Hej Forumet!

Vill dela med mig av mitt tillvägagångssätt för en perfekt mjukfog.
I exemplet handlar det om en fog mellan taklist och innertak. Innertaket är i mdf med vit folie, dvs eventuellt kladd blev svårt att göra något åt. Jag tänkte innan jag började igår att jag har en chans och jag måste få det så nära perfekt jag kan.

Tidigare har jag fått tips om att använda diskmedel och vatten. Gör ej det!
Fungerar på silikonfog men ej mjukfog som ska målas, färgen släpper/spricker.
Så även om fogen blir rätt bra så resulterar det ändå i att man rycker sig i håret.

En annan sak är det här med rörelseelasticitet.
Jag vill ha 25%, vanlig spricker med tiden.
Har använt mig av Essve 25% Flex och MS Polymer, typ Multibond från Biltema eller som i dagens fall en variant från Dana Lim (mer om det snart).

Nackdelen med akrylfog är att oavsett elasticitet så torkar den väldigt snabbt, den får skinn på ytan och vill gärna ”smula” sig om man tar för stora ytor direkt.
Gör man en yta på max 1m är det dock inga bekymmer.
Men det är här MS Polymer kommer in i bilden.
Den både limmar och fogar, har hög elasticitet och man kan arbeta med längre sträckor utan att den torkar. Rätt bra, eller hur?!
Nackdelen med MS Polymer är att det är så jäkla kladdigt... om man inte gör som jag gjort igår och idag :geek: inte Rocket Science.

Så hur gjorde jag då?!
Okej nu kör vi.

Moment 1:
Maskera! Kan inte vara tydligare. Maskera är A och O.
Du ska maskera på den delen där du inte vill ha fog, i mitt fall innertaket. Kan vara en vägg, dörr eller vad som helst.
Vill du inte ha fog på någon av sidorna? Ja maskera på båda sidorna, typ innerhörn på gipsväggar.
Lämna ca 2mm mot list (eller vad du nu fogat) så fogen får lite utrymme.

Moment 2:
Öppna en tub med MS Polymer.
Jag använde en tub från Dana Lim. Tidigare använt mig av Multibond från biltema. Tror det är hugget som stucket. Kan tycka att den från Dana Lim luktar mindre.
Märket spelar ingen roll så länge det är MS Polymer med 25% fogrörelse. Försäkra dig om att den är övermålningsbar.

Du behöver inte bry dig om om pipen är avklippt i 45 grader eller inte, har ingen betydelse alls.

Ett hett tips är att ha en fogspruta med automatiskt stopp. Dvs när du slutar trycka så slutar det komma fog. Detta gör arbetet betydligt smidigare och det blir mindre kladd.
Jag har en enkel från Wolcraft köpt på Bauhaus, tror den kostade under 200 kr, funkar perfekt.

Moment 3:
Foga!
Okej dags att foga och snåla inte med fogen.
Det är när man snålar med fogen som det blir ojämnt och dåligt.
Javisst, blir mycket spill men det får man leva med.

Foga ungefär så att du håller sprutan i 45 graders vinkel.

Moment 4:
När hela längden är fogad, i mitt fall 3,5m, så är det dags att dra av fogen.
Nu kommer det spännande fogverktyget in i bilden! En Spänningsprovare! Japp, en spänningsprovare.
Varför då tänker ni?
Jo för att spetsen av spänningsprovaren ger en perfekt fogbredd och eftersom den är i hårdplast så slits den inte som silikonskrapor och annat tjafs. Vet inte hur många silikonvarianter jag haft, alla lika värdelösa efter någon meter.
Spänningsprovaren kostade 100kr på Kjell och den hade jag hemma sedan tidigare.

Utöver spänningsprovaren behöver ni städservetter, våtservetter, babyservetter eller liknande.

Börja med att dra av en del av fogen. Du kommer inte längre än 15 cm innan du behöver dra bort överflöd från spänningsprovaren.
Dra av överflödet med servetten och gör om proceduren längs hela foglängden.

Var inte orolig för det mindre kladdet som blir på listen, det tar vi i nästa steg.
Har du maskerat båda sidorna om fogen spelar det såklart ingen roll alls.

Moment 5:
Dra av med fingret!
Efter att du fått bort överflödet med spänningsprovaren och skapat höjden och bredden på fogen är det dags att dra av med fingret.
Det vi ska dra av är överflödet på listen.
Torka av fingret med servetten, blöt fingret i vatten (jag tog saliv direkt från munnen!:rolleyes:) och dra med fingret så att överflödet från listen tas upp av fingret. Se till att sluta tätt mot listen, vi vill inte att överflödet åker längre ner eftersom det inte är maskerat.
Ta max 30cm åt gången innan du torkar av fingret med servetten och blöter fingret igen med vatten (saliv!).

Har du maskerat på båda sidorna så ska du ändå göra denna procedur.

UPPREPA MOMENT 4 igen med spänningsprovaren. Du kommer märka att det finns lite till att dra av. Slarva inte utan gör 15cm åt gången och torka av.
Backa aldrig tillbaka när du har okontrollerat mycket fog på spänningsprovaren. Har du gjort rätt enligt ovan ska du inte behöva backa tillbaka för att dra ut ev missar.
Är det en miss så ta lite mindre fog på spänningsprovaren och ta lite lätt där det behövs.

Efter du upprepat moment 4 är det dags att UPPREPA MOMENT 5. Dvs dra av med fingret. Efter du gjort om detta moment ska du ha en perfekt fog utan kladd där du inte maskerat. Har du maskerat spelar det ingen roll.

Moment 6:
Dra bort maskeringstejpen!
Nu när du drar bort maskeringstejpen kommer du upptäcka till din förskräckelse att det är en synlig kant som förstör hela intrycket!
Ingen fara.
Torka av fingret med servetten och blöt RIKLIGT med vatten (saliv!) och dra av UTAN att trycka alls. Bara ett lätt drag.
Här kan du gå över hur många gånger du vill, det viktiga är bara att du aldrig trycker hårt så du deformerar fogen och att du drar med torrt finger. Du märker direkt när det är för torrt. Fingret ska glida utan motstånd.
Ta en bit i taget och torka av fingret med servetten och sedan ta vatten (saliv!).

KLART!
Blev fogen bra? Det hoppas jag.
Blev du kladdig? Nope!

Servetten tar bort MS Polymeren från fingrarna utan problem, testa utan servett så förstår du hur det kan se ut då...

Arbetsordningen:
Moment 1: maskera
Moment 2: förbered fogen
Moment 3: foga
Moment 4: dra av med spänningsprovaren
Moment 5: dra av med fingret
Moment 4: upprepa med spänningsprovaren
Moment 5: upprepa med fingret
Moment 6: Dra bort tejpen och dra av med fingret

Lycka till!!
 
  • Vitmålad taklist som är maskerad med blå tejp mot ett vitt innertak, redo för fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklist vid ett vitmålat innertak skyddat med blå maskeringstejp inför fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett paket öppnade städervetter mot en bakgrund av en verktygsstation och en svart vävdpapperskorg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en tub SealFlex Hybrid by Dana Lim med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fogpistol med MS Polymer tub i en hand framför verktyg på ett ojämnt betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Applicering av vit fogmassa längs kanten mellan en vit taklist och innertak med en fogpistol, med blå maskeringstejp som skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Applicering av fogmassa på en taklist intill ett maskerat vitmålat innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en tub med tätningsmassa och torkar bort överskottet vid en maskerad taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en tub med fogmassa som är inlindad i ett vitt rengöringsservett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit taklist och innertak med precis applicerad fog och blå maskeringstejp längs fogens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person drar bort blå maskeringstejp från en vitmålad fog mellan taklist och innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vit fog mellan taklist och mdf-innertak med maskeringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett innertak med en vit folierad yta anslutande mot en taklist, skyddad med blå maskeringstejp inför fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vit fog mellan taklist och innertak med mdf och vit folie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit taklist som möter ett MDF-innertak med en nyligen applicerad, slät mjukfog längs skarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Tida och 30 till
  • Laddar…
Snyggt beskrivet och ett snyggt resultat.
Använder själv MS polymer som Biltema el Tec7 och ja det kladdar, men resultatet mot vanlig målarfog är betydligt bättre (vilket åxå är jävligt kletigt).
Alt är Alcro latexfog som jag tycker är helt okej för mindre jobb..
Spänningsprovare som avstrykare va intressant ;) , man kan använda i princip vad som funkar, kartongbit, glasspinne eller bara fingret.. men man hittar sin favorit .. samma sak med masktejp, en bra är A o O. Skiten från hrm Rusta å liknande är bara :devilish:
 
  • Gilla
RenoveringsBg och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Snyggt beskrivet och ett snyggt resultat.
Använder själv MS polymer som Biltema el Tec7 och ja det kladdar, men resultatet mot vanlig målarfog är betydligt bättre (vilket åxå är jävligt kletigt).
Alt är Alcro latexfog som jag tycker är helt okej för mindre jobb..
Spänningsprovare som avstrykare va intressant ;) , man kan använda i princip vad som funkar, kartongbit, glasspinne eller bara fingret.. men man hittar sin favorit .. samma sak med masktejp, en bra är A o O. Skiten från hrm Rusta å liknande är bara :devilish:
Tack för det!
Med servetterna så slipper du kladdet som blir överallt, så enkelt men ack så bra!
Tidigare har det varit besök i garaget med diverse olika rengöringsmedel.

Ja exakt, fördelen med spänningsprovaren var den perfekta fogbredden och att den inte gav vika, smulades sönder osv.

Ja fyfan finns så mycket kass tejp det finns.
Till detta körde jag blå från Biltema, den duger gott till ändamålet och klibbar inte fast.
Till snobbränder kör jag Frogtape :cool:
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Med servetterna så slipper du kladdet som blir överallt, så enkelt men ack så bra!
Finns alltid med i målarlådan, brukar köpa storpack på Willys och småpaketen fr 5kr på ÖoB, perfekt att ha i fickan..
Råkar du dessutom få kladd på tex listen är dom utmärkta att torka rent med.
 
  • Älska
kapten_krok
  • Laddar…
Lite tips till: Biltema's Kallavfettning funkar kanon för att ta bort icke-härdat MS polymer. Eller för efterbehandling av kanter, man får lätt en snygg fog om man bara använder fingret. Ett bra och billigt alternativ till Tec7 Cleaner.
 
R Robert Kooijman skrev:
Lite tips till: Biltema's Kallavfettning funkar kanon för att ta bort icke-härdat MS polymer. Eller för efterbehandling av kanter, man får lätt en snygg fog om man bara använder fingret. Ett bra och billigt alternativ till Tec7 Cleaner.
Vill man dock hålla på med kallavfettning på händerna? Tveksam faktiskt :thinking: Men funkar såklart att ta bort rester
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Vill man dock hålla på med kallavfettning på händerna? Tveksam faktiskt :thinking: Men funkar såklart att ta bort rester
Har använd kallavfettning *mycket*, inga problem med händerna :)
 
R Robert Kooijman skrev:
Har använd kallavfettning *mycket*, inga problem med händerna :)
Okej :D
Hur går det att måla efter? Tänker att det brukar lämna en hinna efter sig :thinking:
 
Det intressanta tycker jag är hur det ser ut efter 2 år. Att få det snyggt här och nu är inte så svårt men jag upplever att det oavsett fogtyp är svårt att motverka sprickbildning över tid...
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
P PeeWee skrev:
Det intressanta tycker jag är hur det ser ut efter 2 år. Att få det snyggt här och nu är inte så svårt men jag upplever att det oavsett fogtyp är svårt att motverka sprickbildning över tid...
Har fogat med MS Polymer vid en platsbyggd garderob, där blir det mycket rörelse iom öppning stängning dörrar osv. Det var för 1,5 år sedan och inga sprickbildningar alls(y) samma sak i alla innerhörn, runt fönster osv. i samma rum. Men du har helt rätt att man självklart vill ha en fog som består med tiden, och min erfarenhet är MS-Polymer. Även använt på vindskiva utomhus med strålande resultat, 2 år senare.
 
Redigerat:
Cheesen
kapten_krok kapten_krok skrev:
Moment 4:
När hela längden är fogad, i mitt fall 3,5m, så är det dags att dra av fogen.
Nu kommer det spännande fogverktyget in i bilden! En Spänningsprovare! Japp, en spänningsprovare.
Varför då tänker ni?
Jo för att spetsen av spänningsprovaren ger en perfekt fogbredd och eftersom den är i hårdplast så slits den inte som silikonskrapor och annat tjafs. Vet inte hur många silikonvarianter jag haft, alla lika värdelösa efter någon meter.
Spänningsprovaren kostade 100kr på Kjell och den hade jag hemma sedan tidigare.

Utöver spänningsprovaren behöver ni städservetter, våtservetter, babyservetter eller liknande.

Börja med att dra av en del av fogen. Du kommer inte längre än 15 cm innan du behöver dra bort överflöd från spänningsprovaren.

Lycka till!!
Den enda tumstocken i min ägo har jag modifierad och använder den uteslutande till detta moment.
Det tog mig många år men hittade till slut ett användningsområde för tumstocken:D
 
  • Haha
kapten_krok
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Den enda tumstocken i min ägo har jag modifierad och använder den uteslutande till detta moment.
Det tog mig många år men hittade till slut ett användningsområde för tumstocken:D
Ja visst är det fantastiskt! Man äger fler ”multiverktyg” än man tror :rofl:
 
  • Gilla
j_joacim89
  • Laddar…
Cheesen
kapten_krok kapten_krok skrev:
Ja visst är det fantastiskt! Man äger fler ”multiverktyg” än man tror :rofl:
Nu är ju inte tumstocken något multiverktyg hos mig... Har bara en funktion... Eller förresten, jag använder den som ryggkliare ibland också.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nu är ju inte tumstocken något multiverktyg hos mig... Har bara en funktion... Eller förresten, jag använder den som ryggkliare ibland också.
Du ser, mer än du först vet om ;)
 
kapten_krok kapten_krok skrev:
Okej :D
Hur går det att måla efter? Tänker att det brukar lämna en hinna efter sig :thinking:
Jar inte märkt en hinna. Biltema's vita MS polymer går bra att måla över. Har också använd deras transparanta version, men inte provat än att måla över den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.