För ett tag sedan råkade jag dra sönder avluftningsventilen på den Uponor El-push-12 som värmer hallgolvet. Kontaktade då Uponor som var otroligt service-inriktade och skickade en ny avluftningsventil utan kostnad :)!

Funderar nu på hur jag ska byta ut denna på bästa sätt? Mailade lite kort med det lokala Comfort-kontoret som gav instruktionen: töm ur övertryck i värmesystemet och sedan skruva av den gamla, täta om gängorna och skruvar dit den nya. Det mesta känns ganska straight-forward (har en rulle tätningstejp sen jag installerade en tvättmaskin som jag tänkte använda) men funderar på hur jag tömmer ur övertrycket på enklaste sätt?
Behöver jag tömma ur övertrycket i slingan i hela huset, eller räcker det med att göra det i golvvärmen (och i så fall hur)? Hela slingan ligger på ca 1 bar och vad behöver den ungefär ligga på efter att jag tömt ur? Eller finns det något annat sätt.

Har just nu skruvat ner regler-delen på golvvärme-pumpen till minimum och tvärställt injusteringsventilen på pumpen och inget vatten kommer ut ur hålet där luftningsventilen satt - dock sitter en bit av ventilen fortfarande kvar så är osäker på hur det kommer funka när jag tar bort denna?

Någon som har några tips, vill helst undvika att det rinner ut litervis med vatten när jag ger mig på att byta den?
 
Sitter det inte några ventiler på fördelare/shunt , brukar vara det , ett foto med allt på lite nära håll, så får du reda på vad som finns där
 
Hmm, kan det vara 1:an på denna bild (tagen från manualen). Påminner om en ventil som brukar finnas på vanliga element när jag tittar noga?

Diagram över värmesystemets komponenter med numrerade delar, fokus på del 1 identifierad som en ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4 är en avluftare för pumpen, har den luft i sig så pumpar den inget bra, i övrigt finns ingen avluftare för slingorna, utan den luften ska förhoppningsbart gå tillbaka till värmekällan och avluftas där på något ställe
 
Japp, precis - har haft lite problem med luft i slingan i hela huset efter att rörmokaren bytte golvvärme pumpen i badrummet (annan golvvärme) och har luftat den här pumpen ett par gånger. Sista gången drog jag sönder luftningsventilen och ska därför byta den nu men vill undvika att det rinner ut massa vatten när jag håller på.

Tolkar det som att om jag stänger ventilen (1 på bilden) så borde eventuellt övertryck i golvvärmeslingan tömmas ut när jag skruvar bort avluftningsventilen helt och hållet? Antar att lite vatten rinner ut men bara till att övertrycket försvinner i golvvärmeslingan, och inte i slingan i hela huset?
 
Du måste stänga på båda sidor om fördelare/shunt, kanske inte direkt vid en, men säkert på annat ställe på rören från värmekällan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.