Jag tänkte sätta in en Luftvatten monoblock till befinligt sytem i huset (acc tank+vattenmantlad kamin+elpatron)

10 meter från placeringen av pumpen ligger garaget där jag (eventuellt) skulle vilja ha lite underhållsvärme. Är det en bra ide att koppla returen till värmepumpen via garaget? Vet ju inte riktigt hur det funkar än men jag gissar att det borde bli mer ekonomiskt än att sätta in en separat luft/luft i garaget.

Förslag på hur man skulle kunna lösa det? Om det nu är en bra ide....

Koppla returen via en värmeväxlare kanske och sätta en pump till med någon glykolvätska så man kan stänga av utan att riskera frysrisk ?

Värt att tillägga är att kravet på uppvärmingen inte är så stort utan >0degC och gärna några grader över utetemp för att få det lite torrare
 
Om du kopplar in garaget på returen så kan det bli så att returen blir så kall att VP inte orkar lyfta tempen i systemet,det är mot tank och du tar säkert ut värmen från tank med shunt. VP blir då en vattenkokare, har nästan lika men källargolv med egen shunt och returen blir bara ca 20 C, hur stor VP funderar du på samt liter på tanken
 
A
Det blir ju bostadsdelens temperaturbehov som styr tempen i garaget
du måste gräva 10m värme kulvert
ev blir returvattnet till VP för lågt så att det blir kallt i bostaden
glykol medför sämre verkningsgrad

det känns som en 5.000.- kinapump från tex Fula är bekvämast, enklast samt billigast
 
Hänger inte riktigt med.

Pumpens primärsyfte är det ju inget snack om. Den ska kopplas till befintligt system som har en acctank på 750L. Tanken matar golvvärme och radiatorer. Jag har en vattenmantlad kamin som idag löser hela värmebehovet i huset när man eldar typ kontinuerligt...

Tanken är att sätta in en 9kW pump till detta system för att avlasta eldandet. (Vi är inga bekväma personer som måste ha 110% komfort dygnet runt. Behöver man spetsa till värmen lite så är det bara att ta på sig en tröja och elda lite :) )

Att köpa en kulvert och dra in lite värme från detta system till garaget måste vara mer prisvärt och problemfritt än att köpa ytterligare en värmepump. Även om man tar en billig så kostar installationen 4k så man landar ju direkt en bit över 10k.

Så frågan är hur man bäst gör detta. Min spontana tanke (inte särskilt påläst vad gäller värmepumpar) va att värmepumpen får bäst COP om man plockar det kallaste vattnet i systemet och skickar till värmepumpen. Därav att jag trodde att det bästa vore om man tog ut värmen till garaget från returvattnet. Jag menar alltså inte att 100% av returvattnet ska gå via garaget utan att man låter returvattnet gå via en värmeväxlare där man cirkulerar efter behov vattnet till garaget.

Värmebehovet i garaget anser jag vara lågt eftersom vi bara snackar lite underhåll så <1kW kommer ju tas från husets system
 
Om du tänker utan frysrisk så behövs en form av shunt som kan reglera ut till garaget som ställ efter behov. Med frysriskt blir det en växlare , men en shunt/reglering av värmen ut och pump för det samt växlare och glykol. I övrigt så går det och bra med så kallt vatten som det går till VP EN viktig sak är att VP:s laddpump har mycket större flöde än vad du behöver för att värma huset. Om inte så kommer inte VP att kunna ladda tanken, så titta på vilken flöde en VP har på den varma delen, 750 L är mycket, min
9 VP ( bergvärme )tar 4 timmar att lada 750 L + värma huset vid ca - 10 C ute. Laddnigsflöde är 900 L från VP
 
såhär tänkte jag...Jag jag låter alltså huset system helt leva sitt eget liv MEN jag kopplar in returen till en plattvärmeväxlare där jag efter behov snor lite värme till garaget med en runtpumpad glykolvätska. kanske är onödigt att låta hela Värmepumpens flöde gå genom en plattvärmeväxlare, syfter på tryckfall osv osv ...men det kanske inte är några problem


Schematisk bild av värmesystem med pump, plattvärmeväxlare och ackumulatortank samt kopplingar för värmeöverföring.
 
Vad har du för returtemp från värmen i huset,
 
Vet icke på rak arm golvvärmen skickar tillbaka cirkus 30degC till tanken,

radiatorsystemet har jag ingen tempkoll på

Kallast vatten är ju iaf i botten av tanken så där tar jag väll returen till värmepumen. har aldrig sett nedersta givaren på acctanken under 25degC borde räcka till garaget för underhållsvärme
 
C i botten på tanken, vilken temp ut har du på elementen resp, GV. VP måset orka att höja till det värde som elementen behöver för att inte det ska bli kallt på dom. EX 25 C minus garagets värme kan bli 20 C till VP och den lyfter max vid 0 C ute 8 C = 33 C klarar du du dig med den tempen på elementen, kanske det finns en VP som det går att ställa min temp. Monoblock ska alltid ha ett flöde över sig för att inte frysa sönder, det innebär att laddpumpen inte får stanna, bättre då med en split som inte har vatten på utsidan. Och den går att mixtra till start/stopp på ett enkelt sätt
 
Men vadå orkar? Om jag har en pump som levererar 9kW till systemet så kommer ju temperaturen stiga så länge jag tar ut mindre än 9kW
 
Nja, när framledningstemperaturen stiger levererar den ju inte lika mycket. Men den påverkan får man ju inte av låg returtemperatur. Jag håller med om att jonaseriks invändning inte stämmer.
 
A Arne999 skrev:
Men vadå orkar? Om jag har en pump som levererar 9kW till systemet så kommer ju temperaturen stiga så länge jag tar ut mindre än 9kW
Du ska veta att under tiden som VP går så fylls på med svalare vatten som VP ska behandla, i tanken är det då inte så hög temp och det ska i sin tur blandas och tryckas ner i botten på tanken, om du har otur så kommer det att ta låååång tid att få upp tempen. Klar den ökar. Säg att du behöver till elementen 55 C och VP lyfter 8 C från 30 C så är det bara 38 som går in i tanken, innan 55 C kommer upp så är allt vad shuntar helt öppna och ett maxflöde går ut till elementen med på följd att ännu mer svalt kommer in i botten och VP
 
D Daniel 109 skrev:
Jag håller med om att jonaseriks invändning inte stämmer.
Eftersom du vet och kan det här, hur det ska vara så tala om det för TS då, så det blir riktigt från början
 
Det enda jag vet något om är vad energibalans är. Jag trodde att vp mår bäst av att få den lägsta temperaturen som systemet har hela tiden. Ju lägre temperatur det är på vattnet desto högre effekt kan värmepumpen leverera till systemet. Har jag fel på denna grundläggande punkt så köper jag det om någon kan förklara varför

Om värmen i huset inte räcker till beror ju det på en för liten pump i så fall (oavsett var ja plockar värmen till garaget)
 
A Arne999 skrev:
Har jag fel på denna grundläggande punkt så köper jag det om någon kan förklara varför
Du har/tänker helt rätt, så inget att säga om det, det gäller att hinna ladda en tank, som i det här fallet. med så mycket värme att det räcker till element eller GV behov av temp, annars så blir det nog lite svalt på elementen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.