Hej!
Vi har rivit ut gammalt golv i ett av sovrummen, flera lager av gammal linoleum/plastmatta. Underst satt någon typ av tjärpapp (ej asbest, lät skicka på analys)
Vi tog bort det vi kunde av tjärpappen (det mesta sitter kvar) och la sedan det nya golvet ovanpå (klickgolv)
Rådfrågade en bekant som är golvläggare då tjärlukten inte är särskilt behaglig, men enligt honom skulle lukten försvinna inom ett par dagar.

Problemet är nu 1, lukten sitter kvar två veckor senare. Hela rummet luktar tjära och lukten smittar till kläder osv. Är det troligt att lukten kommer försvinna? Någon som gjort på samma sätt? Nästan hela golvet hade tjärpappen kvar eftersom den satt som berget.
Det luktar så pass att vi inte kunnat flytta in i rummet än.

En annan sak som slog mig i efterhand är att tjära är hälsovådligt. Efter en snabb googling kan jag läsa att tjära innehåller PAH som är cancerframkallande bland annat. Tjärpapp står som exempel var PAH kan finnas. Finns PAH i all tjära?? Innan vi bytte golv låg det ju mer förseglat under alla lager av mattor men nu ligger ju endast ett klickgolv över. Sovrummet är barnens rum och jag vill inte ha de sovandes i cancerframkallande emissioner om jag kan undvika det. Men hur är det egentligen. Är det skadligt när det ligger under golvet pga emissioner, är det farligt bara när man river/lägger det eller hur är det? Behöver vi ta bort golvet igen och få bort all tjärpapp?

Lägenheten är byggd mot slutet av -50 talet om det har någon betydelse för vad tjäran kan innehålla.

Hoppas att någon här har kunskap och vill svara.
 
Kan inte svara på om det är farligt men har svårt att tro att lukten kommer försvinna inom kort.
 
Jag rev ut liknande golv i en lägenhet.
Fick reda på av golvläggaren att det är bäst att ta bort allt. Både för risken av att det svarta färgar mattan underifrån, samt risk för lukt. Nu la jag i och för sig vinylgolv. (plastmatta på rulle som hellimmades)

Se inlägg nio i denna tråd det är mitt golv.
www.byggahus.se/forum/threads/slipa-bort-faerg-fran-betongvaegg-golv.175663/
 
Ps. min papp satt också rejält.
Barkspade sedan flexmaskin med damsugare och luftrenare.

Ibland finns inga genvägar....
När rummet var urstädat efter slipning då var lukten borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.