Hemmakatten
Du har inte funderat på vedeldad bastuugn? Det finns ju möjlighet att installera en sådan. Har haft båda och vedeldad bastu slår el med hästlängder.

Vet att du skrev att du inte vill ha dusch vid bastun, men just vid bastubad vill man gärna ta en dusch efteråt. Det behöver inte bli så dyrt.

Vad gäller köket så brukar byggnadskontoret ha synpunkter på att häll och vask finns på samma diskbänk av säkerhetsskäl. Möjligen kommer de att tycka att den vasken ligger för långt från hällen.

Jag hade haft en fullstor vask i diskbänken. Har haft en köksö som din med ho. Där stod jag alltid och förberedde maten. Vid hällen hade vi överskåp med utdragbar fläkt, mycket praktiskt. Överskåpen var dessutom 65 cm ovanför bänken.

Kyl och frys hade jag nog flyttat ned till väggen mot vardagsrummet. Då får du ändå god tillgång till dem när du står vid köksön. Som placeringen är nu så kommer de att skymma hällen mm när ni sitter vid bordet.
 
Redigerat:
P Martin Granqvist skrev:
Förstår tanken, var tänkt på den själv. Kan blir tight utrymmesnässigt att få till planlösningen dock. Ska ta detta med konstruktörern.
Tillbyggnaden behöver inte bli mindre. Bara att flytta hela "paketet" ett snäpp åt höger.
 
Sedan hade jag nog - som andra också varit inne på - ställt högskåp, kyl o frys på den kortare delen av "L"-et. På den långa delen hade jag förlagt spis - arbetsyta 80-120 cm - vask - dm. Då har du den nedre delen av köksön till hands när du packar upp matvaror och skall ställa in i kyl o frys. Blir öppnare och trevligare mot matbordet.

Man kan ju också göra en helt rak uppställning. Jättelåååång. Den bortre delen vid matbordet fungerar då mer som en skänk. (K/F/högskåp förstås längst in hörnet). Kan bli jäkligt elegant. Särskilt då du får så mycket skåpsutrymme att överskåpen kan skippas (satsa på lådor, inte luckor). Köksön är förstås kvar.
 
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Tillbyggnaden behöver inte bli mindre. Bara att flytta hela "paketet" ett snäpp åt höger.
Såklart, jag tänkte helt fel. Det ska jag verkligen fundera på. :)
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du har inte funderat på vedeldad bastuugn? Det finns ju möjlighet att installera en sådan. Har haft båda och vedeldad bastu slår el med hästlängder.

Vet att du skrev att du inte vill ha dusch vid bastun, men just vid bastubad vill man gärna ta en dusch efteråt. Det behöver inte bli så dyrt.

Vad gäller köket så brukar byggnadskontoret ha synpunkter på att häll och vask finns på samma diskbänk av säkerhetsskäl. Möjligen kommer de att tycka att den vasken ligger för långt från hällen.

Jag hade haft en fullstor vask i diskbänken. Har haft en köksö som din med ho. Där stod jag alltid och förberedde maten. Vid hällen hade vi överskåp med utdragbar fläkt, mycket praktiskt. Överskåpen var dessutom 65 cm ovanför bänken.

Kyl och frys hade jag nog flyttat ned till väggen mot vardagsrummet. Då får du ändå god tillgång till dem när du står vid köksön. Som placeringen är nu så kommer de att skymma hällen mm när ni sitter vid bordet.
Jag har ju badrummet bara några meter bort :) Och "relaxen" blir ju rätt liten om det skall klämmas in en Dusch...
 
Finns det något bättre/smartare sätt att utforma bastun/relaxen? Är egentligen inte så pigg på att ha en vinklad vägg.
Jag vill kunna sitta i bastun och titta ut genom kåken. Vill såklart ha dörren ut på gavelväggen för till kommande altan och badtunna.

Ritning över bastu och relaxavdelning med vinklad vägg, utsikt och dörr mot framtida altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ritning av ett badrum med bastu, dusch och WC, samt utsikt mot trädgården från bastun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum med ett hörnbadkar i förgrunden och en bastu med glasfront i bakgrunden, synlig genom en helglasad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår bastu är en bit in i badrummet med glasfront och sen stort fönster + helglasad dörr så man ser ut i trädgården från bastun. Så om Du vill ha utsikt kanske du kan flytta den så väggen med ryggstöd blir mot badrummet och sätta in ett fönster intill altandörren?
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Jag ser ett par saker.

1. En stor del av vardagsrummet kommer bli väldigt mörk då det inte finns något ljusinsläpp alls där.
2. Jag saknar en dusch i relaxen. När man suttit i bastun ett tag så är det rätt gött att ta sig en dusch..

Min lösning. Gör om bastun så den blir smalare (ungefär halva relaxen i bredd) och ha sittbänkarna mot själva badrummet så man tittar ut mot utsikten. Då bastun inte kommer ta upp hela utrymmet på djupet så hade jag lagt wcbåset bakom bastun ist. Då får du utrymme för en dusch där wcbåset var tidigare.

Angående bättre ljusinsläpp i den mörka delen av vardagsrummet så har jag ingen bra lösning!
 
En extremt vacker skiss, men jag tror du förstår min tanke! :)
Handritad skiss av en byggnadsplan med markerade områden i olika färger och textetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jarlsgård skrev:
En extremt vacker skiss, men jag tror du förstår min tanke! :)
[bild]
Snyggt du borde bli konstnär
Ska nog kika mer på ditt förslag. Ang vardagsrummet där fönster försvinner så är det "mörka hörnet tänkt som tv avdelning, och där fönstren blir kvar blir ett vardagsrum/storgrupp.
 
Varför denna besatthet kring en separat dusch??? I förra huset hade jag bastu/relax utan dusch. I intilliggande rum var tvättstuga med stort badkar. Går utmärkt att öppna dörren hoppa i badkaret och duscha. Har man dessutom gäster kan dessa stänga om sig ifall dom är blyga vid duschandet. Övriga bastubadare kan fortsätta basta eller hänga utanför.
 
Nybyggnadskarta enkel är beställd och levererad. Enligt komunens hemsida kostar den 2000 kr och det känns som en magisk gräns har passerats. Detta är det första som jag faktiskt behöver betala för och har jag börjat betala känns det dumt att inte slutföra. Återstår att ta in en sista offert samt besluta vem som skall glra ritningar etc...
 
  • Gilla
rebban_5
  • Laddar…
Intressant läsning! Får man fråga vad du har för budget för denna utbyggnad? Alltså själva utbyggnaden och inte alla möbler/dusch/bastu osv.
 
R hampusvågeteg skrev:
Intressant läsning! Får man fråga vad du har för budget för denna utbyggnad? Alltså själva utbyggnaden och inte alla möbler/dusch/bastu osv.
Budgeten är inte spikad, men jag har som ambition att klara detta under 1Msek. Dels genom att utforma utbyggnaden smart utan allt för många onödiga fördyrande val, och även genom eget arbete. Har tagit in offerter för klimatskal och isolerad stomme och bjälklag som ligger på ca 600K. Då har jag max 400K att köpa inredning för.
 
P Martin Granqvist skrev:
Budgeten är inte spikad, men jag har som ambition att klara detta under 1Msek. Dels genom att utforma utbyggnaden smart utan allt för många onödiga fördyrande val, och även genom eget arbete. Har tagit in offerter för klimatskal och isolerad stomme och bjälklag som ligger på ca 600K. Då har jag max 400K att köpa inredning för.
Spännande! Har själv ett äldre hus där vi funderar på utbyggnad lik i storlek som det du gör.
Blir intressant att följa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.