Jag bygger ett litet hus på 90 m2 och har hört allt från 40 000 till 100 000+moms. Vad går normal el egentligen på i en standardvilla?
 
Hej !
Vårt med en bygg yta på 77 kvm plus 50 kvm på ovanvåningen gick initialt på 50 000 kr
sedan blev det några tusen till på diverse ändringar under o efter bygget, som vi sade till om.

mvh// Göran Å
 
uttag på varje möblerbar vägg, c:a 3,5 meter mallan uttagen, inkoppling an maskiner, lamputtag i tak samt vid fönster, fast monterade armaturer, ringledning och dingdong, teleuttag i alla rum som man "bor" i, kök, sov, hall, minst tomrör och dosor för antenn mm.
 
Det lät rimligt med en 50 000...Hoppas att man hittar en så billig elektriker. Vi har fått pris från två elektriker nu, den ena tar ca 100 000kr plus moms och den andre 80 000 inklusive moms. Det blir en fjärdedel av vår totala byggkostnad... Måste man verkligen ha tv i uterummet? Vi har inte ens inkopplad telefon och ingen TV heller, så det känns verkligen lyxigt att ha TV i hallen. Om man har öppen planlösning där hall, vardagsrum och kök sammanfaller, hur många TV-uttag måste man då ha i den gemensamma ytan?
 
Du behöver inte ha ett enda TV uttag om du inte vill, det är den som betalar som bestämmer hur han/hon ska ha det, men om man ska frångå svensk standard bör man skriva ned vad man vill ha och ge entrprenören en skriftlig order så att det inte blir nått "bråk" när det ska besiktigas och huset inte uppfyller normen
 
Aha, det lät ju väldigt rimligt. Tack elmont. Det är bra att det finns ett sätt att komma överens istället för att strikt följa regler. Den elfirman som gav offert på 100 000 exkl moms gav just argumentet att det blir så pass dyrt eftersom de måste följa normen. Jag undrar om de egentligen inte hade lust att ta jobbet, det verkar vara oerhört mycket att göra just nu för elektrikerna.
 
pallepelleputte skrev:
Aha, det lät ju väldigt rimligt. Tack elmont. Det är bra att det finns ett sätt att komma överens istället för att strikt följa regler. Den elfirman som gav offert på 100 000 exkl moms gav just argumentet att det blir så pass dyrt eftersom de måste följa normen. Jag undrar om de egentligen inte hade lust att ta jobbet, det verkar vara oerhört mycket att göra just nu för elektrikerna.
Precis min erfarenhet! Jag tror att de flesta prisar ur sig med orimliga priser och sedan blir många ändå tvungna p.g.a. lagkrav (och säkerhet naturligtvis) att betala. Man kan fråga sig om det handlar om kartellbildning... Det finns ju naturligtvis också undantag från detta men de elektrikerna är svåra att få kontakt med.

Yamma
 
Jag har verkligen ångest över det här med elektriker, om vi tvingas att ta killen som tar 80 000, har någon en rekommendation på en elektriker som inte hugger vad gäller pris i halland/skånetrakten (kring västkusten)?

 
Man brukar räkna med att elinst. i ett nybygge kostar mellan 5 o 10% av totalkostnaden och för nått som troligen håller hela husets livslängd, tror inte att det är där ekonomin faller i spillror
 
Ja då har jag fått ett riktigt skambud, elen kommer kosta 1/4 del av huset (eg tillbyggnad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.