Hej jag har ett beställt ett golvvärme paket från Golvvärmebutiken, till detta medföljer både en shunt och en fördelare. Dessa hade jag tänkt placera i ett fördelarskåp det skåp som verkar rymma både shunt och fördelare:
https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Shunt--Foerdelarskaap/LK-Shuntskap-M60n-XL.htm
Kräver en regeltjocklek på 145mm vilket jag inte har. Ett annat alternativ jag funderat på är att placera golvvärmefördelaren i källaren. Men jag har läst att det inte är optimalt ur avluftnings-synpunkt. Är det bättre om man monterar shunten i källaren och fördelaren på markplan?

Följdfråga: Hade tänkt använda LK Rumstermostat S2 för att reglera och denna går på 24V, tar denna sin spänningsmatning via shunten eller hur får den sin spänning?

mvh
Jesper
 
surris
J JeppeKa skrev:
Hej jag har ett beställt ett golvvärme paket från Golvvärmebutiken, till detta medföljer både en shunt och en fördelare. Dessa hade jag tänkt placera i ett fördelarskåp det skåp som verkar rymma både shunt och fördelare:
[länk]
Kräver en regeltjocklek på 145mm vilket jag inte har. Ett annat alternativ jag funderat på är att placera golvvärmefördelaren i källaren. Men jag har läst att det inte är optimalt ur avluftnings-synpunkt. Är det bättre om man monterar shunten i källaren och fördelaren på markplan?

Följdfråga: Hade tänkt använda LK Rumstermostat S2 för att reglera och denna går på 24V, tar denna sin spänningsmatning via shunten eller hur får den sin spänning?

mvh
Jesper

Man vill ju ha avluftningen på högsta punkten. Men inte alltid det är möjligt, jag har allt mitt i källaren, gäller bara att spola slangarna ordentligt vid fyllning så all luft trycks ur.
 
Tack för alla svar!

Någon som vet av något skåp som rymmer LKs m60 shunt och mini fördelare? Får gärna vara mindre än LK Shuntskåp m60n xl.


Finns det fördelarskåp med ingång uppifrån, eller hur skulle ni ha gjort vid placering i källare?
 
Lyfter min tråd lite, då jag upptäckte att LF Minifördelare inte har avluftning, går det att montera avluftningsnippel någonstans eller bör man byta till en RF-fördelare som har avlutning?


mvh
Jeppe
 
J JeppeKa skrev:
RF-fördelare som har avlutning
Vilken shunt är det brukar finnas avluftning på alla
 
Lk m60n och den har avluftare men den hamnar i källaren alltså borde avluftningen sitta på minifördelaren som är en våning upp men den saknar tyvärr.
 
Sort på minifördelare gärna foto om du kan
 
I ändan på fördelaren sitter en plugg som gör att man kan vända dom med inkoppling på vardera sida. där går bra att sätta en avluftare, då lämpligt på tilloppet, nackdel att den sitter efter slingorna är att ev luft åker iväg för vluftaren men det går ut så småningom, men tar tid
 
Så det finns alltså lösa luftningsnipplar att sätta på fördelaren. Det låter ju bra, då slipper jag köpa en ny fördelare.
 
Jepp men du kanske måste ha en 90 vinkel ut från fördelaren och sen sätta en reducering till avluftarens mot, det med vinkel är för att det ska vara så stort hål som möjligt för luften att samlas i, det är inga bubblor i storlek med badboll, det är microbubblor. Se till att det går att stänga av automatisk luftning, alla sådana har en förmåga att börja läcka, då öppnar man någon gång och luftar det som finns i avluftaren och röret och stänger sen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.