Hej. Inte lätt att veta var på forumet det här hör hemma, eftersom jag har många olika frågeställningar. Hoppas det åtminstone inte blev helt fel.

Jag har en drömmen att bygga om fritidshus till permanentboende, och flytta ut på landet. Detta är ett första försök att förstå vad jag behöver läsa på om för att kunna ha ett bra boende i framtiden, för jag är totalt okunnig om det mesta.

Jag HAR:
Huset är ett torp från 30-talet, i dagsläget en sommarstuga. 2 rum och kök i markplan, vedspis och kakelugn finns och kommer definitivt att finnas kvar. På vinden ett inrett rum. Källaren har stampat jordgolv, hydrofor som nog lika gammal som huset. Uppvärmning med direktverkande el i fristående oljeelement för att hålla hus inkl källare frostfritt över vintern. Frystoalett som sjunger på sista versen. Djupborrad brunn, liten varmvattenberedare. Rinnande vatten enbart i köket (jag har inget badrum inomhus, frystoaletten står i en garderob), dusch utomhus fungrar bra när utomhustemperaturen är frostfri dygnet runt, inga tvättmöjligheter.

Jag VILL
Bygga om till permanentboende. Det betyder att jag måste bygga ut, så att jag kan ha badrum och tvättmöjligheter inomhus. Det betyder även att jag behöver ett godkänt avlopp. Det betyder att jag behöver någon typ av annan uppvärmning, så att huset inte blir utkylt vintertid. Det betyder att jag behöver en sidobyggnad garage/carport-förråd.

Så...
Utbyggnad av befintligt hus.
Helrenovering inuti. Senaste stora renoveringen var under tidigt 70-tal.
Helt nytt avlopp i känslig natur.
Helt nytt badrum/tvättstuga i utbyggnaden
Uppvärmning av något slag, men luft-luft eller luft-vattenpump, eller annat? Golvvärme med tanke på att huset saknar fasta radiatorer?
Jag tror på solceller, och skulle gärna vilja ha det, om förutsättningar finns.
Sidobyggnad garage/carport-förråd

Jag måste läsa på, vad bör jag börja med att läsa? Uppskattar länkar.

Jag måste också ta hjälp för att titta på mina lokala förutsättningar, och tror det är kommunen jag bör vända mig till i första hand.

Var börjar jag? Dvs var var börjar jag för att få klart för mig vad jag vill ha, med de förutsättningar och begränsningar som finns. Detta är ett första försök att komma igång.
 
Ny här på forumet. Jag behöver uppenbarligen lära mig hur det fungerar rent tekniskt. I alla fall, här kommer både en bild på huset (10 år gammal), och en fundering om tillbyggnaden.

Om jag ska specificera en fråga om tillbyggnad så handlar det om att bygga ut bottenvåningen men inte övervåningen. Dvs att förlänga huset i bottenvåningen, och att låta tillbyggnaden bli golvet till en stor altan på övervåningen. Detta till höger (= åt väster) på bilden.

Tillbyggnad i markplan behöver jag göra för att få utrymme för badrum/tvättstuga, och ett stort sovrum. De små rum jag har idag kommer troligen, för att få till en vettig planlösning, att bli ett stort rum i vinkel.

En stor altan ovanpå tillbyggnaden skulle ge mig 2 saker jag saknar idag. Saker som ger livskvalitet och njutning:
1: Kvällssol. På grund av både skogsbryn och markens lutning så har jag inte det idag.
2: Utsikt. Utsikten som fanns när huset byggdes på 30-talet är idag borta eftersom skogen har vuxit upp. Jag gillar skog, men kommer jag upp några meter så får jag även utsikt ;)

Vad är viktigt att tänka på när man gör en tillbygnad på detta sätt?
 
  • Rödfärgat trähus med två våningar omgivet av en frodig trädgård och stenmur, potentiell plats för tillbyggnad syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att kolla med kommunen om du får bygga permanentboende på platsen. Avloppslösning? Vattenfrågan?
 
M
Vad säger detaljplanen om området? Hör av dig till kommunen om du ens får bygga ett permanentboende på platsen.
 
Hemmakatten
Kommunen kan inte vägra dig att bosätta dig permanent i ditt hus. Däremot kan kommunen vägra dig att bygga till och vägra dig att anlägga ett avlopp, vilket kan göra det svårt för dig att flytta in permanent.

Titta på detaljplanen för området, om det finns någon. Detaljplanen finns oftast på kommunens hemsida, annars ring och be att de skickar.

Finns ingen detaljplan så är området ett så kallat utomplansområde. Det kan vara både bra och dåligt. Bra för att kommunen teoretiskt kan godkänna vilken area och typ av hus som helst. Dåligt för att kommunen, med hänsyn till området, kan neka dig varje typ av om' och tillbyggnad.

Du skriver att området har höga skyddsvärden. Det innebär förmodligen att kommunen inte kommer att godkänna en traditionell infiltrationsanläggning med trekammarbrunn för en WC och BDT. Då kan man ha en sluten tank för WCn och BDTavlopp (bad, disk och tvätt)för resten. Eller någon slags mull/förbränningstoa. I värsta fall kommer kommunen inte ens att godkänna en sluten tank som töms 1-2 ggr per år, då är det mull/förbränningstoa som gäller.

Ge inte upp drömmen! Ta reda på om det finns detaljplan eller andra, översiktsplaner, för området. Utifrån Det får du fortsätta att planera.
 
  • Gilla
Gunilla Sv
  • Laddar…
Tack för svar. Det är så mycket att tänka på att jag inte vet var jag ska börja.

Stugan ligger utanför detaljplanerat område. Den var permanentboende med utedass, fram till ca 1970. Jag har funderat på förbränningstoa, jag tror det skulle göra allt mycket enklare, för det finns ju ingen anledning att blanda fekalier med vatten.

Att boka in ett möte med kommunen när jag är så okunnig som jag är idag känns inte bra, men det är kanske ändå där jag måste börja? Att ta reda på vad som INTE är möjligt, och därefter läsa på.
 
Skriv ner dina funderingar/frågor och boka ett möte med bygglovshandläggaren så du fpr klarhet om vad du får göra. Innan du lägger ned en massa arbete och pengar!
 
Det är lite därför jag skriver här. Det finns som sagt en dröm. Den drömmen är fortfarande väldigt odefinierad. Jag känner att jag saknar kunskap för att ställa de rätta frågorna, och även kunskap att förstå svar jag får, och därmed kunskapen att ställa relevanta följdfrågor vid ett möte med kommunen.

Att skriva här är ett första försök att formulera de frågor, funderingar, tankar och drömmar jag har. Era svar hjälper mig :)
 
5
Vilket fint litet hus och vacker tomt. Hoppas dina planer går bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.