S Sargen skrev:
Ska man då köra samma märke på såg och bord eller passar det mesta med varandra? Tänker att man kanske kan snåla på bordet och köpa nån b-label-variant :cool:
Dom flesta sågarna passar på dom flesta borden, om inte direkt så med lättare modifikationer. Jag köpte en metabo såg och hitachi bord men fick ta till borret i fästena på sågen för att vidga två millimeter för skruven.
 
Beträffande sågbord så vill jag passa på att varna för en olämplig konstruktionslösning. Jag köpte ett sådant här bord för några år sedan:
https://www.bauhaus.se/rls02-sagbord-kap-ger-sag
Själva bordet är stabilt och gediget, men de utdragbara materialstöden fungerar påtagligt dåligt när man har lite grövre material. Detta beror på att de utdragbara armarna inte sitter centrerade utan löper i resp stativrör. När det kommer vikt på materialstödet får man ett vridmoment på hela armkonstruktionen som gör att materialstödets översida blir vinklad i förhållande till det interna bordet i sågen. Ytterst irriterande när man kapar t.ex regelvirke 45x145 och grövre.
Tittar man på Bauhaus hela sortiment av sågbord verkar alla utom just Ryobi ha centrerade armkonstruktioner.
 
  • Gilla
Sargen
  • Laddar…
Jag har misshandlat en Metabo kgs 216 i snart 12 år. Nu börjar den glappa i lager mm, men jag lyckades ändå tillverka tavelramar med perfekta 45 graders geringar strax före jul. Jag säger inte att det är modellen för dig, men hittills har jag haft svårt att hitta en såg som ger lika mycket för pengarna. Beroende på vad man är ute efter.

Tänk dock på att laser, lampor och tillbehör som tvingar mm ofta bara är att glömma på de billigare sågarna. De finns där för syns skull men brukar inte fungera speciellt bra. Snarare att de är upphov till misstag.

Leta efter en såg som känns mekaniskt bra och som har bra inställningsmöjligheter så att du kan få in 90, respektive 45 grader på alla ledder. De flesta sågar behöver ställas in regelbundet för att behålla sin exakthet. Det är en bra idé att kontrollera sågen direkt när du får hem den.

Gällande bord är det en nödvändighet tycker jag. Vilket tror jag spelar mindre roll.

Lite kul anekdot är att jag köpte ett billigt noname-bord på Jula samtidigt som sågen. I flera år var jag förbannad över den klåpare som konstruerat bordet. Sågen stack ju ut längre än stöden på sidan vilket gjorde det nästan omöjligt att använda. Detta till en snäll granne påpekade att jag monterat sågen åt fel håll på de medföljande fästena till bordet. När det var åtgärdat fungerade bordet perfekt. Jag skyller fortfarande på tillverkaren, men mer specifikt personen som skrev manualen. Jag gör aldrig fel ...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 6 till
  • Laddar…
Slog själv till på Metabo KGS 254 + bord i sommras, kan varmt rekommendera att köpa ett bord oavsett vilken maskin du väljer. Just det här bordet har ganska stora hjul så går bra att flytta utomhus! Precisionen är helt okej sett till priset, men jag har inte direkt några andra lika dyra maskiner att jämföra med. Tycker handtaget är vridet åt rätt håll, men varken belysningen eller lasern ger jag särskillt mycket för. Lutar åt att uppgradera till någon "shadow line" lösning,


metabo-kgs-254-m-afkortzaag-1800w-254x30mm-ksu-401-onderstel.jpg
 
Jag har en Makita Ls0815fl med tillhörande bord. Sågen är bra, men förlängningsarmarna till bordet är för veka.

Har pysslat lite med ett biltema bord som en kompis har, och skulle glatt byta rakt av trots att det kostar mindre än hälften.

Nu vet jag inte om det är värt att köpa något annat märkes enkla bord, för alla verkar köra med en aluminiumprofil som det sedan löper ut 2 fyrkantsrör till förlängningsarmarna. Alldeles för vek konstruktion.
 
Fulkemisten
Har lillbrorsan till 0815 - dvs Makita LS0714L. Mycket nöjd med denna men fick den till vrakpris då det var ett visningsex, 70% nedsatt tror jag. Största synpunkten och minuset är att jag inte kan kapa 70 mm stolpar med den, den tar bara 52 mm. 0815 kan inte heller kapa 70 mm då den bara tar 65 mm, det kan ju vara något att tänka på. 0714 har lägre effekt 1010 W mot 1400 W och högre varvtal pga mindre klinga 6000 rpm mot 5000 och 190 mm mot 215 mm, tycker dock inte att det gör något, har ibland märkt att den varit lite svag och ibland bränner den trä, särskilt hårda träslag som jag väldigt sällan kapar. Mer att tänka på. Hur jobbar du med sågen?
 
Jag har ännu inte införskaffat såg. Ls0815 med tillhörande bord är väl bara ca 2500mm?

Det lutar åt Gcm8sjl med 3800 bord men jag vet inte heller om det faktiskt behövs den extra längden? (har just nu 4200 plank som ska sågas)

Eller har metabo något bord som är längre än makitas 2500 och boschens 2600 bord?

Hjälp mig i djungeln.
 
Jag tycker personligen det är bättre med lösa rullstöd för längre bitar, då bordens förlängningar bågnar mer ju längre ut du har dem, så ska du såga något halvlångt så måste man justera höjden på stöden varje gång man skjuter in och ut dem. Med lösa rullstöd kan man ha ut inbyggda stöden kanske hälften, och ta längre brädor med rullstöd.
 
Det blev en ls0815fln med sågbord tillslut. Priset på krauta gick inte att motstå samt att jag bygger vidare på makita uppsättningen.

Enbart monterad och provkörd än sålänge :)
 
Är du nöjd med grejerna?

Sitter och velar mellan Metabo KGS 216 M och den.
 
Jovars. Lite meckigt att fästa gersågen på stativet men det är säkert liknande med andra också. Stativet är ju i aluminium så man får tänkas sig för vid montering.

Jag är nöjd och jag tror krauta fortfarande kör en drive på både gersåg och stativ.

Jag har å andra sidan inte provat något annat.
 
Tack, jag blev med en Makita idag, nu ska jag bara bestämma vilka finare klingor jag ska ha...
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Har lillbrorsan till 0815 - dvs Makita LS0714L. Mycket nöjd med denna men fick den till vrakpris då det var ett visningsex, 70% nedsatt tror jag. Största synpunkten och minuset är att jag inte kan kapa 70 mm stolpar med den, den tar bara 52 mm. 0815 kan inte heller kapa 70 mm då den bara tar 65 mm, det kan ju vara något att tänka på. 0714 har lägre effekt 1010 W mot 1400 W och högre varvtal pga mindre klinga 6000 rpm mot 5000 och 190 mm mot 215 mm, tycker dock inte att det gör något, har ibland märkt att den varit lite svag och ibland bränner den trä, särskilt hårda träslag som jag väldigt sällan kapar. Mer att tänka på. Hur jobbar du med sågen?
Måste bara ännu nämna att det visst går ypperligt att kapa 70mm reglar med 0815, gjorde det själv i vintras utan problem, fanns till och med utrymme kvar så jag vet inte riktigt hur dom mäter själva :crysmile:
 
Fulkemisten
T Taren43 skrev:
Måste bara ännu nämna att det visst går ypperligt att kapa 70mm reglar med 0815, gjorde det själv i vintras utan problem, fanns till och med utrymme kvar så jag vet inte riktigt hur dom mäter själva :crysmile:
Klart det går men jag har för mig att man får vända på arbetsstycket för att ta sista biten? Eller minns jag fel? Det var några år sedan jag kapade stolpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.