A
Hej !
Jag har ett Disel Elverk på 6kva och det är en 9hp luftkyld Diesel motor.
Mitt problem är att den går ojämt ibland.Har provat att byta till ny olja och kollat bränslet.
Har gått 70 timmar.Idag gick den bättre men problemet kvarstår och den luktar Olja.Det går 1,7 liter olja som jag bytte ut till ny Olja 10W-40 är den rekomenderat.
Kör på vanlig Diesel och den är kanske för torr.Påstod en granne här.
Diesel elverk på 6kva med 9hp luftkyld motor och texten 'RESERVKRAFTSAGGREGAT' på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan vara vartalsregulatorn som kärvar så det behövs för mycket över/under varvtal för att det ska reglera.

Protte
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
prototypen prototypen skrev:
Kan vara vartalsregulatorn som kärvar så det behövs för mycket över/under varvtal för att det ska reglera.

Protte
Där sa du något.Ja det kan kanske vara så .Skall kolla upp detta.För att den går ju väldigt fint en stund sedan känns det som han går ned lite i varvtal och då efter några minuter börjar detta självsvänga //Tack mvh Roland
 
De ska ju variera varvtalet beroende på belastning, svänger varven när den är obelastad så är det nåt knas.
 
Vad belastar du den med?
Vid låg belastning eller väldigt varierande belastning kan man koppla in en kupevarämare eller halogenlampa som genererar lite grundlast och jämnar ut spänningsspikar som regulatorn i generatorn kan reagera på.
 
A
M mlkjhr skrev:
De ska ju variera varvtalet beroende på belastning, svänger varven när den är obelastad så är det nåt knas.
Den gör så även obelastad,men inte så mycket,Men det märks,Den går upp o ner i varvtalet lite väl ofta och det skall den väl gör men inte så mycket,så man hr det.
 
A
C corre skrev:
Vad belastar du den med?
Vid låg belastning eller väldigt varierande belastning kan man koppla in en kupevarämare eller halogenlampa som genererar lite grundlast och jämnar ut spänningsspikar som regulatorn i generatorn kan reagera på.
Har provat med ett element på 1000 watt och den går helt normalt i en bra stund.Sedan kommer det här varierandet.Har även provat och kört som vanligt med olika belastningar.

Härom dagen körde jag 1500 watt element o belysning 3 timmar och då hände det ingenting.Gick hur bra som helst.Men ibland händer detta och det är lite irriterande.För då vägar man ju inte gå ifrån Elverket.

Kommer nu under helgen att ta till hjälp,så får vi se om det går att lösa.Kanske är det diesel som inte kommer fram till räckligt eller något annat i den stilen.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Hur är det med dieselfiltret? Några avlagringar i det? Kanske viss variation dieselkvalite och algbildning?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A
C corre skrev:
Hur är det med dieselfiltret? Några avlagringar i det? Kanske viss variation dieselkvalite och algbildning?
C corre skrev:
Hur är det med dieselfiltret? Några avlagringar i det? Kanske viss variation dieselkvalite och algbildning?
Ny olja i den gjorde gott.Körde 2 timmar utan problem. Tack alla MVH roland
 
Tror inte ny motorolja påverkar vartalsregleringen om inte regulatorn sitter i vevhuset som vissa Briggs & Stratton.

Men dieselfiltret KAN vara problemet, min traktor gick bananas , tokvarvade, eldsflamma ur avgasröret, till slut så stannade den.
Det visade sig att regulatorn använde matarpumpstrycket för att reglera ned varvtalet men is i filtret ströp flödet så regulatorn fungerade inte men tillräckligt med diesel för att motorn skull gå (bananas)
Protte
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
De ska ju variera varvtalet beroende på belastning, svänger varven när den är obelastad så är det nåt knas.
Det ska de definitivt inte. Det är en synkronmaskin som ska snurra med konstant varvtal. Lite variation blir det ju oavsett vid lastförändringar, men den ska inte variera med lasten
 
D Daniel 109 skrev:
Det ska de definitivt inte. Det är en synkronmaskin som ska snurra med konstant varvtal. Lite variation blir det ju oavsett vid lastförändringar, men den ska inte variera med lasten
Egentligen var det det jag menade, när man belastar så sjunker varvtalet tillfälligt för att sedan gå upp till normalnivå. Eller är det på nåt annat sätt? Nu spelar inte det nån roll i detta fallet eftersom den tydligen är instabil vid 0 belastning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag tolkade dig som att det skulle göra som inverter-elverk, som varierar varvtalet efter belastningen. De snurrar inte snabbare än att de klarar aktuell last, men det är en helt annan typ.
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.