Hej
Jag har tänkt uppföra ett attefallshus/friggebod på tomten som skall vara uppvärmt året runt. På så här pass små hus blir ju väggtjockleken väldigt avgörande och jag har därför funderat kring hur jag kan få dessa så tunna som möjligt. Ska jag bygga med med konventionell isolering (mineralull) kommer väggarna landa på ca minst 190mm.
Jag skulle helst få tag i sandwichelement men det är inte helt okomplicerat och billigt för ett så pass litet projekt och då väcktes tanken att göra en egen vägg efter sandwichprincip.Vad tror ni om följande konstruktion.
Cembrit fibercement/45mm kingspan PIR+metallreglar/kingspan 45mm PIR/Gyproc Habito, Tanken är att jag hellimmar varje skikt i dom andra och korslägger PIRisoleringen. Detta bör ge följande fördelar:
-Starkt
-Underhållsfrit
-Inga köldbryggor
-Tunn vägg, endast 110mm med rimliga isolervärden.
Nu är frågan kommer detta funka i praktiken? Jag bör med dessa material inte få några mögelproblem, och det bör utan problem vara tillräckligt kraftigt för att bära taket....eller? Jag är medveten om att detta inte är den kanske den mest ekonomiska lösningen men det ger ändå ca 1,4m2 på en friggebod.
Vad tror ni på forumet? Kan detta vara en ide eller är det bara att skrota ?
Jag har tänkt uppföra ett attefallshus/friggebod på tomten som skall vara uppvärmt året runt. På så här pass små hus blir ju väggtjockleken väldigt avgörande och jag har därför funderat kring hur jag kan få dessa så tunna som möjligt. Ska jag bygga med med konventionell isolering (mineralull) kommer väggarna landa på ca minst 190mm.
Jag skulle helst få tag i sandwichelement men det är inte helt okomplicerat och billigt för ett så pass litet projekt och då väcktes tanken att göra en egen vägg efter sandwichprincip.Vad tror ni om följande konstruktion.
Cembrit fibercement/45mm kingspan PIR+metallreglar/kingspan 45mm PIR/Gyproc Habito, Tanken är att jag hellimmar varje skikt i dom andra och korslägger PIRisoleringen. Detta bör ge följande fördelar:
-Starkt
-Underhållsfrit
-Inga köldbryggor
-Tunn vägg, endast 110mm med rimliga isolervärden.
Nu är frågan kommer detta funka i praktiken? Jag bör med dessa material inte få några mögelproblem, och det bör utan problem vara tillräckligt kraftigt för att bära taket....eller? Jag är medveten om att detta inte är den kanske den mest ekonomiska lösningen men det ger ändå ca 1,4m2 på en friggebod.
Vad tror ni på forumet? Kan detta vara en ide eller är det bara att skrota ?
Om det håller beror väl på vilka metallreglar du har? Metallreglar brukar väl mest användas som ickebärande innerväggar?
Viktigast är att få till ventilation i vilket fall.
Jag skulle hellre bygga med en beprövad byggmetod och antingen få aningen sämre isoleregenskaper eller lite tjockare vägg.
Har du räknat på hur många kWh per år du tjänar på att bygga så här jämfört med att bygga lite mer traditionellt ?
Viktigast är att få till ventilation i vilket fall.
Jag skulle hellre bygga med en beprövad byggmetod och antingen få aningen sämre isoleregenskaper eller lite tjockare vägg.
Har du räknat på hur många kWh per år du tjänar på att bygga så här jämfört med att bygga lite mer traditionellt ?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 395 inlägg
Sandwich paneler och element plåt-isolering-plåt från t.ex. Lindab eller Kingspan ger nog den tunnaste väggen.
Dom finns både som takelement och vägg eller samma för båda. Dom är designade för att monteras på ett ramverk, kanske kan det räcka med några stolpar på en liten stuga, eller så bygger man en tunn typ 70mm vanlig bärande regelstomme och sedan paneler på utsidan
Dom finns både som takelement och vägg eller samma för båda. Dom är designade för att monteras på ett ramverk, kanske kan det räcka med några stolpar på en liten stuga, eller så bygger man en tunn typ 70mm vanlig bärande regelstomme och sedan paneler på utsidan
Ska du bygga ett attefallshus med 100mm sandwichpanel med kärna av pir isolering och plåt som ytbeläggning på in och utsida så behöver inte panelen monteras på någon stålstomme om panelerna monteras stående och du inte har stora glaspartier i väggen.
Jag har inte räknat på mängden kwh i skillnad, landar på ett u-värde runt 0,25 med PIR och ska jag ha ungefär samma tjocklek med mineralull landar jag på 0,54 i U-värde. Har letat men inte funnit någon kalkylator där man kan knappa in kvadrat samt geografiskt område och U-värde. Dom flesta är för fönster.B BSOD skrev:Om det håller beror väl på vilka metallreglar du har? Metallreglar brukar väl mest användas som ickebärande innerväggar?
Viktigast är att få till ventilation i vilket fall.
Jag skulle hellre bygga med en beprövad byggmetod och antingen få aningen sämre isoleregenskaper eller lite tjockare vägg.
Har du räknat på hur många kWh per år du tjänar på att bygga så här jämfört med att bygga lite mer traditionellt ?
Även om det inte skiljer några astronomiska summor per år i kostnad så tänker jag ändå att det blir en rätt stor komfortskillnad.
Jag tänker också att vanliga metallreglar bör vara tillräckliga för 15m2 tak, när väggen är slutmonteras bör bärigheten bli ganska god.
Redigerat:
Finns det någon plats där man som privatperson kan få tag i mindre mängder sandwichpaneler i lite olika standarddimensioner? Är helt med på hur man bygger men inte riktigt hittat någonstans att köpa detta?
Hej Liljeros.
Skrota inte... än.
Men för det första, köp inte av Kingspan... de är dyrast.
Tyvärr har de köpt finska SPU som var nordens största tillverkare tidigare, så nu har dom typ noll konkurrens.
Kanske kan du köpa mindre kvantiteter via någon återförsäljare av Balex produkter.
https://balex.eu/en/
Har själv köpt två lastbilar 160mm PIR-skivor från dom och bytt all isolering i mitt eget hus. Bra.
Du skulle absolut kunna göra en egen sanwichkonstruktion med fibercement (helst på både in och utsida). Finns som färdiga lösningar, tex ZIP-element. https://zenergy.se/zip-element/
Dock förstår jag inte riktigt hur du tänkte med reglarna… kan du rita upp det?
Och hur skall du förankra? Grund?
Fukt blir det ingenstans i alla fall!
Skrota inte... än.
Men för det första, köp inte av Kingspan... de är dyrast.
Tyvärr har de köpt finska SPU som var nordens största tillverkare tidigare, så nu har dom typ noll konkurrens.
Kanske kan du köpa mindre kvantiteter via någon återförsäljare av Balex produkter.
https://balex.eu/en/
Har själv köpt två lastbilar 160mm PIR-skivor från dom och bytt all isolering i mitt eget hus. Bra.
Du skulle absolut kunna göra en egen sanwichkonstruktion med fibercement (helst på både in och utsida). Finns som färdiga lösningar, tex ZIP-element. https://zenergy.se/zip-element/
Dock förstår jag inte riktigt hur du tänkte med reglarna… kan du rita upp det?
Och hur skall du förankra? Grund?
Fukt blir det ingenstans i alla fall!
Just det, kolla också med Finnfoam (finnfoam.se)
Ska man finräkna, så bör man använda sig av energiindex. Men det tar SMHI betalt för att leverera, så många använder ju graddagar för att få en känsla för energiförbrukning.L Liljeros skrev:Jag har inte räknat på mängden kwh i skillnad, landar på ett u-värde runt 0,25 med PIR och ska jag ha ungefär samma tjocklek med mineralull landar jag på 0,54 i U-värde. Har letat men inte funnit någon kalkylator där man kan knappa in kvadrat samt geografiskt område och U-värde. Dom flesta är för fönster.
Även om det inte skiljer några astronomiska summor per år i kostnad så tänker jag ändå att det blir en rätt stor komfortskillnad.
Jag tänker också att vanliga metallreglar bör vara tillräckliga för 15m2 tak, när väggen är slutmonteras bör bärigheten bli ganska god.
Stockholm har ca 3000 graddagar per år. Om ditt uvärde är ca 0.54 tror jag energiförbrukningen blir ca 0.54 x 3000 x 24 /1000 = 43 kWh/kvm väggyta. Om du har ca 60m2 väggyta så blir det ju ca 2500 kWh/år, och runt hälften så hög energiförbrukning med den energieffektivare väggen. Värmer du med en luft luft vp, så borde det vara typ 500kr per år i skillnad i driftkostnad.
Det var ett tag sedan jag räknade graddagar, jag kanske tappade bort nån enhet i beräkningen.
Jag är inte så säker på att du märker det på komforten. Men jag kan ha fel. Ett dåligt fönster ger ju kännbart kallras, men då är ju u värdet säkert en bra bit över 2.5. Vi har 3 glasfönster med u-värde på 0.9, och jag brukar inte tänka på kallras (jag har inga element under fönstret). Men jag kanske är okänslig? Minns att de gamla 2 glas fönstren som satt innan gav hemska kallras vintertid.
Tack, våran gavelvägg är av 20cm lättbetong med en PIR+Gips komboskiva monterad på insidan. Denna vägg gör att rummen upplevs som kallare än vad dom är trots att dom är normalvarma, detta trots ett U-värde på runt strax under 0,6. Väggarna blir tex väldigt kalla fast det är dryga 5 grader utomhus.B BSOD skrev:Ska man finräkna, så bör man använda sig av energiindex. Men det tar SMHI betalt för att leverera, så många använder ju graddagar för att få en känsla för energiförbrukning.
Stockholm har ca 3000 graddagar per år. Om ditt uvärde är ca 0.54 tror jag energiförbrukningen blir ca 0.54 x 3000 x 24 /1000 = 43 kWh/kvm väggyta. Om du har ca 60m2 väggyta så blir det ju ca 2500 kWh/år, och runt hälften så hög energiförbrukning med den energieffektivare väggen. Värmer du med en luft luft vp, så borde det vara typ 500kr per år i skillnad i driftkostnad.
Det var ett tag sedan jag räknade graddagar, jag kanske tappade bort nån enhet i beräkningen.
Jag är inte så säker på att du märker det på komforten. Men jag kan ha fel. Ett dåligt fönster ger ju kännbart kallras, men då är ju u värdet säkert en bra bit över 2.5. Vi har 3 glasfönster med u-värde på 0.9, och jag brukar inte tänka på kallras (jag har inga element under fönstret). Men jag kanske är okänslig? Minns att de gamla 2 glas fönstren som satt innan gav hemska kallras vintertid.
Hwj, har exakt samma fundering. Gjorde du detta och blev nöjd!?L Liljeros skrev:Hej
Jag har tänkt uppföra ett attefallshus/friggebod på tomten som skall vara uppvärmt året runt. På så här pass små hus blir ju väggtjockleken väldigt avgörande och jag har därför funderat kring hur jag kan få dessa så tunna som möjligt. Ska jag bygga med med konventionell isolering (mineralull) kommer väggarna landa på ca minst 190mm.
Jag skulle helst få tag i sandwichelement men det är inte helt okomplicerat och billigt för ett så pass litet projekt och då väcktes tanken att göra en egen vägg efter sandwichprincip.Vad tror ni om följande konstruktion.
Cembrit fibercement/45mm kingspan PIR+metallreglar/kingspan 45mm PIR/Gyproc Habito, Tanken är att jag hellimmar varje skikt i dom andra och korslägger PIRisoleringen. Detta bör ge följande fördelar:
-Starkt
-Underhållsfrit
-Inga köldbryggor
-Tunn vägg, endast 110mm med rimliga isolervärden.
Nu är frågan kommer detta funka i praktiken? Jag bör med dessa material inte få några mögelproblem, och det bör utan problem vara tillräckligt kraftigt för att bära taket....eller? Jag är medveten om att detta inte är den kanske den mest ekonomiska lösningen men det ger ändå ca 1,4m2 på en friggebod.
Vad tror ni på forumet? Kan detta vara en ide eller är det bara att skrota ?
Säljer dem såna till lilja projects eller bara typ stora industri hallar?Johannes Carlsson skrev:Sandwich paneler och element plåt-isolering-plåt från t.ex. Lindab eller Kingspan ger nog den tunnaste väggen.
Dom finns både som takelement och vägg eller samma för båda. Dom är designade för att monteras på ett ramverk, kanske kan det räcka med några stolpar på en liten stuga, eller så bygger man en tunn typ 70mm vanlig bärande regelstomme och sedan paneler på utsidan
Tycker också att detta är ett intressant lösning.
Hej
Jag valde att inte gå vidare men denna lösning, vart lite för omständigt för att bygga småskaligt.
Jag skulle fortfarande vilja pröva men underlättar att köpa in dessa produkter om man ska köpa lite större volymer
Jag valde att inte gå vidare men denna lösning, vart lite för omständigt för att bygga småskaligt.
Jag skulle fortfarande vilja pröva men underlättar att köpa in dessa produkter om man ska köpa lite större volymer
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 395 inlägg
C Cuzzoss skrev:
Kingspan tror jag säljer direkt till privatpersoner, osäker på Lindab men det finns flera leverantörer så det är bara att ringa runt. Annars får man gå via nån byggfirma, lokala egna byggvaruhus brukar kunna få hem lite av varje.C Cuzzoss skrev:
Pir paneler eller med mineralull
Liknande trådar
-
Hur bäst bygga en skalmur utanpå en lertegel vägg?
Byggnadsvård -
Kan jag riva gammalt förråd och bygga nytt utan bygglov?
Bygglov -
Bygga attefallstillägg utan startbesked på en utbyggnad med interimistiskt slutbesked, rivningskrav?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga pergola utan tak
Altan & Uteplats -
Bygga innervägg utan att skruva i tak och golv
Planlösningar