång sikt och går snabbt är att förgifta marken så att inget kan växa. Mer jobb, men också hållbart är att ta upp plattorna och göra om underarbetet och sedan hålla efter.

Det senare tycker jag gäller för allt i trädgården (eller inomhus också för den delen). Gör man bara jobbet ordentligt en gång och sedan underhåller det löpande, så är själva underhållsarbetet inte svårt eller tidskrävande alls.
 
T
Tyvärr spelar det ju ingen roll vad man gör för det kommer alltid ovanifrån ändå.
Så förutom att ta bort när det kommer så går det inte att förhindra att det någonsin kommer igen.

Jag kör med ogräsättika vid kantsten och sen klipper med trimmer.
Blandade även lite cement och strök längst ner där det växer och det hjälpte i några år men det samlas jord och frö där också till slut och börjar växa.

Man får nog gilla läget och se det som en del av trädgårdsarbetet.
 
Jag har precis skaffat den här grunkan:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ekampning/ograsbrannare/ograsbrannare-001445/
Har rätt mycket ogräs som behöver bort och klurade först på en gasolbrännare, men insåg att jag förmodligen skulle behöva köpa gasol i tid och otid och med det, ännu en pryl som står och samlar damm i snickarboden.
En kort recension på julas elektriska brännare är att det tar tid. Massor av tid. Dock, efter ett par dagar verkar det som den funkar som det är tänkt. (nej, jag jobbar inte på jula och har inget intresse av dem i övrigt)
Så det kanske är något?

Sedan blir jag lika fascinerad av er som bara "måste" svara och tycka något som inte har med TS fråga att göra. Om TS nu vill bli av med sitt ogräs, vad är problemet?
Jag gissar att om ni själva ställer frågor i forumet, då vill ni väl rimligtvis ha relevanta svar på frågan, inte min åsikt?
 
Jag pudlar mig själv! Mitt svar är ju inget bra svar på TS fråga egentligen...:seenoevil:

Om du inte själv direktimporterar från utlandet finns det inga medel i Sverige idag som gör det du efterfrågar. Eller jo, om du är lantbrukare kan du nog få tag på relevant gift.
Ogräsättika tar bara kål på det du ser, inte rötterna.(har jag för mig)
Om du bränner ogräset förstör du ogräsets förmåga att tillvarata vatten och den dör på sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.