Hej,
Nu är jag äntligen klar med min tvättstuga/duschrum i källaren...
Tog cirka två år men då har jag inte stressat samt noga tänkt igenom var moment innan för att göra rätt..
Jag har ånggenomsläppligt tätskikt endast i duschhörnan samt längs med vägg/golvvinkel och har inte byggt in något organiskt material...
Iom att jag hade rätt mycket berg i dager fick jag fylla rätt mycket makadam och fick endast plats med 100+70mm eps isolering men det funkar finfint. Golvet är varmt och skönt....
Bilder nedan...
 
  • Renoveringsarbete i källare med makadam och delvis synligt berg i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad duschhörna med EPS isolering, grus, och synliga avloppsrör i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av källargolv med berg i dager, makadam och EPS-isolering syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvvärme med EPS-isolering och nätmatta på betonggolv i en renoverad källartvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvvärme med armeringsnät och expansionsfästen på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlade väggar och golv i en källartvättstuga under renovering, med synliga rörgenomföringar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrenovering med nylagda VVS-installationer för tvättstuga och dusch före avslutande vägg- och golvkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad tvättstuga/duschrum med kaklade väggar, pågående arbete och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med installerat tätskikt och ansluten avloppskoppling i en renoverad tvättstuga/duschrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad tvättstuga/duschrum med kaklade väggar och mörkt vertikalt accentband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad tvättstuga/duschrum med klinkergolv och vita kakelväggar, blå plastback på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av rör och isolering i en nyligen renoverad tvättstuga/duschrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat tvättstuga/duschrum med öppen duschkabin och kaklade väggar, EPS isolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad tvättstuga med vit inredning, tvättmaskin och grått kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad tvättstuga med duschhörna, vita kakelväggar, glasdörrar och en golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad tvättstuga med vita skåp, tvättmaskin, torktumlare och grått kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
BenjoD och 18 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Är det en bastu till höger, sett från ståendes i dörren?

Posta gärna lite bilder på den och berätta =)
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Tack!
Ja en infrabastu...ville prova något nytt och den är rätt nice faktiskt...
 
Här är den,
Har haft lite bekymmer med den, den havererade efter ett par veckor (poff, svart) men leverantören Luxway har varit väldigt tillmötesgående och skickat mig nya delar. Nu fungerar fortfarande inte fjärrkontrollen och bluetooth så när jag får den nya kontrollpanelen och fjärren kommer jag begära garanti från det datum allt är ok.
Väntar på shipment från coronaland....
 
  • Infraröd bastu från Luxway med klar glasdörr och träpaneler, inbyggd belysning, i en kaklad rumsinteriör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
Aldrig suttit i en sådan. Upplevs det varmt eller svettas man enbart?
 
Det känns ungefär som om man vore en bit halvgammalt vitt bröd i brödrosten...
Nejdå, men ärligt så slår inget en riktig bastu då helst vedeldad men denna går på en fas 16A, och är rätt snabb att få upp tempen i.
Maxtemp är 60 grader och vi brukar köra upp den i minst 50 innan man går in och då svettas man...garanterat. Och ja, då känns det varmt...
Skydden för ir elementen stjäl en del av sittytan så det känns lite futtigt det man sitter på...
Man bör väl gå och se på den modell man är intresserad av men det fanns inget showroom i stockholmstrakten så där blev det tji...

Överlag är vi dock helnöjda!
 

Bästa svaret

Fint alltsammans!
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Tack!
Mycket öl, blod och tårar innan färdigt....
 
Verkligen jättetjusigt, gillar den minimala slittsen för vattnet också, syns inte mkt och gifter sig i rummet bra som sjutton
 
G ekaa88 skrev:
Verkligen jättetjusigt, gillar den minimala slittsen för vattnet också, syns inte mkt och gifter sig i rummet bra som sjutton
Ja, jag ville bygga ”skottsäkert” utan inbyggda tappvattenrör mm, så vattnet går bakom dörren, under bänkskivorna, upp i nischen för golvvärmerören och kommer ut vid duschhörnan...
Blev faktiskt bra...
 
H hjalle74 skrev:
Ja, jag ville bygga ”skottsäkert” utan inbyggda tappvattenrör mm, så vattnet går bakom dörren, under bänkskivorna, upp i nischen för golvvärmerören och kommer ut vid duschhörnan...
Blev faktiskt bra...
Har slittsen/nichen ett skvallerör eller nått o nederkant? Verkar som sagt väldigt smart byggt
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Har slittsen/nichen ett skvallerör eller nått o nederkant? Verkar som sagt väldigt smart byggt
det är lite öppning där rören går in vid golvvinkeln, bort från duschen, men det är helkaklat och tätat bakom och inga gömda kopplingar så det får duga...
 
H hjalle74 skrev:
det är lite öppning där rören går in vid golvvinkeln, bort från duschen, men det är helkaklat och tätat bakom och inga gömda kopplingar så det får duga...
Ja jag var inte ute efter att peka fingrar eller så utan bara nyfiken, det är en väldigt snygg lösning
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Det känns ungefär som om man vore en bit halvgammalt vitt bröd i brödrosten...
Nejdå, men ärligt så slår inget en riktig bastu då helst vedeldad men denna går på en fas 16A, och är rätt snabb att få upp tempen i.
Maxtemp är 60 grader och vi brukar köra upp den i minst 50 innan man går in och då svettas man...garanterat. Och ja, då känns det varmt...
Skydden för ir elementen stjäl en del av sittytan så det känns lite futtigt det man sitter på...
Man bör väl gå och se på den modell man är intresserad av men det fanns inget showroom i stockholmstrakten så där blev det tji...

Överlag är vi dock helnöjda!
Hur är klimatet inne i infrabastun med luftfuktighet ?
Kan man ha ånga i bastun?
 
B byggarätt skrev:
Hur är klimatet inne i infrabastun med luftfuktighet ?
Kan man ha ånga i bastun?
Eftersom att det är elektronik i den så ska man nog inte blaska med vatten i en infrabastu...
Så det är rättså torrt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.