Vi kommer att välja järnvitriol. Hur stor är prisskillnaden per m2?
 
Claes Sörmland
  • Gilla
CillaVåg
  • Laddar…
Hej! Planerar att behandla den kommande gäststugan med Tjärvitrol. En del av bygget är under tak och i framtiden kan det bli aktuellt att glasa in, golvvärme i gjuten platta planerad. Ställde frågan till leverantör om att ”bygga in” tjärvitrolbehandlad panel i ett inglasat uterum, vilket inte rekommenderades eftersom lukt och utfällning av tjärvitrolen kan ske... någon som har erfarenhet?
 
  • Gilla
Lars Hje
  • Laddar…
Inte direkt, men valde länge mellan järn- och tjärvitriol för att till slut landa i Falu slamfärg istället. Miljövänlig och ingen stark lukt, så kanske ett alternativ för dig?
 
Hej,

Något gammal tråd, men ja fyller på.

Jag har tjärvitriol sedan 2016 och nu 2020 under tak där inte solen kommer åt med UV-strålningen så har fortfarande tjärvitriolen inte fått sin gråa ton som vi önskade. Jag har en hyvlad gran panel på yttre fasaden, lite svårare för pigmenten att fastna föreställer jag mig.. lite input om man tänker ha tjärvitriol där inte solen kommer åt..
 
  • Gilla
Kimajo och 1 till
  • Laddar…
Intressant, trodde tjärvitriol hade pigment och inte behövde sol på samma sätt som järnvitriol. Har du någon bild att visa skillnaden med?
hur längs får man räkna med att det luktar?
Står och väljer mellan vanlig färg och tjärvitriol. Har gjort lite provmålningar



Västergården_Marum_Bygg Västergården_Marum_Bygg skrev:
Hej,

Något gammal tråd, men ja fyller på.

Jag har tjärvitriol sedan 2016 och nu 2020 under tak där inte solen kommer åt med UV-strålningen så har fortfarande tjärvitriolen inte fått sin gråa ton som vi önskade. Jag har en hyvlad gran panel på yttre fasaden, lite svårare för pigmenten att fastna föreställer jag mig.. lite input om man tänker ha tjärvitriol där inte solen kommer åt..
Västergården_Marum_Bygg Västergården_Marum_Bygg skrev:
Hej,

Något gammal tråd, men ja fyller på.

Jag har tjärvitriol sedan 2016 och nu 2020 under tak där inte solen kommer åt med UV-strålningen så har fortfarande tjärvitriolen inte fått sin gråa ton som vi önskade. Jag har en hyvlad gran panel på yttre fasaden, lite svårare för pigmenten att fastna föreställer jag mig.. lite input om man tänker ha tjärvitriol där inte solen kommer åt..
 
Om du vill ha diffusionsöppen färg utan plast som får rätt kulör direkt finns det lite olika kulörer av grå slamfärg typ falu ljusgrå
 
Så här ser vårat hus ut efter ett år med bryggolja, samma som tjärolja men paketerat för militären.
 
  • Hus med träfasad behandlad med bryggolja, terrass med sittgrupp, i naturmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Behandlad trävägg av hus med bryggolja, visar år av väderpåverkan och en lampa på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Callerto och 7 till
  • Laddar…
R Raukisola skrev:
Så här ser vårat hus ut efter ett år med bryggolja, samma som tjärolja men paketerat för militären.
Väldigt snyggt!
Vad är det för fasad ni har? Ute efter liknande utseende på vårt nybygge men har svårt att hitta vad det är för typ av panel vi skall köpa. Oljade ni in det innan uppsättning av panelen eller när den var på plats?
 
Det är gotländskfuru. Vi lät den vara obehandlad i två år så den blev grå, eller nästan går. Sedan skrubbade vi panelen med paneltvätt och penslade på oljan. Det är väldigt lätt att applicera.
 
  • Gilla
Maria Lindholm
  • Laddar…
S specter skrev:
Ska bygga nytt hus och funderar på hur jag ska behandla/måla träpanelen som vi kommer bygga.
Bygger ett stort tvåvåningshus med garage, så att måla huset med fler strykningar blir ganska dyrt.

Att behandla fasaden en gång med järnvitriol har seglat upp som ett alternativ.
Detta är betydligt billigare eftersom att husföretaget kan göra det i fabriken .
Detta kostar ca 10k istället för att behöva köpa in målarfärg och målning (vi vill inte göra jobbet själva).

Har varit hos en färghandlare och fråga om järnvitriol, det är värdelöst, fasaden är förstörd om 8 år var svaret.
Inte helt oväntat kanske med tanke på att de lever på att sälja färg ;)
Nackdelen med järnvitriol är vad jag förstår att det inte ger fasaden något som helst skydd, det fungerar alltså som obehandlat trä. Men det är inget problem enligt många.
En nackdel med järnvitriol är att det kan droppa och färga av sig på kringliggande saker såsom sten, trä, betong, fönster, dörrar m.m.

Sedan har jag även läst om tjärvitriol, som ska ge samma fina färg som järnvitriol men som även faktiskt innehåller ett skydd för träet.
Det låter ju bra tänker jag, det kan man ju köra istället för järnvitriol då det bör vara bättre.
[länk]

Dock så har jag varit i kontakt med både tillverkaren (Auson) och återfärsäljare av tjärvitriol och de säger båda att man ska behandla träet med 2 strykningar först, sedan igen efter 1 år och igen efter 5 år.
4 strykningar på 5-6 år på ett tvåvåningshus med garage är kanske 200.000kr och de ekonomiska fördelarna är definitivt bortblåsta.
Då känns järnvitriol med 10.000kr i startkostnad och sen inga kostnader på många, många år desto mer intressant

Eller, vad tror ni, kanske en strykning tjärvitriol trots allt klarar sig mkt bättre än en strykning järnvitriol?


Kan tillägga att tjärvitriol även finns i svart färg vilket jag tycker är mkt snyggt.
Hade en strykning av det klarat sig i 10 år så hade jag kört på det helt klart.
[länk] />
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sk_tsnack a´la försäljare gällande järnvitriolen. Panel med en strykning klarar sig utmärkt, vår stuga vid havet har klarat sig utmärkt nu i ca 4 år och blir snyggare för varje år som går. Gissar att även tjärvitriolen går bra med bara en strykning. Om ni tar hand om huset, hängrännor, tak, fasad varje år så kommer det hålla länge. Se bara på hur man byggde och behandlade fasader för runt 100 år sedan, hur många lador & liknande byggnader har klarat sig med dåligt underhåll och kanske bara faluröd eller liknande?! Vi ska bygga om sommarstugan i vår och det lutar åt tjärvitriol, en strykning innan uppsättning och en efter 1-2 år, dock bara 1-planshus så lite enklare.
rttjara


Tacksam för tips och råd.
Ni kanske har erfarenheter att dela med er utav?
Hur ofta
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sk_tsnack a´la försäljare gällande järnvitriolen. Panel med en strykning klarar sig utmärkt, vår stuga vid havet har klarat sig utmärkt nu i ca 4 år och blir snyggare för varje år som går. Gissar att även tjärvitriolen går bra med bara en strykning. Om ni tar hand om huset, hängrännor, tak, fasad varje år så kommer det hålla länge. Se bara på hur man byggde och behandlade fasader för runt 100 år sedan, hur många lador & liknande byggnader har klarat sig med dåligt underhåll och kanske bara faluröd eller liknande?! Vi ska bygga om sommarstugan i vår och det lutar åt tjärvitriol, en strykning innan uppsättning och en efter 1-2 år, dock bara 1-planshus så lite enklare.

Hur ofta stryker ny järnvitreol på? En gång bara eller varje år eller mer sällan ?
 
En gång innan uppsättning enbart!
 
  • Gilla
Gudrun Bjarnadttir och 1 till
  • Laddar…
R Raukisola skrev:
Så här ser vårat hus ut efter ett år med bryggolja, samma som tjärolja men paketerat för militären.
Hej Raukisola!

Jättefin färg du har fått till på fasaden.
Har du tillsatt något pigment?
Vet du om den kommer hålla sig åt det brun/grå hållet eller kommer den att ändra sig?
Har letat efter någon produkt som håller sig någolunda i den nyansen som du har på bilderna, utan att hitta något som vi gillar.
Både järn och tjärvitriol tycker vi blir lite för gråa.
/Mats
 
M mawa_68 skrev:
Hej Raukisola!

Jättefin färg du har fått till på fasaden.
Har du tillsatt något pigment?
Vet du om den kommer hålla sig åt det brun/grå hållet eller kommer den att ändra sig?
Har letat efter någon produkt som håller sig någolunda i den nyansen som du har på bilderna, utan att hitta något som vi gillar.
Både järn och tjärvitriol tycker vi blir lite för gråa.
/Mats
Hej. Vi har inte tillsatt något utan det är färdigtblandat. Kan kolla fördelning om du vill. Det kommer behålla den bruna/gråa tonen så länge oljan är mättad i träet. Vi kommer nog olja vart femte år. Eller det är iallafall planen
 
R Raukisola skrev:
Hej. Vi har inte tillsatt något utan det är färdigtblandat. Kan kolla fördelning om du vill. Det kommer behålla den bruna/gråa tonen så länge oljan är mättad i träet. Vi kommer nog olja vart femte år. Eller det är iallafall planen
R Raukisola skrev:
Hej. Vi har inte tillsatt något utan det är färdigtblandat. Kan kolla fördelning om du vill. Det kommer behålla den bruna/gråa tonen så länge oljan är mättad i träet. Vi kommer nog olja vart femte år. Eller det är iallafall planen
Hej. Det vore fint om du kunde kolla up blandningen, och vilken märke.
Har bara hittat några få leverantörer. Kanske något som vanligtvis folk blandar själva.
/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.