Har vanliga lätta täcken som borde väga runt 2 kilo. På tvättrådet står att täcket ska tvättas i en maskin som klarar 6 kilo = 6 dividerat med 2 blir 3 ggr täckets vikt.
Har nu köpt tre nya tungtäcken den ena väger 5 kilo den andra 10 kilo och den tyngsta 15 kilo. Det som väger i täcket är glaspärlor.
Med tanke på mitt lätta täcke behöver en maskin som klarar av tre gånger täckets vikt borde mitt tungtäcke tvättas i en maskin som klarar 3 ggr 15 kilo lika med 45 kilo.
Min fråga var hittar jag en liten kompakt maskin som klarar av 45 kilo eller tänker jag fel? Kanske ska utgå från att tungtäcket väger 2 kilo och resterande 13 kilo är glaspärlor som inte suger upp vatten. bara att klämma in täcket i en 6 kilos maskin och ställa centifugen på 1200 varv?
Några andra förslag på hur man tvättar tunga täcken?
 
Vad säger tvättrådet för täcket i fråga och vad rekommenderar tillverkaren?
Ska jag bara gissa så är jag nog inne på ditt andra alternativ, att det är ett lätt täcke som tar upp vatten, så det blir inte lika stor skillnad i vikt innan/under tvätt som för ett vanligt täcke..
Men det är ändå en rätt stor maskin om den ska klara 15 kg täcke plus säg 4-5 kg vatten.
 
Angiven tvättvikt för tvättmaskiner är givetvis torrvikten, så maskinen är gjord för att klara vikten av tvätten + uppsuget vatten (åtminstone x 4 torrvikten skulle jag tro vad gäller bomull). Att det anges att ett vanligt täcke ska tvättas i en maskin som är klassad för åtminstone 6kg tvätt skulle jag tro till stor del beror på att det skulle vara svårt att få in täcket i mindre maskiner.

Så en 8kg maskin bör väl fixa ett vikttäcke på 10kg, en 12kg maskin bör klara även 15 kg täcket.
 
Fast så ofta tvättar man väl inte täcken? Jag hade personligen lagt nå slantar på kemtvätt istället då.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Du tänker fel. Glaskulorna ändrar inte vikt när de tvättas, däremot blir de en mycket stor belastning vid centrifugering, särskilt om täcket inte hamnat runt hela trumman.

Men jag undrar snarare om täcket alls tål maskintvätt. Fick du inte med tvättråd?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Du behöver inte vara orolig för maskinen, den klarar det. Kan dock bli obalans vid tumling, stoppa då maskinen och omfördela vikten.
De tyngre täckena brukar vara delbara så då kan du köra två tvättar för att minska vikten.

Kolla tvättrådet, vissa täcken tål inte annat än handtvätt.

Ett mycket bra alt till vattentvätt är frysning, kasta in det i frysen över dagen så har du ett svalt och rent täcke till natten.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Kollade på lappen och där står det bara att man ska hänga ut täcket för vädring. Inget om att det ska gå att tvätta täcket.
På nätet hittade jag tvättrådet att man kan tvätta i skonsammaste läget och att man inte för köra tyngdtäcken i torktumlaren.
Annars är min erfarenhet av vita täcken att det knappast går att få täckena rena om man använder täcket utan påslakan. Kanske det finns några supertvättmedel som får täcken vita?
 
N nallepu skrev:
Kollade på lappen och där står det bara att man ska hänga ut täcket för vädring. Inget om att det ska gå att tvätta täcket.
På nätet hittade jag tvättrådet att man kan tvätta i skonsammaste läget och att man inte för köra tyngdtäcken i torktumlaren.
Annars är min erfarenhet av vita täcken att det knappast går att få täckena rena om man använder täcket utan påslakan. Kanske det finns några supertvättmedel som får täcken vita?
Men? Varför använder du inte påslakan?
Det finns som sagt tvättbara tyngdtäcken, dina verkar inte riktigt vara det, testa på eget bevåg och räkna med att du kan skada både täcke och maskin.
 
N nallepu skrev:
Kollade på lappen och där står det bara att man ska hänga ut täcket för vädring. Inget om att det ska gå att tvätta täcket.
På nätet hittade jag tvättrådet att man kan tvätta i skonsammaste läget och att man inte för köra tyngdtäcken i torktumlaren.
Annars är min erfarenhet av vita täcken att det knappast går att få täckena rena om man använder täcket utan påslakan. Kanske det finns några supertvättmedel som får täcken vita?
Haha tyngdtäcke i torktumlaren, fy f-n vad det ska skramla :seenoevil:
 
varför i all världen tänker du inte ha påslakan? måste ju vara väldigt mycket enklare.... jag hade personligen inte vågat prova att gå emot tvättråden, täckena brukar ju inte direkt vara billiga

datpsu, är bra för folk med NPF som tex autism eller adhd, blir lättare att varva ner, har funnits mkt länge men senaste månaderna verkar övriga befolkningen blivit galna i dem med.
 
  • Gilla
datpsu
  • Laddar…
Magnus E K
Antar att de fungerar på samma sätt som att ha viktväst på sig när man är ute och promenerar, dvs att man blir mer vältränad bara av att sova? Men blir det inte för varmt?
 
Tror inte att det blir några barn gjorda under ett tungtäcke. Lite tungt över rumpan med 15 kilo glaspärlor!
Glaspärlorna som står för vikten påverkar inte täckets förmåga att hålla värmen.
Sover spritt språngandes naken därför gillar jag inte påslakan som skrynklar ihop sig men jag funderar på om man kanske skulle hänga tyngder på tre sidor av påslakanet som hänger ner över sängen och sträcker ut påslakanet?.
 
Magnus E K
Hur är det med ljudnivån? Skramlar de om man inte ligger helt stilla?
 
Fan alltså. Sen man började med de här tyngdtäckena har det bara gått utför. Det blev bara tyngre och tyngre hela tiden. Nu orkar man inte ens ta sig upp på morgonen längre.
 
  • Haha
  • Gilla
arasmus och 2 till
  • Laddar…
Om du har påslakan som skrynklar sig har du fel material i dem. Investera i några påslakan av god kvalitet, tjock fin bomull modell lärft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.