Hej! Får man enligt gällande regelverk sätta uttag för ugn samt micro i samma dosa. Se bild.
Vi har beställt ikeas ugn samt deras micro - ugn combo.
Är jobbet korrekt gjort av elektriker.
P.S fakturan skickade han redan samma kväll, så den är betald.
 
  • Eluttag i dosa på kaklad vägg, tänkt för ugn och micro - korrekt installation ifrågasätts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel vägguttag installerat på en oputsad vägg med ansluten kabel, troligen för mikrovågsugn och ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade ni kommit överens om att både micro och ugn ska kunna användas samtidigt?

Det fanns förr ett råd om att spis (och därmed ugn) skulle ha sin egen särskilda gruppledning, och det är fortfarande ett gott råd. Så denna installation kan ses som olämplig. Men förutsättningarna, inkl vad som beställts, är oklart så det är svårt att säga om det är direkt fel. Handlar det om en gammal enfaslägenhet finns ju ingen vinst med att dra fram separata grupper.
 
  • Gilla
M219
  • Laddar…
Detta är en villa som ska få nytt ikea kök. Därför installerar vi ny el för de ställen i köket som behöver det.
Vad jag beställt? Jag har inte beställt ngt speciellt... Utan jag Har bara sagt att han ska installera uttag för kyl, frys, ugn, micro.
Kom hem och såg detta. Tänkte inte mer på de. Sedan sa en vän att de kan bli tungt om båda är på samtidigt
 
De skall ha varsin.
 
C Cajoty skrev:
De skall ha varsin.
Kan du förtydliga ditt svar? Vart kan jag läsa att så är fallet?
tack
 
Normalt sett drar man ju 3G2,5 till ugn och sedan en separat 3G1,5 till mikro. Är det en kombiugn med mikro räcker kanske inte det heller. Oavsett vad som beställts tycker jag detta är fel.
 
För att förtydliga. Jag har inte beställt ngt ”speciellt”. Har önskat framdragning av el till kyl/frys/micro/ugn. Det är beställningen.

Som icke professor i elektrisk elinstallation har jag inte specifikt sagt att de ska ha separata dosor då jag inte haft en aning om att så kanske är fallet.

Finns det ng webbplats där man kan läsa på?
 
Du ska fråga den du beställt jobbet av om det uttaget som finns på bild klarar av att du använder både ugn och kombi micro/ugn samtidigt.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
För att förtydliga. Jag har inte beställt ngt ”speciellt”. Har önskat framdragning av el till kyl/frys/micro/ugn. Det är beställningen.

Som icke professor i elektrisk elinstallation har jag inte specifikt sagt att de ska ha separata dosor då jag inte haft en aning om att så kanske är fallet.

Finns det ng webbplats där man kan läsa på?
Ser ut som 3G1,5mm men kan du kolla vad kabeln är avsäkrad med?
Normalt sett så drar man en grupp till varje, en 10A till micro och en 16A till ugn
 
Hej! Nu har jag fått i mig kaffe och är på gott humör. Jag har ”tagit saken i egna händer” haha och hjälpt mig själv så att säga...
Det som kan hända är att proppen går om man har 10A i proppen. Men man kan lugnt byta den proppen till 13A då de klarar den att dra ugn och micro samtidigt utan problem!

”Felet som elektrikern gjorde” va att han borde väll ha informerat mig om detta så att jag slapp lägga 2tim av min tid för att ta reda på det på egen hand..
 
  • Gilla
freak
  • Laddar…
P Pöz skrev:
Ser ut som 3G1,5mm men kan du kolla vad kabeln är avsäkrad med?
Normalt sett så drar man en grupp till varje, en 10A till micro och en 16A till ugn
Fick svar att en 13A klarar att dra detta..

J Johan41 skrev:
Hej! Nu har jag fått i mig kaffe och är på gott humör. Jag har ”tagit saken i egna händer” haha och hjälpt mig själv så att säga...
Det som kan hända är att proppen går om man har 10A i proppen. Men man kan lugnt byta den proppen till 13A då de klarar den att dra ugn och micro samtidigt utan problem!

”Felet som elektrikern gjorde” va att han borde väll ha informerat mig om detta så att jag slapp lägga 2tim av min tid för att ta reda på det på egen hand..
 
Dimension på kabeln då?
 
Lulaua Lulaua skrev:
Dimension på kabeln då?
Hur menar du? Vilken tjocklek den har?
 
J Johan41 skrev:
Fick svar att en 13A klarar att dra detta..
Det fungerar säkert men normalt sett gör man inte så, 13A brukar användas för nödlösningar så din "elektriker" verkar nog inte va så kunnig :)
 
P Pöz skrev:
Det fungerar säkert men normalt sett gör man inte så, 13A brukar användas för nödlösningar så din "elektriker" verkar nog inte va så kunnig :)
Förtydliga gärna. Då jag betalat dyra pengar så är jag inte ovillig att ringa hem honom igen.
Tror han dragit från 3fas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.