Hej
Är i färd med bygglovsansökan för ett garage.
Har någon kunskap om avstånd mellan in/utgångar? Det måste ju finnas två olika men avståndet dem sinsemellan är jag oklar över.
Tack på förhand
 
Laszlo Toth Laszlo Toth skrev:
Finns tabeller och information i BBR!

Här hittar du alltid senaste versionen av BBR

[länk]
Tackar för den. Ska läsa på datorn, gav upp hyfsat fort i att läsa i mobilen. :rofl:
 
Hur många kvadratmeter är garaget på?
 
J Jahaa123 skrev:
Hur många kvadratmeter är garaget på?
75 kvm. Eller 7x10.8 för att vara exakt. Det är tänkt att vara ca 1,5m från kanten av rullporten till dörren och det verkar inte vara ok.
 
Du ska ha två stycken oberoende utrymningsvägar. Minst 5 meter avstånd mellan dem.
 
  • Gilla
northernlight65
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det är i Sverige men kanske ett lättillgängligt öppningsbart fönster skulle duga som utrymningsväg om dörrarna hamnar nära varandra av praktiska skäl.
 
H heimlaga skrev:
Nu vet jag inte hur det är i Sverige men kanske ett lättillgängligt öppningsbart fönster skulle duga som utrymningsväg om dörrarna hamnar nära varandra av praktiska skäl.
Man kan ha fönster som utrymningsvägar. Den ska dock uppfylla vissa mått för att vara godkänd.
 
J Jahaa123 skrev:
Du ska ha två stycken oberoende utrymningsvägar. Minst 5 meter avstånd mellan dem.
Tack, det är samma som jag fått fram. Lite synd för min ”design” men bara att ändra. Tänkte ett kort ögonblick att undra över hur/ varifrån man mäter men insåg direkt att det är lönlöst. Jag har tänkt ett öppningsbart fönster i andra kortändan, det kan funka som utrymningsväg. Ska kolla det.
 
Behövs verkligen två utrymningsvägar för ett garage?
Någonstans i de där byggreglerna står det
Om inget annat anges i avsnitt 5:322 ska utrymmen där personer vistas mer än tillfälligt utformas med tillgång till minst två av varandra oberoende utrymningsvägar
Och i ett garage vistas man väl bara tillfälligtvis?
Dessutom står det i monteringsinstruktionen för min senaste port
Instruktionsutdrag om att installera nödöppningshandtag i garage utan sidodörr
Om det var förbjudet att avstå från sidodörr skulle de väl inte skriva detta?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Behövs verkligen två utrymningsvägar för ett garage?
Någonstans i de där byggreglerna står det

Och i ett garage vistas man väl bara tillfälligtvis?
Dessutom står det i monteringsinstruktionen för min senaste port
[bild]
Om det var förbjudet att avstå från sidodörr skulle de väl inte skriva detta?
Jag vet inte, har inte hunnit kolla så noga själv men....
Bygglovshandläggaren hade det som synpunkt efter att denne kontrollerat med räddningstjänsten (tror jag det var).
Men jag ska undersöka och återkomma. Tack för underlaget
 
Fast å andra sidan: En extradörr kan vara bra att ha.
Man slipper ha portöppnaren i fickan, och det är enkelt om man bara skall ut och hämta något i garagen eller bilen.
En förrådsdörr kostar ju inte så mycket heller, och är lätt att installera. 995 kr:
1_117018-1_13.jpg
https://www.byggmax.se/kallförrådsdörr-obehandlad-p117018
 
Mitt bygglov har gått igenom utan en extra dörr i alla fall.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Mitt bygglov har gått igenom utan en extra dörr i alla fall.
Kan det ha med storleken att göra?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast å andra sidan: En extradörr kan vara bra att ha.
Man slipper ha portöppnaren i fickan, och det är enkelt om man bara skall ut och hämta något i garagen eller bilen.
En förrådsdörr kostar ju inte så mycket heller, och är lätt att installera. 995 kr:
[bild]
[länk]
Förvisso men jag har en dörr men den är för nära rullporten enligt handläggaren. Eller menar du att jag ska ha två dörrar +porten. ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.