Hej!
Jag har tänkt bygga en pergola med snedställda ribbor uppepå.
Min fråga är om det är svårt och komplicerat att jacka ur för ribborna enligt bild när man är nybörjare som jag?
Är bästa sättet att såga sidorna och sedan med stämjärn hacka bort utsågningen? Hoppas ni förstår hur jag menar, jag använder säkert inte rätt ord.
Eller finns det andra bra sätt att få ribborna stående snett?
Anledningen till att jag vill ha det så är för att skapa så mycket skugga som möjligt när solen står i eftermiddagsnivå...
 
  • Ritning av en pergola med snedställda ribbor för att skapa skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det fixar du lätt, jag hade gjort en mall i typ kartong så man enkelt kan märka ut alla identiskt. Tror det lätt kan se galet ut om lutningen är lite hit och dit.
 
  • Gilla
Lizzy78
  • Laddar…
Eller göra tvärtom, dvs jacka ur ribborna så att du slipper jacka ur reglarna. Såga till rätt djup, sätt ribban i en jigg i rätt vinkel (som man fixar av ett par träbitar) och ta raspen och fila till urjackningen. Då kan du justera ribborna till exakt vinkel lättare när du sätter dit dom än om du har en fast ursparning i reglarna.
 
  • Gilla
Lizzy78
  • Laddar…
Ah! Smart! :D
 
Perfekt jobb för en överhandsfräs med en enkel mall.

Protte
 
A arena skrev:
Jag har ungefär samma fråga [länk]
Vad är det för dimension ni tänkt på ribborna? Dimension på reglarna?
Jag hade inte kommit så långt och nu har jag mer och mer börjat fundera på att göra ett tak istället för pergola..
 
Den funderingen har vi också haft, material? Men då krävs bygglov va?
 
Ja precis, då behövs bygglov. Men jag tänker att det är värt det. jag tycker om att sitta ute när det regnar.
Jag har laddat ner en beskrivning från GDS som jag tänkte arbeta om lite så den fungerar. På den använder man konstruktionsvirke K24 och sen ett plasttak..
 
A arena skrev:
Den funderingen har vi också haft, material? Men då krävs bygglov va?
Bygglov behövs ifall taket är större än 15 kvm om jag förstått det rätt...vilket det blir i mitt fall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.