Funderar på att skaffa en 3D skrivare och tänkte bättra på mina (knapphändiga) kunskaper. Gissar att det finns några 3D entusiaster här. Har ni några tips på forum med bra info och aktiva deltagare? Engelskspråkiga funkar också!
 
Började bygga en själv för några år sedan, men annat kom emellan.

Finns massor av olika engelska forum som jag inte minns namnen på just nu, men när det gäller svenskt så har Elektronikforumet en avdelning för 3D-skrivare. En fördel med svenskt är ju att det nog blir lite mer om skrivare som går att köpa i Sverige:
https://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=45
 
Det tråkiga med Sverige är att dom flesta forum letar sig ut på typ Facebook nu för tiden.. verkar knappt finnas något för 3D printers på svenska internet :( inget som är aktivt iallafall.. vi får starta något här :D
 
R
Hade varit kul om det fanns nått här, min skrivare går för fullt hemma med olika projekt.

Det som talar emot ett svenskt forum är att du ändå måste kunna läsa och förstå engelska då alla delar, kommandon, mjukvaror, firmware m.m är på engelska så då kan man likaväl hänga på engelsktalande forum.

Att köpa skrivare i Sverige är dyrt, riktigt hutlösa priser mot vad du kan köpa de från utlandet.
Så avancerade är de inte och delar är billigt samt du kommer vilja göra en helt del modifikationer/uppgraderingar på dom.
så bättre att köpa billigare med sämre garanti och lägga de pengarna du sparar på filament och uppgraderingar.
 
R RalleB skrev:
Hade varit kul om det fanns nått här, min skrivare går för fullt hemma med olika projekt.

Det som talar emot ett svenskt forum är att du ändå måste kunna läsa och förstå engelska då alla delar, kommandon, mjukvaror, firmware m.m är på engelska så då kan man likaväl hänga på engelsktalande forum.

Att köpa skrivare i Sverige är dyrt, riktigt hutlösa priser mot vad du kan köpa de från utlandet.
Så avancerade är de inte och delar är billigt samt du kommer vilja göra en helt del modifikationer/uppgraderingar på dom.
så bättre att köpa billigare med sämre garanti och lägga de pengarna du sparar på filament och uppgraderingar.
Allt beror ju på vad du ska ha.. jag kör med en creality Ender 3 för 2000kr och den har aldrig svikit mig eller varit för liten. Ser absolut inget problem med ett svenskt forum
 
Jag blir lite sugen på att bygga klart min Prusa-klon, saknar egentligen bara hot-end och extruder, några förslag på bra/prisvärda alternativ?
 
R
Jag har med en Ender 3, gav 1500kr för min på black friday.
Och den har inte svikit mig heller, dock så har det varit en del pillande med mjukvaran för att få min BLTouch 3.1 att funka korrekt och som jag vill hade med mesh leveling, start.gcode m.m

Det jag menar är att eftersom allt är på engelska så är det t.ex lättare att följa instruktioner i t.ex programvara om instruktionen är på engelska.
 
R
Har funderat lite mer på det här och det är kanske inte så dumt att ha en forum del där man kan dela egna ritningar för verktyg tillbehör, färdiga ritningar, tips o trix för skrivare m.m

Lär ju bara bli fler och fler som skaffar skrivare nu när priserna blivit humana(y)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag blir lite sugen på att bygga klart min Prusa-klon, saknar egentligen bara hot-end och extruder, några förslag på bra/prisvärda alternativ?
Jag hade en massa strul med min k8400 tills jag satsade på https://e3d-online.com/ V6 hotend samt extruder från bondtech.se . Bondtech extrudern har dubbla griphjul som gör att den alltid trycker ut filament som den ska.
Inte det billigaste men funkar super....
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
R
Du behöver inte köpa en original, en BMG clone extruder går att hitta billigt och de funkar bra(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.