Hej har en takintregrerad köksfläkt där motorn är ovanför fläkten se bild.

Det kommer bildas kondens så med vad ska man klä den runt om för att skippa kondens?

Jag bor i vänersborg om nån kan detta jobb jag tar gärna emot hjälp.

Tack för hjälpen
 
  • Takintegrerad köksfläkt med motor utanpå, uppackad på golv bredvid kartong och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter skumt att där skulle bli kondens. Där finns väl isolering i vägg och takkonstruktion runt fläkten som förhindrar att kyla möter värme.
 
E etompau skrev:
Låter skumt att där skulle bli kondens. Där finns väl isolering i vägg och takkonstruktion runt fläkten som förhindrar att kyla möter värme.
Finns ingen isolering på fläkten det ser du på bilden sen uppe i vinden finns isolering men jag vill veta med vad skall man klä fläkten uppe i vinden.
 
OK, nu är jag med, fläktmotorn sitter i metallådan och ska monteras på vind. Ändock, det ska inte behövas att metallkapslingen ska byggas in. Står det något om detta i montageanvisningarna?
 
Lizzardo
Armaflex eller lamellmatta används oftast för att förebygga kondensbildning på ventilation.

Har aldrig sett en sådan fläkt live men hur tänker man kring frågan om brandisolering? Är fläkten klassad till stos eller måste den uppstickande delen brandisoleras?
 
Kanalen bör såklart brandisoleras, ang fläkten kan jag bara anta att den ej behöver isoleras, iomed det hade blivit lite jobbigt att komma åt den för reparation etc.
 
Tack för era svar i vinden är det öppet och kallt, jag är inte så kunnig ang detta men vad ja vet det måste isoleras sen skulle det va nåt fel med fläkten kan man ba ta bort kanalen( flexiröret ) eller skruva loss motorn som sitter ovanpå. Här har ni en bild hur det ser ut inne.
 
  • Ett modernt kök med vita skåp, inbyggda vitvaror och en köksö med svarta pallar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
OK, nu är jag med, fläktmotorn sitter i metallådan och ska monteras på vind. Ändock, det ska inte behövas att metallkapslingen ska byggas in. Står det något om detta i montageanvisningarna?
Nej står inget om det. Jag kan oxå flytta motorn upp till 3meter från fläkten för att minimera ljudet men den är tyst å suger bra... det ända ja vill är vilket sort isolering ja ska ha för att isolera uppe i vinden för att det inte ska bildas kondens
 
Hej! Jag funderar på takintegrerad fläkt över en köksö väldigt liknande så som du har. Är intresserad av att höra hur om du hittat något att klaga på? Behöver du köra på max för att det ska fånga upp matos? Vad har du för takhöjd?

Det blev i alla fall snyggt tycker jag!
 
jposse jposse skrev:
Hej! Jag funderar på takintegrerad fläkt över en köksö väldigt liknande så som du har. Är intresserad av att höra hur om du hittat något att klaga på? Behöver du köra på max för att det ska fånga upp matos? Vad har du för takhöjd?

Det blev i alla fall snyggt tycker jag!
Hej den som jag har är med en extern motor där ja kan flytta uppe i vinden max 3meter ifall man störs av ljudet.
Den suger jätte bra har igång alla plattor på häl där det blir rätt bra med ånga osv.. då har jag på läge2 på fläkten då låter det lite men inte mera en en vanlig köksfläkt. Motorn sitter ovanpå har inte flyttat längre bort för ja tycker den är lagom tyst.

Det va ganska enkelt att montera oxå det va första gången för mig men man får va 3pers el om man har en lyftbord för att hissa upp.



Det ja inte gillar är att de 4st led är för starka men kanske smak sak samt fjärrkontrollen känns väldigt billigt.

146cm upp till tak från hällen har ja mvh.

Skickar några extra bilder ser du mera hur det ser ut
 
  • Modernt vitt kök med köksö och inbyggda apparater, LED-spotlights i taket och köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Extern köksfläktmotor och styrenhet monterad på vit skyddsemballage, ej i drift, med sladdar och fjärrkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern kök med vit inbyggd fläkt ovanför hällen, inbyggda ugnar och köksö med barstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jposse
  • Laddar…
jposse jposse skrev:
Hej! Jag funderar på takintegrerad fläkt över en köksö väldigt liknande så som du har. Är intresserad av att höra hur om du hittat något att klaga på? Behöver du köra på max för att det ska fånga upp matos? Vad har du för takhöjd?

Det blev i alla fall snyggt tycker jag!
Vi har nyrenoverat kök med takfläkt över köksö, kan verkligen rekommendera det. Jätteskönt att inte ha en ful fläkt i ansiktet när man står vid spisen. Det blir en klar snackis hos familj och vänner som hälsar på. Vår är av samma märke som spishällen (Bosch) så den går igång automatiskt när vi börjar laga mat och tänder belysningen, eftergång i några minuter efter att spisen stängs av för att få bort ev kvarvarande matos. Allt går att justera genom home connect appen, mycket smidigt! Och genom spishällen display, behöver aldrig använda fjärrkontrollen till fläkten.
Gällande kapaciteten/ ljudnivå så upplever jag att den är på samma nivå som en vanlig köksfläkt, låter såklart en del på maxläget, men är relativt tyst och effektiv på de lägre nivåerna.
 
  • Gilla
jposse
  • Laddar…
T torusy skrev:
Vi har nyrenoverat kök med takfläkt över köksö, kan verkligen rekommendera det. Jätteskönt att inte ha en ful fläkt i ansiktet när man står vid spisen. Det blir en klar snackis hos familj och vänner som hälsar på. Vår är av samma märke som spishällen (Bosch) så den går igång automatiskt när vi börjar laga mat och tänder belysningen, eftergång i några minuter efter att spisen stängs av för att få bort ev kvarvarande matos. Allt går att justera genom home connect appen, mycket smidigt! Och genom spishällen display, behöver aldrig använda fjärrkontrollen till fläkten.
Gällande kapaciteten/ ljudnivå så upplever jag att den är på samma nivå som en vanlig köksfläkt, låter såklart en del på maxläget, men är relativt tyst och effektiv på de lägre nivåerna.
Hej!
Vi ska renovera köket nu och har bestämt oss för en takintegrerad fläkt. Vi är dock rätt osäkra på vilken vi ska välja... Vi har också köpt en Bosch häll och är intresserad av
T torusy skrev:
Vi har nyrenoverat kök med takfläkt över köksö, kan verkligen rekommendera det. Jätteskönt att inte ha en ful fläkt i ansiktet när man står vid spisen. Det blir en klar snackis hos familj och vänner som hälsar på. Vår är av samma märke som spishällen (Bosch) så den går igång automatiskt när vi börjar laga mat och tänder belysningen, eftergång i några minuter efter att spisen stängs av för att få bort ev kvarvarande matos. Allt går att justera genom home connect appen, mycket smidigt! Och genom spishällen display, behöver aldrig använda fjärrkontrollen till fläkten.
Gällande kapaciteten/ ljudnivå så upplever jag att den är på samma nivå som en vanlig köksfläkt, låter såklart en del på maxläget, men är relativt tyst och effektiv på de lägre nivåerna.
Hej!
Ser jättefint ut! Vi ska också renovera vårat kök nu och vill ha en takintegrerad fläkt. Vad är det för märke/modell på din?
 
F FruBob skrev:
Hej!
Vi ska renovera köket nu och har bestämt oss för en takintegrerad fläkt. Vi är dock rätt osäkra på vilken vi ska välja... Vi har också köpt en Bosch häll och är intresserad av


Hej!
Ser jättefint ut! Vi ska också renovera vårat kök nu och vill ha en takintegrerad fläkt. Vad är det för märke/modell på din?
Hej Vi har en Bosch Drc97aq50, det viktiga är att både hällen och fläkten har Home connect om ni vill kunna styra fläkten från hällen. Även siemensfläkt bör funka med boschhäll och tvärtom.
 
Du bör värmeisolera kanalen och lådan på vind med ca 120 mm nätmatta. Alternativt begrava i lösull om du har det på vinden.
 
BirgitS
F fangalid skrev:
Du bör värmeisolera kanalen och lådan på vind med ca 120 mm nätmatta. Alternativt begrava i lösull om du har det på vinden.
Är det inte snarare så att kanalen ska vara brandisolerad, dvs. begrava i lösull är direkt olämpligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.