Magnus Lindén Magnus Lindén skrev:
Hör ni ursäkta nu...
Kolla nog med elnäts ägaren för det finns variationer.
Jag har Vattenfall och jag kan ha mellan 16 - 25A säkring utan att det kostar extra.
Det viktiga är att när man byter inom det spannet så ska en elektriker göra jobbet och registrera det hos nätägaren.
Har själv 16A på fakturan men 20A i skåpet och jag ringde för att kontrollera då jag skall ha solpaneler installerat.
Man vill ju inte få en smäll på fingrarna då eller hur :)
Svaret var då att mellan 16-25A så står det oftast bara 16A på fakturan då det är den tariff man betalar enligt som privatperson.
Så det det ju inte ut hos Vattenfall...

Prisjämförelsetabell för elavgifter med olika tariffplaner och bostadsstorlekar i kr/år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som dock kommer att hända senast 2025 för alla är att man kommer ha uppkopplade mätare som mäter uttagen timeffekt (eller vilken tidsperiod det nu blir) som kommer vara debiteringsgrundande, exakt hur bolagen kommer lägga upp detta med fast avgift och effektavgift vet vi dock inte idag...
 
E Edgarsven skrev:
Nu är du allt ute och cyklar. Som jag har fattat det så förutom risken med kraftiga böter om det är fel passdel. Så är det rent elektriskt fel att ha en stor passdel och en liten säkring. Det är inte rätt om man säger så, det kan bli konstiga fel och brand, tydligen. Mitt svart på tråden är att bryt huvudsäkringen, köp en nyckel till passdelar och passdelar för 16A, byt passdel själv och låtsas som inget. Anlitar man elektriker så ska de 2000 kr för jobbet.
På vilket sätt skulle det vara större risk för brand om man har en 16A säkring med 20A passdel jämfört med en 16A säkring och passdel? Skillnaden är ju bara storleken på hålet i porslinet som gör att man inte kan sätta i en för stor säkring.
 
  • Gilla
gokm
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Nu är du allt ute och cyklar. Som jag har fattat det så förutom risken med kraftiga böter om det är fel passdel. Så är det rent elektriskt fel att ha en stor passdel och en liten säkring. Det är inte rätt om man säger så, det kan bli konstiga fel och brand, tydligen. Mitt svart på tråden är att bryt huvudsäkringen, köp en nyckel till passdelar och passdelar för 16A, byt passdel själv och låtsas som inget. Anlitar man elektriker så ska de 2000 kr för jobbet.
Eftersom TS tydligt inte bryr sig om det avtalsmässiga och ev sanktioner bryr jag mig inte om att ta upp det som många andra gjorde. Rent eltekniskt är det däremot inget som helst problem att sätta 16 A i den större passdelen och kanske det verkar vara något likt " god tro" även om det upptäcks vad vet jag där.

Din lösning att själv byta del är också bra och givetvis inget problem när man går åt rätt håll mot vad som är registrerat bara ytterst teoretiskt, formellt något att säga om det.
 
GK100 GK100 skrev:
Eftersom TS tydligt inte bryr sig om det avtalsmässiga och ev sanktioner bryr jag mig inte om att ta upp det som många andra gjorde. Rent eltekniskt är det däremot inget som helst problem att sätta 16 A i den större passdelen och kanske det verkar vara något likt " god tro" även om det upptäcks vad vet jag där.

Din lösning att själv byta del är också bra och givetvis inget problem när man går åt rätt håll mot vad som är registrerat bara ytterst teoretiskt, formellt något att säga om det.
Bara för att det rent mekaniskt går, så är det inte rätt.
Jag har läst att man inte ska göra så. Säkringen kanske inte ligger an som den ska göra?
 
useless useless skrev:
På vilket sätt skulle det vara större risk för brand om man har en 16A säkring med 20A passdel jämfört med en 16A säkring och passdel? Skillnaden är ju bara storleken på hålet i porslinet som gör att man inte kan sätta i en för stor säkring.
Såg att det inte var ok att göra så. Och om man tänker lite så stämmer det ju. Har du ett stort hål i botten så kan ju säkringen komma lite på sned.
 
Säkringen hålls på plats av fjädrar i huven. Passformen är inte 100% även med rätt passdel. Det är ett rent hypotetiskt resonemang att det skulle vara en större risk för brand. Definitivt inget som är förbjudet.
 
  • Gilla
gokm
  • Laddar…
Och till TS, som upplysning kan jag tala om att man regelmässigt (med varierande tidsrymd) byter elmätare för att kontrollera dom. Upptäcker man då att kunden har fel huvudsäkring och passkontakt brukar man påpeka det och kräva att en enstallatör ändrar och gör en ändringsanmälan. Man brukar även gå tillbaka i förbrukningsstatistiken och ev efterdebitera.
 
E Edgarsven skrev:
Bara för att det rent mekaniskt går, så är det inte rätt.
Jag har läst att man inte ska göra så. Säkringen kanske inte ligger an som den ska göra?
Så länge du inte sätter säkringar storlek DII dvs de normala upp till 25 A i en huv avsedd för DIII dvs den större storleken upp till 63 A är det inget problem. Och ska man göra det så får man använda en sk reducerhylsa så att säkringen centreras. Utan hylsa men med rätt passdel och avsedd säkring händer inget heller mer än att det blir besvärligt att få det på plats. Med större passdel och mindre säkring samtidigt som för stor huv kan det du ev läst eller menar kunna hända åtminstone hypotetiskt dvs proppen kommer att kantra men ändå komma i kontakt.

Så jag förstår vad du menar men det gäller inte i TS fall där allt verkar vara samma dimension dvs GII med säkringar i spannet -> 25 A och med de olika passdelarna som bara ska hindra att för stor säkring sätts i.
 
Handyman 1 skrev:
Är väl fortfarande säkringstariff hos vattenfall? betalar själv 7200kr/år för 20A i norra sverige!

[länk]
Jätte konstigt med deras avgifter. När jag flyttade mitt abonnemang med flytten sa vattenfall att det skulle bli dyrare då jag går upp till 20A från 16A. Men kollar jag dom senaste fakturor från vattenfall så är avgiften på ca 4800kr. Stämmer inte mot 16 eller 20A. Södra delen av landet. Vete fan var dom fått 4800 ifrån. Visst blev det dyrare än innan men inte mycke inte.
Tänker inte ringa och frågasätta heller. :)
 
Hos oss skiljer både fasta avgiften och överföringsavgiften beroende på säkringsstorlek, så prisskillnaden beror på hur mycket man förbrukar.
 
Ja, är man exempelvis lågförbrukare i elområde syd (Eon) blir det dyrt att säkra upp från 16 till 20 A. 4.500 kr/år typ.

Kombinationen låg snittförbrukning men höga toppar passar inte i mallen, även om jag kan tänka att vi är ett antal fritidshusägare som befinner oss där.
 
harry73 harry73 skrev:
Kan inte tänka mig att stöld är rätt brottsrubricering.
10 § Den som olovligen avleder elektrisk kraft döms för olovlig energiavledning till böter eller fängelse i högst ett år.

(Brottsbalken)
 
Frågan är om man avleder elektrisk kraft när allt passerar elmätaren och betalas för?

Jag skulle tro att det är ett avtalsbrott att ha fel säkringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Du kan väl försöka hävda det i rätten i alla fall.
 
Nu har jag läst rättsfall och propositionen där man slog ihop olovlig kraftavledning och värmeavledning till brottet Olovlig energiavledning. Lagen likställer brottet med ett tillgreppsbrott och fokuserar på den 'stulna' energin, så jag tror jag skulle ha stor chans att få gehör för min linje i rätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.