Inte tvättstuga, utan groventré. Hittade ingen annat passande forumsdel för mitt ärende, så jag tog detta.

Vattenläckage under stormen i helgen. Behöver nog köra lite avfuktning och har varit och införskaffat en avfuktare (som ska vara väl anpassad för rumsstorleken).

  • Vi kan säga att läckan nu är åtgärdad och därmed passiv.
  • Till saken hör att groventrén är en utbyggnad mellan huskropp och garage, så det är ganska kallt där, ca 10C-15C.
  • Läckan mättade asfaboarden innanför husfasaden gissningsvis ca 2kvm upp till ett gammalt fönster på husets ovanvåning (som var källan till läckaget).
  • Läckan upptäcktes relativt snabbt, så ingenting övrigt har tagit skada inne i själva groventrén. Avfuktningen gäller alltså bara asfaboarden, som bara blottas med sin underkant i ingången till groventrén.
  • Just nu ligger RH på 50% när jag kör avfuktaren, den har varken stigit eller sjunkit under ett dygns drift.
Lönar det sig att köra avfuktaren tillsammans med en värmefläkt för att få upp temperaturen (har märkt att RH sjunker med ca 5-10% ganska snabbt då) eller får det några negativa effekter?
Kommer avfuktningen ha någon effekt på asfaboarden?
Är det ens lönt att fortsätta avfuktning?
Bör jag vara orolig för permanenta skador någonstans, eller blir allt bra så snart asfaboarden torkat (återigen, förutsatt att det inte läcker mer)?

Är allmänt ganska vilsen när det kommer till detta, så jag tar tacksamt emot tips och råd!
 
Ja, kör med värme också. Den relativa fuktigheten i utrymmet sjunker vid högre temp (finns någon ventilation?), materialet torkar ur fortfare vid högre temp och avfuktaren avfuktar snabbare vid högre temp.

Var sitter asfaboarden?
Jag kan inget om asfaboard, men allt trä klarar sig fint bara det får torka upp (snabbt).
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Låter fint! Körde med båda under natten och var inne och kände på asfaboarden i morse. Den kändes definitivt torrare!

Hur länge ska jag köra? Dagar? Veckor?

Asfan sitter precis innanför fasadbrädorna. I genomskärning har du väl typ fasadbrädor, asfaboard, reglar, isolering. I mitt fall kan jag ju se asfaboarden i genomskärning, eftersom jag har en dörröppning i husfasaden ut mot groventrén. Så det är alltså gipsvägg uppsatt direkt mot husfasadbrädorna. Får nog ta och såga upp och fuktmäta där tror jag. Krångligt att förklara. Hoppas det blev tydligare.
 
lägg upp några bra bilder
 
Helt rätt! Tre bilder säger mer än tretusen ord!

Ingången till groventrén, som jag täckt med ett gammalt överkast, för att isolera "klimatet" så gott det går. Bilden är alltså tagen inne i groventrén.
Golv och vägg i en groventré med synlig fukt på asfaltboard, täckt delvis av ett svart överkast, med klämmor som håller fast det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen fukt/läcka från sidan.
Groventré med täckt öppning av svart överkast, asfaboard synlig med fuktskador och en spännklämma fäst vid trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid närmare inspektion kan man se asfaboarden, som fortfarande är lite fuktig. Observera att endast asfaboarden blev fuktig/droppade. Inget vatten kom alltså från springan till vänster i bild.
Fuktiga träbrädor med vattendroppar vid groventré, täckt med överkast för klimatisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar att det är ca 1-1,5m upp till fönstret (som är källan till läckan) från asfaboardens slut i öppningen.

För övrigt ligger nu RH på ca 30%, så värmefläkten hjälpte verkligen!
 
Det där är bara låta torka.
För att få mögel och röta måste materialet ständigt tillföras fukt som aldrig kan torka, eller vara instängt så det aldrig torkar.
 
martin43 martin43 skrev:
Det där är bara låta torka.
För att få mögel och röta måste materialet ständigt tillföras fukt som aldrig kan torka, eller vara instängt så det aldrig torkar.
Mja, "instängt" är det ju i det avseendet att asfaboarden faktiskt sitter inuti väggen, men det luftas väl på nåt sätt även där inne antar jag.

Jag ska sätta ett provisoriskt "extra" fönsterbleck på fönstren där det läckte in och sedan byta ut dem så fort det går.

Tack för alla bra tips och tankar. Nu kan jag sova bättre om natten!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.