Ok, handlar det om en större renovering av kök i en normal villa så tycker jag att man ska kunna förutsätta att mikro och ugn kan användas samtidigt. Några tydliga regler finns dock inte, men om någon har tillgång till EL-AMA kanske det finns en branschpraxis att utgå ifrån? Elektrikern borde nog ha ställt frågan.

Innan vi hastar vidare här kan det vara bra att titta på vad du egentligen fått. Är den en ny gruppledning från centralen eller har de nallat ström från närmaste kopplingsdosa? Hur är gruppen avsäkrad? Är det en enfas eller tvåfasgrupp? Detta ska framgå av gruppförteckningen, som elektrikern vid behov ska ha uppdaterat.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Enfas 13 A räcker inte till både ugn och mikro samtidigt.
 
Hm, en vanlig ugn brukar ta 15-16A om man kör tex varmluft och undervärme eller max grill. Ofta är "vanlig" över+ undervärme 10A. En mikro ca 6-7A.
Så precis som andra redan skrivit är det knas med ett uttag och 1,5mm2.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Då för vi såhär. Jag ringer elektrikern och återkommer med svar!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
*gör
 
Om han tagit från 3fas. Funkar det då? ringde men fick inget svar. Han återkommer nog under dagen.
Kan säga att han var mycket trevlig och hjälpsam. Så är säker på att han kommer hjälpa mig om ng skulle va tokigt. Vilket jag egentligen inte vet än :)
 
J Johan41 skrev:
Om han tagit från 3fas. Funkar det då? ringde men fick inget svar. Han återkommer nog under dagen.
Kan säga att han var mycket trevlig och hjälpsam. Så är säker på att han kommer hjälpa mig om ng skulle va tokigt. Vilket jag egentligen inte vet än :)
Ta ett kort på gruppschemat och lägg upp!
 
Är inte så enkelt, det krävs att veta hela vägen från elcentral och hur det är kopplat, ledningsdimension, samt om det finns annat som belastar.
Sedan är det också beroende av vad de ugnar som du tänker köpa kan dra vid max belastning om du vill kunna använda det och har det som krav.
 
När jag byggde IKEA-kök med deras vitvaror så skulle det vara 16A enfas till ugnen och 13A enfas till kombiugnen (mikro/varmluft/grill)
Det går att läsa i specifikationerna för respektive produkt.
Personligen så tycker jag att elektrikern bord ha frågat vilka modeller av ugn/mikro ni ska ha och bett om specifikationer på dessa.
 
Nu har jag pratat med elektrikern. Det är gammla spisen som elen kommer ifrån. Den är 3fas. Så två fas har han satt kvar till hällen. Och en fas har han skickat till ugn/micro.
Och de micro/ugn är kopplad till 16uttag.
Så förstod jag honom.
Han lät väldigt övertygad och inte ett dugg oroad
 
J Johan41 skrev:
Nu har jag pratat med elektrikern. Det är gammla spisen som elen kommer ifrån. Den är 3fas. Så två fas har han satt kvar till hällen. Och en fas har han skickat till ugn/micro.
Och de micro/ugn är kopplad till 16uttag.
Så förstod jag honom.
Han lät väldigt övertygad och inte ett dugg oroad
Läs specifikationerna för tilltänkta vitvaror så har du "facit" på vad tillverkaren rekommenderar.
Bygger jag nytt kök så följer jag de rekommendationerna oavsett vad elektriker eller "tyckare" säger på ett forum.
Vad gör du om det inte funkar sedan? Anpassar dig och aldrig kör ugn + mikro samtidigt eller drar fram nytt då? Verkar väldigt krångligt att lösa det efteråt sedan när köket är färdigt jämfört med nu.

Det är vanligt att man tar ena fasen från gamla spisen till ugnen men då brukar man komplettera med en ny grupp för mikron.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Men övrig el???
Uttag till kaffekokare, brödrost, mobilladdare, alla andra hushållsmaskiner man använder, skall man hela tiden dra ur/ sätta i sladdar under matlagning?
Ett modernt kök går det åt ett antal grupper. Visst man kan ha en grendosa att koppla in alla hushållsmaskiner i dom körs en i taget, men det är inte snyggt.
 
I detta fallet har elektriker dragit el från en 3fas spis. Övrig el och övriga uttag har egna dosor och eluttag. Allt går såklart inte från en (1) kopplingsdosa. Så mycket förstår till och med jag att de blir överbelastat då. :)
 
  • Gilla
tobbehj
  • Laddar…
Så det är ett 16A uttag då. Det bör funka.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så det är ett 16A uttag då. Det bör funka.
Ja, det var den informationen han gav till mig. !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.