Oldboy Oldboy skrev:
Låter inte som täckodling, men väl som ett sätt att ta död på besvärliga ogräs såsom nällor och kirskål m fl.
Sedan var det kanske tänkt att bli ett litet trädgårdsland eller rabatt, när väl ogräsen var borta.

Det är ju ett klassiskt sätt att hålla undan ogräs runt nyplanterade träd och buskar, även om man oftast täcker det med lite bark eller grus eller likn. (Fö ett måste här i Skåne om det inte ska blåsa bort vid första bästa vindpust.)
Jag vet inte, när jag läser om täckodling låter det rätt likt det hon har gjort. Däremot har hon inte täckt med jord vad jag kan se. Men jag tycker mest att det ser sjavigt ut och eftersom det är så litet passar det inte med tomtens storlek. Men jag vill inte ha stort trädgårdsland, vi kommer inte kunna sköta det. Ett par odlingar i pallkragar räcker för semesterbehov tror jag
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är egentligen dumt av flera skäl att ha planteringar närmast huset, bättre att ha uteplatsen dikt an mot väggen och planteringen runt. Då kan växter väljas med olika höjd beroende på önskemål om vindskydd, insyn, utsikt mm.
Ja men från den uteplatsen vill vi nog gärna ha full utsikt, mot både den vackra skogen och havet. Så att bygga planteringen i en hästsko med uteplats i böjen kan nog bli riktigt fint! Jag får ta kort före och efter
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det går att plantera bärbuskar som häck, för tomtkänsla.
Rekommenderar en Aronia också. Himla nyttiga och goda bär att göra "vuxensylt" på.

Nu är det ett naturligt läge ni har, så det kanske redan är en rik och blandad insekts- och djurpopulation, men om ni vill hjälpa humlor och solitärbin så plantera en sälg och massor av lite olika arter av krokus (om det inte redan finns). Det är vad nyvakna humledrottningar behöver tidigt på säsongen. Olika krokusarter blommar vid lite olika tider, så det ger en mer utsträckt blomningstid.

Det fina med att bjuda in naturen är att när väl insekterna börjar frodas så kommer fåglarna. Då får man ett vackert skådespel och en naturlig och effektiv bekämpning av ev oönskade skadegörare. Djur och natur utgör ju en enda lång kedja, och ingenting vi människor gör är i närheten av den effektivitet som naturen erbjuder.
Låter härligt! Jag vill gärna så blommor i gräsmattan för att få fler pollinerande kryp, men är lite orolig för mygg
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Ja men från den uteplatsen vill vi nog gärna ha full utsikt, mot både den vackra skogen och havet. Så att bygga planteringen i en hästsko med uteplats i böjen kan nog bli riktigt fint! Jag får ta kort före och efter
Blir utsikten så mycket sämre av att du har sten intill huset då? Man vill inte ha rabatt och växter intill huset, det är inte bra för panelen.
Schematisk bild som visar ett hus med stenläggning intill och grönt gräs runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Blir utsikten så mycket sämre av att du har sten intill huset då? Man vill inte ha rabatt och växter intill huset, det är inte bra för panelen.
[bild]
Det räcker att man inte har rabatten precis mot huset och det har inte TS tänkt ha heller. Att ha en rabatt längs med torpets vägg är dessutom rätt ut kulturhistorisk synvinkel. Men man kan med fördel ha grus eller plattor/sten el dyl närmast grunden och husväggen.
 
  • Gilla
Torpkarin och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Blir utsikten så mycket sämre av att du har sten intill huset då? Man vill inte ha rabatt och växter intill huset, det är inte bra för panelen.
[bild]
En sån plantering skulle tyvärr skära av vyn mot vattnet och även mot skogen man har framför sig. Självklart blir det en grusrand innanför, både för att skydda panelen och för att kunna besiktiga under huset vid behov (får dock göras när växterna blommat över)
 
Nu har fröerna börjat dimpa in i brevlådan. Blir sååå sugen på att åka till torpet och bara gräva!! Men det får vänta några veckor till tyvärr
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Man vill inte ha rabatt och växter intill huset, det är inte bra för panelen.
Njae, det där håller jag inte med om. Jag hävdar tvärtom! Växter skyddar panelen.
Dock fungerar det inte med t ex murgröna eller humle som gärna tar sig in innanför panelen, men perenner, ettåringar och gräs är helt problemfritt. Dessutom eliminerar det en massa stänk från marken, som verkligen förstör panelen.
Klätterrosor är också i stort sett problemfritt.

På nyare hus (utan källare) med dränering kan rötter från stora buskar/klätterrosor ställa till det, men på äldre torp som klarar sig med naturlig dränering så är det inget problem.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Njae, det där håller jag inte med om. Jag hävdar tvärtom! Växter skyddar panelen.
Dock fungerar det inte med t ex murgröna eller humle som gärna tar sig in innanför panelen, men perenner, ettåringar och gräs är helt problemfritt. Dessutom eliminerar det en massa stänk från marken, som verkligen förstör panelen.
Klätterrosor är också i stort sett problemfritt.

På nyare hus (utan källare) med dränering kan rötter från stora buskar/klätterrosor ställa till det, men på äldre torp som klarar sig med naturlig dränering så är det inget problem.
Det var ny info för mig att det t o m kan vara bra! Jag kommer som sagt att köra en rand av grus innanför för att slippa risk för angrepp på panel, men vill ha rabatten så nära att det ser ut som att det är precis framför. Jag tycker det här till den här typen av torp.

Det är en stor och rätt opersonlig tomt nu. Kanske 5-6000 kvm gräsmatta nedanför husen och lika mycket skog över. Så då vill jag att den del av tomten som är runt husen känns ombonad.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Njae, det där håller jag inte med om. Jag hävdar tvärtom! Växter skyddar panelen.
Dock fungerar det inte med t ex murgröna eller humle som gärna tar sig in innanför panelen, men perenner, ettåringar och gräs är helt problemfritt. Dessutom eliminerar det en massa stänk från marken, som verkligen förstör panelen.
Klätterrosor är också i stort sett problemfritt.

På nyare hus (utan källare) med dränering kan rötter från stora buskar/klätterrosor ställa till det, men på äldre torp som klarar sig med naturlig dränering så är det inget problem.
Well, de flesta säger emot dig - panelen får svårare att torka ut efter att ha blivit fuktig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Växtligheten hindrar att panelen blir fuktig, så det jämnar ut sig.

kashieda kashieda skrev:
Well, de flesta säger emot dig - panelen får svårare att torka ut efter att ha blivit fuktig.
Jag vet! Jätteirriterande!

Jag läser det titt som tätt, men aldrig ngn enda ggn har ngn av dessa tvärsäkra uttalanden/påståenden backats upp med evidens.

Vi har både buskar, perenner och klätterrosor mot fasaden, och har haft i många år. Det ger inga problem.
Det som ger problem är hårda ytor närmast fasaden. Hade tidigare ett trädäck. Där är fasadbrädorna murkna i nederkanten allihop. Det är de inte någon annanstans.
Samma sak med nederdelen på gamla logen. Där är hårdgjord grusplan. Det orsakar markskvätt på panelen varenda ggn det regnar. Har börjat byta panel där. På andra ställen är det högt gräs. Inga problem, för det eliminerar markskvätt.

Så >20 års fakta på våra byggnader säger att växtlighet mot fasad orsakar inga fuktproblem.
Följaktligen anser jag att det är en gammal myt som envist biter sig fast, (tills ngn bevisar genom otvetydiga evidens att så inte är fallet).
 
Oldboy Oldboy skrev:
Växtligheten hindrar att panelen blir fuktig, så det jämnar ut sig.


Jag vet! Jätteirriterande!

Jag läser det titt som tätt, men aldrig ngn enda ggn har ngn av dessa tvärsäkra uttalanden/påståenden backats upp med evidens.

Vi har både buskar, perenner och klätterrosor mot fasaden, och har haft i många år. Det ger inga problem.
Det som ger problem är hårda ytor närmast fasaden. Hade tidigare ett trädäck. Där är fasadbrädorna murkna i nederkanten allihop. Det är de inte någon annanstans.
Samma sak med nederdelen på gamla logen. Där är hårdgjord grusplan. Det orsakar markskvätt på panelen varenda ggn det regnar. Har börjat byta panel där. På andra ställen är det högt gräs. Inga problem, för det eliminerar markskvätt.

Så >20 års fakta på våra byggnader säger att växtlighet mot fasad orsakar inga fuktproblem.
Följaktligen anser jag att det är en gammal myt som envist biter sig fast, (tills ngn bevisar genom otvetydiga evidens att så inte är fallet).
Jag trodde att det var fukten i växterna i sig, samt att panelen inte kan andas på samma sätt om den är överväxt som var problemet. Intressant! Vet bara att det ses som en ”riskkonstruktion” vid husbesiktning. Oavsett vackert!
 
Här är tomten sedd uppifrån. Gästhuset är överst, torpet till höger och ladan till vänster. Som sagt vill jag gärna ha något framför gästhuset som binder ihop tomten. Har klurat på ett vårdträd, en plantering med ros och smultronschersmin osv. Just nu lutar jag åt pallkragar med odlingar i nån fin formation (typ den bifogade). Kan det passa eller blir det bara konstigt? I så fall blir det vår köksträdgård och en plats man naturligare vistas på istället för att det bara blir outnyttjad yta tänker jag. Samtidigt vet jag inte hur mycket odlingar vi kan ta hand om när vi bor 2 timmar ifrån... får nog bli en del blommor i lådorna
 
  • Luftvy av en tomt med gästhus, torp och lada omgivna av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsland med pallkragar arrangerade i geometrisk form, omgivna av krukor och blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det rödstreckade är där gamla stigen gick och där jag vill markera att det är privat tomt. Om jag skapar köksträdgård där borde väl fler känna att de går på privat mark?
 
  • Satellitbild över en tomt med rödstreckad linje som visar var en tidigare stig gick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En låg häck, eller kanske hallonhäck längs med infarten, så att stigen "bryts" kanske kan vara något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.