Har några hinkar med falu röd som har stått oöppnade i ca 1,5 år i källaren. öppnade en igår och det var bara vatten överst och jag försökte röra om den länge men det blev små klumpar i den ändå.
Är det bäst före datum på falu färg?
Sak pröva att blanda den med en färgblandare på borrmaskin.

MVH Anders
 
Tokkör med en propeller i några minuter, så löser det sig. Om du har utsatt dem för frost är det dock kört.
 
ok då blir det färgblandaren o borrmaskinen.
Färgen har inte varit utsätt för frost.

MVH Anders
 
abel48 skrev:
ok då blir det färgblandaren o borrmaskinen.
Färgen har inte varit utsätt för frost.

MVH Anders
Tittade på min överblivna Stora Enso-färg imorse och den var också lite klumpig (stått i 2 år). Försvann direkt efter omrörning med maskin.
 
TIPS!

Hade en hink med FRUSEN Faku färg, på våren sen då det skulle kladdas så fram med degbunken, upp med allt i den och in på spisen och elvispen... visst vart färh i hela köket men färgen vart som ny igen... värm den och rör/vispa..
 
Snickar_Palle skrev:
TIPS!

Hade en hink med FRUSEN Faku färg, på våren sen då det skulle kladdas så fram med degbunken, upp med allt i den och in på spisen och elvispen... visst vart färh i hela köket men färgen vart som ny igen... värm den och rör/vispa..
Det är möjligt att den ser ut som ny, men hur blir den efter ett par år på fasaden? Det enda jag har hört är att frusen slamfärg är förstörd. Kanske någon annan vet?
 
Falu rödfärgs egen sida Frågor och svar:
http://www.falurodfarg.com/frf_templates/QnAPage____705.aspx

Jag har förvarat ett par burkar rödfärg där de utsatts för frysning. Finns det något sätt att rädda färgen eller är det bara att köpa ny?

Om färgen fryst ordentligt, d v s om vatten ligger ovanpå och färgpigment och mjöl ligger i botten på burken, så går det inte att måla med den. Men innan du ger upp och köper ny, ska du försöka röra ihop färgen. Går det så kan du fortfarande använda rödfärgen, men om det inte blir en homogen färg av den, så är det tyvärr omöjligt att måla med den, utan den är förstörd. Tyvärr!
 
thomas33 skrev:
Falu rödfärgs egen sida Frågor och svar:
[länk]

Jag har förvarat ett par burkar rödfärg där de utsatts för frysning. Finns det något sätt att rädda färgen eller är det bara att köpa ny?

Om färgen fryst ordentligt, d v s om vatten ligger ovanpå och färgpigment och mjöl ligger i botten på burken, så går det inte att måla med den. Men innan du ger upp och köper ny, ska du försöka röra ihop färgen. Går det så kan du fortfarande använda rödfärgen, men om det inte blir en homogen färg av den, så är det tyvärr omöjligt att måla med den, utan den är förstörd. Tyvärr!
Så bra! :)
 
Rostig visp i hink med omrörd, kokad falurödfärg, klar för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kastrull med kokande falurödfärg på en spis, skum på ytan, mot bakgrund av en rödmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En omrörd kastrull med nykokad falurödfärg framför en rödmålad trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träpinne doppad i en hink med nyrörd falurödfärg, klar efter vispning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter 10 minuters vispning, omrörd falurödfärg i hink med skum på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har vid flertalet tillfällen kokat om falurödfärg.
Låt färgen koka upp och rör om lite då och då.
Funkar ypperligt.
Se bilder från senaste tillfället.
Kom i lite fel ordning men bilden med pinnen är så den blir när den är klar.
Första bilden är efter typ 10 min vispning.
Lycka till.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
TS färg är 15 år vid det här laget...
 
  • Haha
muraren2
  • Laddar…
Bra tips och påminnelse, slängs för mycke färg i onödan.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS färg är 15 år vid det här laget...
Ingen ålder för riktig rödfärg! :D
 
  • Haha
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
TS färg är 15 år vid det här laget...
Kanske funkar fortfarande, det är väl bara att prova. :)


Men det var ett bra inlägg, oavsett .... (y)
 
Hej
Att tråden var gammal det såg jag men tänkte att det finns säkert någon som står inför samma problem även idag.

Jag tror att just den burken var 9 år gammal dessutom.:D

Ett sista tips är att efter kokningen spä med lite ny linolja och lite vatten då färgen tjocknar när man kokar ur vattnet.

Detta är dock inget måste.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Någon som vet vad det gula på bilden är? Färgen är 2 år gammal och har inte varit utsatt för frost.
Är den helt obrukbar eller kan man bara ta bort det gula och måla?
 
  • Öppen färgburk med röd färg som separerat och bildat gult lager på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.