Referenser om detta ?
Vi ska ha 1x7 (21x170) som klädselbräda sen en tunn ribb panel 20x45 överst. Och tänkte eventuellt köpa 170 virket från byggmax... Men sen finns det ju dom som menar att kvaliten....  :-/

Förresten hur mycket 170mm panel går det per kvm ?
 
Grovt sett 1/0,17=5,88 löpmeter. Nu mäter man bredden på panelen på baksidan, (om jag kommer ihåg rätt, vilket jag sällan gör), så det kanske blir lite mindre löpmeter per kvadratmeter, men det borde vara marginell skillnad.

mvh
David
 
Det enda sättet att veta om panelen på ditt Byggmax är bra eller inte är att åka och titta på den, ta med någon som kan trä om du inte kan själv.

En sak är säker, du är inte garanterad nån bättre panel om du åker till t.ex. K-Rauta, Beijer eller Bauhaus och betalar 30% mer. Allt är sågat ur samma (billiga) virkesklass. Sedan är det ju viktigt att hantering och förvaring går rätt till så att inte virket förstörs innan du hinner köpa det.

Saker att titta på är ju som vanligt rakhet, hur ser kvistar ut, fukthalt, täta/glesa årsringar osv.

/T
 
Jag håller med - det behöver inte alls vara fel på virket på byggmax.
 
Ok bra tackar..
 
Ett exempel ur verkligheten...

Skulle igår handla en del material till köksgolvet, reglar, glespanel mm.
Åkte först till K-Rauta för att köpa lite VVS prylar och kolla virket. VVS prylarna var slut, liksom de byggbeslag jag skulle ha. De flesta 45*195 såg ut som propellrar och låg i en jäkla röra vilket inte främjar rakheten, efter att ha kollat på massor hade men bara hittat fem som jag kunde tänka mig att köpa gav jag upp.
Åkte vidare till Byggmax där beslagen fanns till under halva priset, 45*195 låg i prydlig hög och var av helt OK kvalitet, skulle tro att jag tittade på 20 st varav 10 st hamnade på släpet.

Mycket av virket på Byggmax i Upplands väsby kommer från "Södra" och Moelven, en del annat från för mig okända håll, förmodligen baltikum eller Ryssland.

Jag gillar byggmax, de håller ingen falsk "vi hjälper dig kompis" attityd, de håller vettiga priser (till alla) och de håller lagren fulla. Det finns inget som är mer irriterande än att hitta tomma fack när klockan är fem i stängningsdags.
Sedan måste man ju så klart vara påläst och kolla upp vad man köper, en del saker är av bedrövlig kvalitet (och annat inte särskilt billigt). Men det gäller ju överallt.

Men jag förvånas över folk som åker förbi Byggmax och vidare till typ Silvan eller K-Rauta för att få "riktiga grejor"....

Jag tror att man ganska lätt kommer ner byggmaxpriser på de andra varuhusen också om man är storkund (bygger helt hus) eller hantverkare, men för oss strökunder är de ofta löjligt dyra på motsvarande varor.

Sedan finns ju små firmor och brädgårdar där man kan få verkligt bra service och ofta bra pris utan allt för mycket tjafs med medlemsansökan hit och det. Tyvärr har de i min närhet rätt begränsade öppettider vilket gör det svårt för mig.


/T
 
Tyvärr magnus men Beijer kan klå byggmax priser rejält om de vill. Jag håller på att bygga ett förråd med carport och har köpt det mesta av virket på Beijer då de ligger under byggmax i pris och har bättre virke.

Har även handlat en del grejor som inte var lagervara hos Woody också det till priser som Byggmax inte kommer i närheten av.

Beslag däremot ska man definitivt köpa på byggmax. 10 eller 25 kr per styck för spikplåtarna gör lite skillnad när man ska ha närmare 200 st
 
Helt klart säljer tex. Optimera för samma eller lägre priser än Byggmax.
För mig som företagare är det omöjligt att gå runt och betala cash hela tiden så för mig är inte valet särskillt svårt.
När man sen ser kvaliten på vissa varor hos byggmax känner man inte för att handla där direkt.

Jag strävar för den delen efter att få mitt inköp så billigt som möjligt för att det gynnar mina kunder. Så tror jag de flesta tänker.
Det sjuka med hela den branchen är att de har så enorma pålägg från start att man måste pruta ner priserna på tex. beslag med 30-40% för att ligga rätt till. Varför de envisas med att ha dessa pålägg fattar jag inte, då de flesta kunder privata som företag prutar.
Jag har själv jobbat med det hela, bla. suttit och prisat om ett helt register med byggmateriel.
Man jobbar alltså med enorma % i TG, dvs man gångar inköpet med 1.8-2.5.
Erhåller man tex. 30% på virket blir man ändå "flådd"
 
Om jag kollar virkespaketen på Byggmax i Östersund och jämför med virkespaketen hos dom andra bygghandlarna brukar ofta virket komma från samma sågverk och det är INTE fråga om Baltiska sågverk.

Man kan ju undra varför det inte heller kommer från Jämtländska sågverk (finns ett antal inom 5mil radie) utan från Norrbotten/Västerbotten ???
Om det är pris eller kvalité som styr kan man ju fundera över, men jag tror faktiskt det är kvalité.

Kvalitén i dessa paket motsvarar i hög grad det kunden beställt ;) Man får vad man betalar för och produktens kvalité är angiven på paketet. Man kan alltså inte säga att ett visst sågverk bara har bra virke medan ett annat bara har skit, råvaran kommer ju från samma ställe..avverkad av samma maskiner men sönderdelad och sorterad på olika sätt.
Med ett förflutet i sågverksbranshen skulle jag kunna sväva ut mycket kring detta....

Om jag skulle köpa panel till ett helt hus skulle jag ringa direkt till närmsta sågverk prata med en säljare och köpa virket på plats.
Det säljaren vill veta är vad virket ska användas till, hur långa bitar du behöver och mängden i m3 (även antal och lm kan vara bra att ha).
Man slipper då den för ytterpanel onödiga kostnaden för hyvling och byggmarknadens påslag ;)



 
Ubbe skrev:
Om jag skulle köpa panel till ett helt hus skulle jag ringa direkt till närmsta sågverk prata med en säljare och köpa virket på plats.
Det säljaren vill veta är vad virket ska användas till, hur långa bitar du behöver och mängden i m3 (även antal och lm kan vara bra att ha).
Man slipper då den för ytterpanel onödiga kostnaden för hyvling och byggmarknadens påslag ;)
Jo men oftast har dom inget finsågat...eller ?

Jag har bara kollat med två små sågverk och dom hade inte en sådan klinga...

 
Finsågat?
Hur menar du nu?
Ytterpanel ska ha en grov yta, räcker gott å väl med vanlig sågklinga. Är det sågat med bandsåg eller i en riktigt modern såg blir ytan nästan för fin för att vara lämplig till panel.

Kolla med de stora sågverken istället och köp ett helt paket i lämplig storlek.
 
PÅ ett utbyggnad på ca 20 kvm blev priset ungefär detsamma från Beijer, K-Rauta och Byggmax. Vi har handlat där det passat bäst för stunden. Ena dagen har allt varit krokigt i Byggmax fack medan det en annan dag inte gått att få en enda regel annat än 4,20 på K-rauta.

Jag tror det är som hugget och stucket. Det är dock alltid bra att kolla upp måtten på det man köper. En 45x70 kan i vissa fall vara 42x68. Ofta spelar det ingen roll, men när det gör det kan man vara lite mer noggrann i sitt val i facket.

Kortfattat: Ju dyrare virke, desto jämnare kvalté, och desto fortare går det att fylla kärran.

På Byggmax har vi aldrig fått hjälp att lasta på.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.