I övrigt sa han att kabeln inte är 1.5mm utan
2.5mm (vad nu det betyder)
Men i mina öron låter det robustare! :)
 
Ja, för 16A behöver man 2,5kvadratmillimeter.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
I övrigt sa han att kabeln inte är 1.5mm utan
2.5mm (vad nu det betyder)
Men i mina öron låter det robustare! :)
Ja, det är rätt kabel.
Du gör såklart som du vill men i mina öron om jag bygger ett nytt kök så vill jag inte ha något som "bör" funka. Tillverkarens rekommendationer är såklart tilltagna i överkant för alla tänkbara användningssätt men de är nog inte tagna helt ur luften bara så läs vad man rekommenderar helt enkelt.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Det är fullt normalt att man har 16A huvudsäkringar i en villa. Då vinner man inget på att separera på olika grupper. Det finns ändå inte mer kraft bakom.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Du har ju 3*16A att använda eller mera i en normal villa.
 
Vilket innebär att ungen måste ligga på samma fas som ugnen eller någon av faserna till hällen.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilket innebär att ungen måste ligga på samma fas som ugnen eller någon av faserna till hällen.
Ja, men har man egen gruppledning då till mikron så kan man välja vilken av faserna som är mest lämpad för det.
Vad jag menar är att det är dumt att bygga in ett medvetet eventuellt framtida problem när man rivit ut hela köket och gör nytt.
Vi vet inte heller vad TS har för säkring på sin el, det kan lika gärna vara 20A och för mig är det inte relevant för hur man bygger en modern elinstallation.
Annars räckte det ju med 3st 16A enfasgrupper totalt i huset och fördela ut allt via dosor bara man håller sig på ledningar med 2,5mm2 och moderna uttag som får säkras med 16A
 
Mycket som överdrivs här.....vi vet ju inte ens vad ts ska ha för slags kök..........Att en del drar egen matning till varenda uttag som finns behöver ju inte betyda att det är fel att inte göra så. Min spis går på trefas separat och sen har jag en säkring som matar hela köket inkl toalett, hall och vardagsrum. Kuloledning i ett 1900tals hus. Inte helt optimalt men att separera det ligger i framtiden när jag får lust och det blir renovering i övrigt. Har inga problem att använda normala hushållsapparater.
 
  • Gilla
tobbehj och 1 till
  • Laddar…
Det märks ju att förväntningarna varierar stort här, samtidigt som det är oklart vad som är praxis. Så båda parter bör nog vara aktiva med att klargöra vad en beställning faktiskt ska innehålla och vad den får kosta.

En 16 A fas avtappad från matningen till en tvåfashäll kan jag se som rimlig till både mikro och ugn. Det kommer nog att fungera i praktiken för det som kan anses vara normal användning. dvs främst tillfälligt bruk av mikron på hög effekt.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 13 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
För att förtydliga. Jag har inte beställt ngt ”speciellt”. Har önskat framdragning av el till kyl/frys/micro/ugn. Det är beställningen.

Som icke professor i elektrisk elinstallation har jag inte specifikt sagt att de ska ha separata dosor då jag inte haft en aning om att så kanske är fallet.

Finns det ng webbplats där man kan läsa på?
Om du vill ha ett riktigt svar på din fråga så kontakta en annan elfirma och fråga.

Själv så hade jag satt en matning uttag till kylen, en till frysen, en till micron och en till ugnen.

Förresten är micron och ugnen samma enhet?
 
P Putte 9497 skrev:
Om du vill ha ett riktigt svar på din fråga så kontakta en annan elfirma och fråga.

Själv så hade jag satt en matning uttag till kylen, en till frysen, en till micron och en till ugnen.

Förresten är micron och ugnen samma enhet?
menar du att andra elfirmor vet hur ts vill ha det? Problemet är ju fortfarande kommunikationen mellan parterna. Den kan såklart bli bättre om man tar en annan firma eller påtalar det lite mer men det finns ju inga regler hur det ska vara som sagt. Det är fullt tillåtet att plugga in allt i ett uttag.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det är väl så att OM man kör både ugn och mikro samtidigt, så drar de avsevärt mer än 16A. Men observera att en ugn drar bara ström när den värms upp, kanske under 5 minuter, och sedan korta perioder för att hålla värmen. De allra flesta användningar av en mikro, innebär att man värmer något i ett fåtal minuter. Vid längre användning där man faktiskt lagar mat i mikron, så gäller samma sak som för ugnen, den går i korta perioder.

Just när båda verkligen kör samtidigt, så blir det mer än 16A, men en säkring är gjord för att tåla en avsevärd överlast under förvånansvärt lång tid. Den löser inte ut på en sekund för att man drar 16,1 A.

Detta nyttjas för övrigt av både din häll och de flesta hela spisar. Den totala märkeffekten på en häll är i många fall avsevärt högre än vad du kan ta ut på tvåfas 16A. Och det fungerar.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
fast i det stora hela skulle det vara intressant att veta hur alla dessa superkök används. Särskilt de som proklamerar för en säkring per uttag typ. Har de alla sina apparater på samtidigt? Hur många använder sina kök som kök och inte nå show off.........
 
Fast, det är lämpligt att ha minst två olika grupper till allmänuttag. Om du tänker dig att du fixar fika till familjen, ev. med gäster. Några vill ha Te, några kaffe, och du kanske dessutom tinar bullar i mikron. En bra kaffebryggare drar typ 8 - 9A, en bra vattenkokare för tevatten drar ofta mer än 10A. I praktiken fungerar det med en 10A grupp ändå, eftersom ingen av apparaterna behöver gå mer än 3 - 5 minuter. Och ofta så startar man dem inte exakt samtidigt, det tar någon minut att fixa med kaffefilter osv, medan vattenkokaren redan är halvklar. Men det blir lite i gränslandet, har du lite otur med timingen, eller blandar in en brödrost också, så räcker inte en 10A matning.

Men ofta får man ju kompromissa, att dra fram en ytterligare grupp till köket, kan ju innebära att man får riva flera väggar på vägen till köket.
 
H hempularen skrev:
Fast, det är lämpligt att ha minst två olika grupper till allmänuttag. Om du tänker dig att du fixar fika till familjen, ev. med gäster. Några vill ha Te, några kaffe, och du kanske dessutom tinar bullar i mikron. En bra kaffebryggare drar typ 8 - 9A, en bra vattenkokare för tevatten drar ofta mer än 10A. I praktiken fungerar det med en 10A grupp ändå, eftersom ingen av apparaterna behöver gå mer än 3 - 5 minuter. Och ofta så startar man dem inte exakt samtidigt, det tar någon minut att fixa med kaffefilter osv, medan vattenkokaren redan är halvklar. Men det blir lite i gränslandet, har du lite otur med timingen, eller blandar in en brödrost också, så räcker inte en 10A matning.

Men ofta får man ju kompromissa, att dra fram en ytterligare grupp till köket, kan ju innebära att man får riva flera väggar på vägen till köket.
ja självklart men som jag nämnde tidigare så överdrivs det kraftigt..........jag har en säkring på både kök, toa, hall och vardagsrum och vi använder allt helt normalt. Spisen har eget såklart.......Så varför en del vill ha upp till fyra fem matningar på egna säkringar ser jag som väldigt besynnerligt men de kanske har nån restaurangverksamhet. vad vet jag.
Jag förstår ju självfallet poängen, det är inte det det handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.