Vi har byggt vårt hus klart och börjar nu med tomten. Vår granne, som också byggde samtidigt som oss hävdar att vi som ligger ca 30 cm högre än dem skall bekosta och lägga ned en dräneringsslang mellan våra tomter så de inte får in vårt vatten på sin tomt. Vårt hus ligger som sagt 30 cm högre än deras, och det skiljer ca 6 m mellan vår garagedel och deras bodel, dvs husen ligger ganska tätt. Vi har hittills inte sett några fuktproblem på deras tomt och tycker det känns onödigt, om vi nu är tvingade att bekosta något sådant, kan man begära att få vänta ett år för att se om de får fuktproblem i sin trädgård. Husen har ju givetvis bra dränering runt, så det handlar inte om att huset blir fuktigt.
Har någon nåt tips om vart man kan läsa på om dessa problem? Jag tycker det känns konstigt att de fastighetsägarna som ligger högst ska betala dräneringen, för i så fall skall alltså vi som ligger säkert en meter lägre än vår andra grannfastighet kräva av dem att de dränerar så vi slipper sjön (vi hade isbana i vintras) i trädgården?

Nån som har tips och idéer ang detta?

mvh Marina
 
Som jag har förstått det, regeln är att man får inte utsätta grantomten för "översvämning". I fall det rinner vatten mellan tomtarna då är den som har den högre tomten som får bekosta eventuella åtgärder.
Det finns ingen regel om att det skall finnas dränering, men i fall vädermakterna är emot er och grantomten utsätts för en rejält avrinning från eran tomt, det kan leda till långdragna tråkigheter, allt från sura minner till juridiska tvister.
Någon som har en annan uppfattning? Erfarenheter av liknande situationer?

C.
 
Vatten rinner neråt.
Hur såg tomten ut innan ni byggde?
Är det ni som orsakat "fallet" eller var det så från början?
Jag skulle nog be grannen fara och flyga (som jag gjort med min nuvarande granne ;D ) om han var så förbannat petig. 30 cm på 6 meter är ju nästan plant för en proffsbyggare :D
Vi hade nog minst 1 m på 6 meter då vi påbörjade bygget.
 
BAS skrev

Vatten rinner neråt.
Hur såg tomten ut innan ni byggde?
Är det ni som orsakat "fallet" eller var det så från början?


Nej, vi orsakade inte fallet, utan tomterna lutade från början. De lutade inte mycket, baksidorna är helt likadana, men på framsidan ligger vårt hus lite högre än deras enbart för att vi hade ett så "långt hus", vi kunde ju inte begrava huset i kullen baktill så vi var tvungen att höja det i framkant istället. Grannarna fick också gräva ner sitt lite i bakkant så deras hus ligger placerat precis som vårt, men vårt ligger som sagt 30 cm högre.

Vi anser inte att vi ska betala någon dränering eftersom de inte har någon fukt bredvid huset, den fukt som stannar kvar och gör jorden mjuk kan ju bero på att vi när vi anlade tomterna fick skrapa bort matjorden ner till leran under, och det är nu den som ligger och "tätar" lite. de har dock aldrig haft någon sjö där, vilket vi har från vår granne, som vi aldrig ens i vår vildaste fantasi skulle kunna kräva honom på, han har ett "gammalt hus" från 50 talet, och vi är nybyggen.

Tack så jättemycket för svaren! Fortsätt gärna komma med åsikter, jag känner att jag behöver lite mer kött på benen om jag ska kunna "protestera".

Eftersom barnen leker så bra så vågar jag inte be dem fara och flyga heller ;)
 
Vi har ett likartat problem, men i vårt fall är det vi som ligger lägre. Vår historia är att granntomten från början låg 10-20 cm högre. När de så började bygga sitt hus schaktade de upp tomten - på sina ställen 50-60 cm - och nu ligger deras tomt 70-80 cm högre än vår. För vår del innebär detta "översvämning" och under vintern hade vi vatten stående ända upp till huskroppen trots att vi har fall bort från huset. Nu har vi ombesörjt med dränering för att husgrunden inte skulle skadas eftersom grannen inte var intresserad i detta. Nu kommer frågan vem som ska ansvara för att det byggs en stödmur. Grannen är inte intresserad i detta eftersom det kostar pengar. Vi hävdar att att de som har schaktat upp tomten också ansvarar för att massorna hålls på plats. Man blir bara så trött.....Varför kan inte folk ta ansvar för vad de ställer till?
 
Grundregeln är att var och en måste ta hand om sitt eget vatten. Man får alltså inte bygga så att man för över vatten till sina grannar och sedan tycka att detta är okej. I dessa fall utgår man ifrån naturlig marknivå, den som höjer sin tomt får bekosta dräneringen för grannarna och den som sänker får bekosta sin egen dränering.

Ingen är ju intresserad utav att bekosta saker för att andra skall få det bättre och man vill helst blunda för att man skapar problem för sina grannar. Man får helt enkelt försöka sätta sig in i grannens situation och tänka hur det skulle vara om situationen var omvänd.

Jag tror att det är en vanlig inställning att man säger att "vatten rinner neråt, vad kan jag göra åt det", d.v.s. ända tills man har en granne som låter vattnet rinna till sitt eget hus. Överdriver man skulle man ju kunna höja marken och bygga ett hus där man för över allt vatten till sina grannar avsiktligt, för att skapa en bra markmiljö för sitt eget hus.

Det finns massor man kan göra för att undvika vattenproblem, drännering och stenkistor av olika slag brukar man ju fixa till runt det egna huset. En dräneringsslang kostar inte mycket att få ned i backen, kanske räcker det dessutom med ett dike.

Jag skulle försöka tala med grannan om en lösning och tidsaspekt. Kommer ni inte överrens kanske du skall tala med någon på kommunen. Kanske kan ni dela på kostnaden då blir förmodligen kraven mera rimliga från grannen också.
 
Märklig diskussion.
Vårt hus ligger säkert 7 meter högre än grannens hus som ligger ca 20m bort. Det skulle bli hyfsat svårt att undvika att "vårt" vatten rinner ner till dem. Åt andra hållet samma sak.
Det måste ju vara så att regeln träder i kraft först när man på konstgjort sätt höjt marknivån för att bygga huset.
 
I vårt fall handlar det om att grannen har ändrat på naturlig tomthöjd. Han verkar totalt ointresserad i vilka problem detta har ställt till för omgivande tomter ( 3st). Vi har under byggtiden (snart 9 mån) försökt föra en diskussion i hur vi kan lösa detta, men varje förslag vi har kommit med i form av stödmur, dränering etc har han förkastat pga av kostnaden - trots att vi har varit villiga att bekosta hälften. Hur kan man gå vidare nu?? Om man väljer att höja sin tomt borde man inte ta hänsyn till konsekvenserna då? Man kan tycka att grannen borde förstå vår situation också. Vi får en merkostnad för stödmur - en stödmur som inte hade behövts om de inte hade valt att höja - och ändå tycker han att vi ska stå för 80% av kostnaden och han för resten när det istället borde vara tvärtom. Hur går man vidare härifrån? Är det ngn som vet? Finns det ngn regel/lag som man kan luta sig mot?
 
KarlXII skrev:
Märklig diskussion.
Vårt hus ligger säkert 7 meter högre än grannens hus som ligger ca 20m bort.  Det skulle bli hyfsat svårt att undvika att "vårt" vatten rinner ner till dem. Åt andra hållet samma sak.
Det måste ju vara så att regeln träder i kraft först när man på konstgjort sätt höjt marknivån för att bygga huset.
Givetvis är det endast om man förändrar ursprunglig marknivå så att vattnet tar andra vägar än normalt som man får skyldigheter att ta hand om vattnet.
 
Vårt hus ligger på en skafttomt några meter högre än grannens hus. Grannen har för några år sedan grävt ut och inrett en källare och hävdar nu att det är vår skyldighet att förbättra dräneringen från vår tomt samt att det är vårt ansvar om han får översvämning i källaren. Vårt hus, tomt, stuprör och garageuppfart (bredvid grannens hus) är oförändrade under åtminstone de senaste tjugo åren, vad gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.