C
Rena lakan från linneskåpet är säkert bättre än ingenting men dukar indränkta i fysiologisk koksaltlösning och sterilt förpackade är förmodligen ännu bättre. Och glöm inte arbetshandskar för att förebygga sår som skulle kunna bli livshotande. Särskilt när en massa ovana människor plötsligt ska göra praktiska saker såsom ved- och latrinhantering för att klara sig själva i t.ex. frivillig karantän eller strömavbrott på grund av stor sjukfrånvaro hos elbolaget.
 
Redigerat:
C civilingenjören skrev:
Rena lakan från linneskåpet är säkert bättre än ingenting men dukar indränkta i fysiologisk koksaltlösning och sterilt förpackade är förmodligen ännu bättre. Och glöm inte arbetshandskar för att förebygga sår som skulle kunna bli livshotande. Särskilt när en massa ovana människor plötsligt ska göra praktiska saker såsom ved- och latrinhantering för att klara sig själva i t.ex. frivillig karantän eller strömavbrott på grund av stor sjukfrånvaro hos elbolaget.
Koksaltlösning gör man ju med lätthet själv.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
BirgitS
Att tvätta med fysiologisk koksaltlösning gör väl bara att det svider mindre men såret blir ju knappast renare med så lite salt, bakterier är ju anpassade till den salthalten också.
 
Jag har full förståelse, och respekt, för att en del nästan har prepping som hobby/intresse. För mig känns det dock viktigt att få med så många som möjligt i tänket att vara förberedd, och då tror jag att det blir kontraproduktivt att lista upp en lång avancerad lista på prylar man "ska" ha hemma. Risken är då att många inte ser skogen för alla träd och istället väljer att inte göra något alls..."ignorance is bliss" som jänkarna säger.

Bättre då att få göra folk uppmärksamma på allt de redan har hemma utan att de tänker på det, och hur dessa saker kan användas på nya sätt. Det gör listan på grejer som måste införskaffas enkom för prepping kortare, och det känns kanske inte lika oöverstigligt.

De som har, eller finner, ett intresse för avancerad prepping hittar gelikar i diverse dedikerade forum och FB-grupper.

Jag fick en bok i prepping i julklapp...har inte läst den än, och vem vet...jag kanske går igång rejält när jag väl gjort det. :p
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Varför tror folk att den här influensan ska bli så mycket "farligare" än dom andra som vi med jämna mellanrum drabbats av? Vi har med jämna mellanrum drabbats av nya influensor som efter ett tag spridit sig över hela jorden och efter några år har dom tillhört våra "vanliga" influensor. :thinking:
 
E elmont skrev:
Varför tror folk att den här influensan ska bli så mycket "farligare" än dom andra som vi med jämna mellanrum drabbats av? Vi har med jämna mellanrum drabbats av nya influensor som efter ett tag spridit sig över hela jorden och efter några år har dom tillhört våra "vanliga" influensor. :thinking:
Mediarapporteringen och sociala medier. Det rapporteras friskt om alla hemskheter och folk hakar på, medan forskare och andra som vet något förgäves försöker lugna ned med fakta...
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
C
P Paxman skrev:
Mediarapporteringen och sociala medier. Det rapporteras friskt om alla hemskheter och folk hakar på, medan forskare och andra som vet något förgäves försöker lugna ned med fakta...
tommib tommib skrev:
Nja, det skulle jag säga att vi inte gör. Sjukvårdsorganisationen är betydligt mer slimmad än tidigare. Det finns ingen luft i systemet (så fort någon är sjuk får någon annan jobba dubbelpass). Tekniskt har vi fina grejer men det hjälper inte i ett sådant här läge när det inte finns folk till att sköta dem.

Apropå syrgastuber så är det ingen idé. Alla praktiskt användbara tuber kommer ta slut för fort. Ska man ha något får man i så fall ha en syrgaskoncentrator.

Apropå uthålligheten i en sådan skyddsdräkt så är den ca 2 timmar under normala förhållanden. Det tar ca 30 min att ta på och av. Personalåtgången för att vårda en (1) patient med denna typ av smitta är enorm.

Kan vi klara enstaka fall? Absolut, inga problem. Massinsjuknande? Ja, då kommer vi få sänka ambitionsnivån och fatta otrevliga inriktningsbeslut.

Ett annat problem är just det faktum att misstänkt smitta, den behöver inte på något sätt vara bekräftad, orsakar ett så stort pådrag att det tar resurser från annat. Risken är också att annan vård fördröjs på grund av skyddsåtgärderna.
tommib tommib skrev:
Jo, en sak till. Den beredskap som fanns i samhället fram till början på 90-talet är i stort sett också utraderad. Förr om åren hade vi kompletta förrådsställda fältsjukhus inom den gröna firman, räddningsverket hade motsvarande. Även landstingen hade en kris- och krigsorganisation som var väl utbyggd.

När "historiens slut" inträffade i samband med murens fall och östblockets påföljande kollaps började man sälja/skänka/destruera bort allt detta. Ja, det var i många fall gamla grejer men en säng är liksom inte något som åldras nämnvärt. Jag undrar hur många bäddplatser vi kan få fram på kort varsel om vi behöver göra som kineserna och ploppa upp ett par epidemisjukhus på kort varsel? När allt nu är just-in-time så blir störningar i produktionskedjan snabbt problem (bra exempel nyligen i västmanland/dalarna/uppsala och vad mer det nu var). Produktionskapaciteten finns inte heller inhemskt utan huvudsakligen just i landet som är satt i karantän.

Så.... Ja, jag är bekymrad.
tommib tommib skrev:
jag jobbar på ett av de sjukhus som kommer ta emot ev fall.
 
E elmont skrev:
Varför tror folk att den här influensan ska bli så mycket "farligare" än dom andra som vi med jämna mellanrum drabbats av? Vi har med jämna mellanrum drabbats av nya influensor som efter ett tag spridit sig över hela jorden och efter några år har dom tillhört våra "vanliga" influensor. :thinking:
Denna kommer enligt experterna smitta runt 60-80% av jordens befolkning ganska snabbt.

Eftersom varken immunitet eller vaccin finns och den smittar snabbt så kommer många att bli sjuka samtidigt I Sverige.

Låt oss säga att kanske 1% av alla svenskar kommer att vara sjuka samma dag). 10% av de insjuknade får allvarlig sjukdom och måste läggas in, detta skulle leda till 10 000 som behöver en sjukhussäng samtidigt dessa finns inte och absolut inte på IVA. Och än mindre i smittorum. Vi har kanske runt 10 ECMO-maskiner för vuxna I Sverige. Många av dessa patienter kommer att behöva ECMO.

Notera också att de som behö er sjukhusvård verkar behöva denna under 2-3 veckor även om de tillfrisknar.

Dödligheten på sjukdomen ligger någonstans runt 0,5-1% med behandling enligt ovan. Utan behandling så blir den mycket högre.

Skulle inte detta innebära problem?

När viruset väl har etablerat sig i samhället så är det inte värre än någon annan smitta, men innan dess?
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Bara för att ytterligare visa på farligheten, man har döpt viruset till Cov-SARS-2.

Sjukdomen det ger kallar man Covid-19.

Att viruset I sig inbegriper namnet SARS bör få en del att rycka till I alla fall.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Det ideala är att barn blir sjuka och vårdas av vuxna som har immunitet sedan de själva var sjuka som barn. Det blir samhällsfarligt om immunitet saknas så att de flesta blir sjuka och inte kan få vård. Exempel:
Acuna-Soto_EID-v8n4p360_Fig1.png
I detta fall hade populationerna varit åtskilda i tusentals år och utbytte flera smittor samtidigt när kontakt uppstod.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klart man har mycket hemma. Jag är ingen prepper men försöker ha basgrejer hemma.
Tänker inte i första hand på någon kris utan vill slippa besöka affären varje dag.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Det är väl inte vara sängplatser det kan bli brist på.
Antar att det krävs mycket sjukvårdspersonal för att vårda tex 50 personer som samtidigt är svårt sjuka med en smittsam sjukdom.
Och att det går åt mängder med sjukvådsmaterial.
 
Hur länge dröjer det innan jag är död? Är det nån mening med att lägga in om semester i år?
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För den som vill ha en bild av varför detta virus är så oroande så kan man kolla på graferna på denna länken:
- [länk]

Notera att dödsfallen I Hubei-provinsen är många fler per sjuka än i övriga Kina. Detta beror troligen på att många som är sjuka inte ger sig till känna för myndigheterna. De stannar hellre hemma och hoppas att det är vanliga influensan än att åka in till sjukvården där de garanterat blir smittade. Dvs, de ger sig inte till känna förrän de behöver sjukhusvård. Pga detta så har man nu börjat betala ut tips-pengar till de som berättar om sjuka som inte gett sig till känna...
Dödligheten procent beror väl mer på rapporteringsrutiner än på verkliga siffror som vi inte känner. Att dödligheten i Hubei-provincen är annan än i rest-China eller utanför China kan ju självklart bero på det statistiska underlaget.
 
K Kirre2 skrev:
Hur länge dröjer det innan jag är död? Är det nån mening med att lägga in om semester i år?
Ingen idé att ansöka om semester då du kommer att tvingas att jobba vid tillfälliga sjukhus i så fall.

Sedan kan du räkna med att vara sjuk i flera veckor (om du har dåligt immunförsvar eller är lite äldre). Om du nu inte har underliggande sjukdomar som gör att du dör (knappt en procent dör trolicen).
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.