Tjena. Jag ska prima en nyuppsatt gipsskiva i kök innan kakling. Jag har detta hemma. Duger det eller bör jag köpa en annan produkt ?

https://www.biltema.se/bygg/farg/utomhusfarg/mur--och-putsgrund-2000021455

Det är Alfix som jag ska använda.

Tack för snabbt svar!

ps. Beklagar dubbelt upplägg av denna fråga (dvs redan i annan tråd) - hoppas på snabbt svar!
 
En del leverantörer av fix kräver inte ens primer så kolla detta först.
 
  • Gilla
linkon
  • Laddar…
BirgitS
Sen stämmer ju inte underlag (puts, tegel, betong) så kanske inte helt lyckat. Giftiga rökgaser vid brand står det i säkerhetsbladet också.
 
Sprayade på det. Verkar ha mättat bra. Glansig, lackartad yta på gipset.
 
Har aldrig hört talas om primer innan man ska kakla en gipsvägg!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har aldrig hört talas om primer innan man ska kakla en gipsvägg!
nä man måste ju inte men de flesta tänker nog ändå lite "vattenskydd" bakom kaklet.
 
Då kan man köra våtrumsgips kanske?
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då kan man köra våtrumsgips kanske?
det kan man såklart göra även om det blir överkurs i ett kök. Div slattar med tätskikt eller primer har de flesta över och bakom diskbänkskaklet gör det ju inget att man gör det lilla extra.
 
Totalt meningslöst att prima i ett kök och det utsätts inte heller för mer än vattenstänk som ALDRIG kommer genom kakel och fog till baksidan som det gör i ett badrum.
 
  • Gilla
NyaTorpane
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Totalt meningslöst att prima i ett kök och det utsätts inte heller för mer än vattenstänk som ALDRIG kommer genom kakel och fog till baksidan som det gör i ett badrum.
visst är det meningslöst men det känns ju bättre iallafall............det är väl så de flesta tänker...
 
Tanken med primern är att gipsen inte ska suga ur vattnet ur fixen för fort. Några vattenskyddande egenskaper är man inte ute efter med primer
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.