Hej!
Jag vet att detta har avhandlats tidigare men tänkte ställa frågan här i alla fall, vi ska flytta köket ca: 5m i sidled och kommer därför behöva gå genom med avloppet genom bjälklaget (se skiss).
Skiss över plan för omlokalisering av 75mm avloppsrör genom bjälklag i samband med flyttning av kök.
Bjälklaget är 45x195, och jag hade enligt rådande rekommendationer tänkt gå med 75mm avlopp fram till nya köket. Jag skulle därför behöva "jacka" ur en eller två bjälkar för att slippa en massa små-bitar av avloppsrör med en massa skarvar. Jag hade sedan tänkt placera hålet i mitten av bjälken och förstärka med plywood enligt skiss.

Urjackning:
Skiss av bjälklag med urjackning förstärkt med plywood enligt byggprojekt för avloppsinstallation.

Håltagning:
Skiss av bjälklag med urjackning och förstärkning med plywood för avloppsinstallation.

Vad tror expertisen här inne om detta? Alternativet finns ju att gå ner till 50mm avlopp men jag har läst att det inte rekommenderas för köksavlopp!

mvh
Jesper K
 
Hmm va långt blir avloppet?eftersom du ska ha fall på avloppet blir ju urjackningen på de första bjälkarna närmast stammen väldigt djupa, tveksamt att lite plyfa ”ersätter ” de då, så här gjorde jag i mitt badrum, resonerade att de hellre får bli Nån avloppsskarv för mycket än ett sviktande bjälklag. Nu va bilden dålig med de forsätter likadant ut bild ,
 
  • Renovering av badrum med urgröpta bjälkar för avloppsrör, isolering och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste du jacka ur mitt i bjälklaget? Det är det avgjort sämsta delen att försvaga!
Kan du inte gå längs yttervägg? Där inverkar inte urjackningen på långa väger lika mycket!
 
Kest: Jo bilden är mest för att visa hur många bjälkar jag måste ta hål i, stammen kommer placeras ca 50cm in från den övre bägge bilden.

Patzie: Urjackningen blir bara i dom första två bjälkarna närmast nya diskhon alltså där fallet precis börjar, sen blir det hål i resten.
 
Värt att tillägga är ju att jag har möjlighet att lägga in extra golvbjälkar för att minska från cc30 till cc60. Men jag undviker ju gärna att göra detta om det inte behövs.
 
  • Gilla
adler73
  • Laddar…
Det är en klart olämplig (för att använda ett försiktigt ord) lösning du planerar. Först några principer: Aldrig urjackning, bara håltagning. Håltagning bör göras i bjälkens centrum (i vertikalled). Håltagning får aldrig göras nära upplagen och helst inte på mitten (i horisontalled). Hålets storlek bör anpassas till var i bjälkens längdsled håltagningen görs.

75 mm rör är alldeles för grovt med hänsyn till bjälkarnas dimensioner och den stora sträckan. Röret ska ligga med fall på mellan 1:100 och 1:50, dvs 1-2 cm per meter. Till detta kommer att golvbjälkarna, 45x195, egentligen redan är för klena för en spännvidd på 3,5 meter. Antingen väljer du 50 mm rör och lägger håltagningarna på ca 1/4 längd ut från väggen eller så hittar du på en annan lösning (som alltid finns).
 
  • Gilla
RSB1 och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, och som justus säger finns det alltid en annan väg, vilken är min plan B. Det är att borra det ner till tvättstugan och därifrån bygga in det i en "kulvert" på väggen. Det tar då bort alla hål i bjälklaget utom genom sista bjälken innan vägg då källarrummet är lite kortare än rummet ovanför.

Frågan är då, kan jag borra ett 75mm hål i en bjälke eller måste det vara 50?

Om inte ger det något att dra 75mm fram till sista 1.5m från diskhon och sen byta till 50mm?

Mvh
Jeppe
 
Du kan borra ett 75 mm hål om det hamnar centralt i bjälken. När du ska borra hål och ta hänsyn till de förskjutningar som fallet kräver kommer du för nära bjälkarnas kanter med 75 mm. Jag kan inte se att ett byte av diameter som du beskriver det ger något.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Men då borde det ju funka bra om jag tar hålet centralt i bjälken och ca 50cm in från upplaget. För om jag bara behöver ta hål i en bjälke som min plan B innebär, så blir fallet inga problem!

/Jeppe
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Hur gjorde du? Bild?
 
E EmilÖrn skrev:
Hur gjorde du? Bild?
Hej försökte hitta någon bra bild men hade ingen, men blev så att jag tog ett 75mm hål i mitten (horisontellt och vertikalt sett) av bjälkarna, minimerade ner antalet bjälkar jag tog hål i (blev 2st) genom att dyka ner och dra det utanpåliggande i källaren och bygga in det i en låda.
 
Toppen, tack för info.
Förstärkte du balkarna på något sätt, kanske konstruktionsplywood eller metaljärn?
 
Nej jag förstärkte ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.