Ganlet
Är på jakt efter större parti eldfast tegel till en pizzaugn, ca 200 stenar. Tips var man kan få tag i det till ett ok pris? Leverans eller upphämtning med utgångspunkt Göteborg.

Bauhaus och liknande går bort då det är ~50kr stenen (landar på tot 10 000kr). Kollat mindre webshoppar som har tegel för 25-35kr stenen, men ligger långt borta samt har frakt på 2500-5000kr.
 
Gjorde en snabb googling och hittade detta, 19-26 kr/sten och frakt för 700. Har dock ingen koll på företaget.
 
  • Skärmdump av webbutik som visar pris för eldfast tegelsten, total kostnad och fraktkostnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min lokala XL-bygg har eldfast tegel "i sortimentet", visserligen till mindre billiga priser, men om det kan ju vara värt att svänga förbi och förhandla...

Dock är ju teglet inte enbart det dyra i en pizzaugn, du behöver både bra isolering under ugnen (=kalciumsilikatskiva) och över (=keramisk filt (som inte är keramisk längre)). Båda de här sakerna är knepiga att frakta, så det kan vara en fördel att köpa allt från samma ställe, på samma gång, för att spara på frakten....
 
Ganlet
tttomten TomasJor skrev:
Gjorde en snabb googling och hittade detta, 19-26 kr/sten och frakt för 700. Har dock ingen koll på företaget.
Lakkapaa har jag faktiskt med på listan, och mer eller mindre på förstaplats för tillfället. Men som du säger, känner inte igen företaget. Och jag tror dessvärre frakten blir 2200kr om man läser det finstilta, pga. kran/vikt. Trots det, bättre pris än många ställen.

Upphämtning i någonstans inom hanterbart avstånd hade nog varit ännu bättre.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min lokala XL-bygg har eldfast tegel "i sortimentet", visserligen till mindre billiga priser, men om det kan ju vara värt att svänga förbi och förhandla...

Dock är ju teglet inte enbart det dyra i en pizzaugn, du behöver både bra isolering under ugnen (=kalciumsilikatskiva) och över (=keramisk filt (som inte är keramisk längre)). Båda de här sakerna är knepiga att frakta, så det kan vara en fördel att köpa allt från samma ställe, på samma gång, för att spara på frakten....
Helt med på tillkommande kostnader i bakhuvudet, men detta är väl den stora posten så att säga? ;) Försöker även som du säger kolla på att hitta leverantör som kan ta allt skrymmande i en beställning. Det eller åtminstone lyckas hålla det till två beställningar.

Tack så länge, bara att fortsätta med mer bra tips
 
Om det bara är extra kostnad för kranbil som gör transporten dyr, så kanske du kan få hjälp med avlastning hos någon med truck?

Till exempel lasta av på någon industri i närheten där du kan hämta i etapper över en helg?
 
Ganlet Ganlet skrev:
Lakkapaa har jag faktiskt med på listan, och mer eller mindre på förstaplats för tillfället. Men som du säger, känner inte igen företaget. Och jag tror dessvärre frakten blir 2200kr om man läser det finstilta, pga. kran/vikt. Trots det, bättre pris än många ställen.

Upphämtning i någonstans inom hanterbart avstånd hade nog varit ännu bättre.



Helt med på tillkommande kostnader i bakhuvudet, men detta är väl den stora posten så att säga? ;) Försöker även som du säger kolla på att hitta leverantör som kan ta allt skrymmande i en beställning. Det eller åtminstone lyckas hålla det till två beställningar.

Tack så länge, bara att fortsätta med mer bra tips
Vad har du tänkt att bygga för ugn? Antar att du redan hitta forno bravo och gått loss i forumet där...
Vad har du tänkt för fundament?

Visserligen är teglet en stor post, men jag skulle säga att det svårt att få det under en tredjedel av hela kostnaden, beroende på vad man gör för fundament och överbyggnad, och vilken nivå man lägger isolering och skorsten på... Min ugn kostade runt 10000 kr att bygga, och då fick jag teglet gratis.. Jag köpte dock kalciumsilikatskiva och keramisk filt som isolering, vilket hade gått att göra billigare...
 
Ganlet
Det är ingen dum idé faktiskt. Frågan är om krav på avlastning med kran ändå inkluderas då sakerna även ska lastas på. Kan vara bra att ringa och ställa lite frågor oavsett.
 
Ganlet
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad har du tänkt att bygga för ugn? Antar att du redan hitta forno bravo och gått loss i forumet där...
Vad har du tänkt för fundament?

Visserligen är teglet en stor post, men jag skulle säga att det svårt att få det under en tredjedel av hela kostnaden, beroende på vad man gör för fundament och överbyggnad, och vilken nivå man lägger isolering och skorsten på... Min ugn kostade runt 10000 kr att bygga, och då fick jag teglet gratis.. Jag köpte dock kalciumsilikatskiva och keramisk filt som isolering, vilket hade gått att göra billigare...
Det stämmer, många många dagars research på Forno Bravo, deras guide samt här på forumet i bl.a tråden för pizzaugn med pilatesboll.

Projektet är än så länge i sin linda, som jag förstått det måste/bör jag avvakta med projektet till omkring april då temperaturen ska hålla sig någorlunda. Så sourcar material för nu.

Det började med en flyktig idé på en pilatesboll-ugn på någon dags arbete och slutade med en fullskalig pizzaugn enligt konstens alla regler. Två alternativ är aktuella än så länge, gjutet valv ("home brew" eldfast bruk/gjutmassa för termisk massa) eller valv med eldfast tegel.

Ska på toppen av detta slänga in några förslag från boken killarna på Lilla napoli skrivit också. Napoletansk form, biscotti-golv, etc.
 
  • Gilla
kenolof
  • Laddar…
Ganlet Ganlet skrev:
Lakkapaa har jag faktiskt med på listan, och mer eller mindre på förstaplats för tillfället. Men som du säger, känner inte igen företaget. Och jag tror dessvärre frakten blir 2200kr om man läser det finstilta, pga. kran/vikt. Trots det, bättre pris än många ställen.

Upphämtning i någonstans inom hanterbart avstånd hade nog varit ännu bättre.



Helt med på tillkommande kostnader i bakhuvudet, men detta är väl den stora posten så att säga? ;) Försöker även som du säger kolla på att hitta leverantör som kan ta allt skrymmande i en beställning. Det eller åtminstone lyckas hålla det till två beställningar.

Tack så länge, bara att fortsätta med mer bra tips
Kran är ju att föredra men för 700 kg så hade jag valt att sparat dom surt förvärvade pengarna.

som Dan redan sagt, kolla med lokala handlarn, deras officiella pris avser småköp till öppna spisar mm så du får antagligen ett mycket bättre pris om du svänger förbi o talar med dom.
 
  • Gilla
Fredrik99 och 1 till
  • Laddar…
Ganlet Ganlet skrev:
Det stämmer, många många dagars research på Forno Bravo, deras guide samt här på forumet i bl.a tråden för pizzaugn med pilatesboll.

Projektet är än så länge i sin linda, som jag förstått det måste/bör jag avvakta med projektet till omkring april då temperaturen ska hålla sig någorlunda. Så sourcar material för nu.

Det började med en flyktig idé på en pilatesboll-ugn på någon dags arbete och slutade med en fullskalig pizzaugn enligt konstens alla regler. Två alternativ är aktuella än så länge, gjutet valv ("home brew" eldfast bruk/gjutmassa för termisk massa) eller valv med eldfast tegel.

Ska på toppen av detta slänga in några förslag från boken killarna på Lilla napoli skrivit också. Napoletansk form, biscotti-golv, etc.
Om det är napoletansk pizza som är prio ett gör du rätt i att göra ett lägre tak. Jag har en halvcirkelformad kupol, och det är svårt att få jämn färg på ovan/undersidan...

Att välja mellan gjuta eller mura är inte helt enkelt såklart, men ska du göra allt runt omkring ordentligt så kommer du inse att skillnaden i kostnad är minimal..

Att gjuta en kupol på gymboll med "homebrew" och ställa på några trädgårdsplattor är en sak, men allt seriösare än så springer snabbt iväg...
 
  • Gilla
Nohjd
  • Laddar…
Ganlet
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om det är napoletansk pizza som är prio ett gör du rätt i att göra ett lägre tak. Jag har en halvcirkelformad kupol, och det är svårt att få jämn färg på ovan/undersidan...

Att välja mellan gjuta eller mura är inte helt enkelt såklart, men ska du göra allt runt omkring ordentligt så kommer du inse att skillnaden i kostnad är minimal..

Att gjuta en kupol på gymboll med "homebrew" och ställa på några trädgårdsplattor är en sak, men allt seriösare än så springer snabbt iväg...
Tid är ju en faktor som jag har med i kalkylen också, men nu lutar det åt mura.

Sett ditt bygga i pilates-tråden, ser gediget och välisolerat ut (y) Att få jämn färg, du tror inte det har att göra med typen av eldfast i tak och valv? Jag håller på att spekulera kring tillgängliga kvaliteter här kontra vad som vanligtvis finns i usa.
 
Skall själv i vår/sommar bygga en norrländsk bakugn, så jag har bla samma materialbehov. Ca 200+ eldfast och 500+ mursten plus massa annat. Intressant att länken ovan var då billiga på 65 sten (vilket jag vill ha). Skall själv ta en vända hos två lokala bygghandlare och se vad jag kan då för pris de närmaste två veckorna.
 
Ganlet Ganlet skrev:
Tid är ju en faktor som jag har med i kalkylen också, men nu lutar det åt mura.

Sett ditt bygga i pilates-tråden, ser gediget och välisolerat ut (y) Att få jämn färg, du tror inte det har att göra med typen av eldfast i tak och valv? Jag håller på att spekulera kring tillgängliga kvaliteter här kontra vad som vanligtvis finns i usa.
Njä, tror inte materialet spelar någon roll alls faktiskt. Eftersom pizzan ligger på sten har du omedelbar värmeöverföring där. Ovansidan är ju strålningsvärme enbart, och då gör höjden på ugnen stor skillnad...

Jag får tända i öppningen och sen elda upp värmen längst in i ugnen, annars blir golvet för varmt.. Jag har svårt att få över 400-420 grader i taket och 320 grader på golvet... Inga 90-sekunders pizzor här tyvärr...
 
Ganlet
Z zeveta skrev:
Såg denna annonsen på blocket i fredags, men kanske inte rätt sorts sten? Är ju en liten bit att åka också.

[länk]
Kikat på den också, tänkte tipsa här i tråden om någon var på jakt efter stenar. Var nära på att göra en chansning och boka upp ett lass och svänga förbi. Men en bekant hade ett parti på sin gård. Höganäs 64mm för ett kompispris inkl leverans, det kan man inte tacka nej till.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.