Hej! Någon som har erfarenhet av Inb.ugnen 'Dåtid' ifrån Ikeas tidigare sortiment? Jag ska köpa en bra begagnad inb.ugn att ha i min stuga och har nu hittat en Dåtid som till det yttre ser jättefin ut och enl säljaren är "sparsamt använd". Har som alltid googlat för att hitta omdömen och det verkar vara en ugn med en del problem; bl a så låter timern väldigt högt och ugnsluckan är krånglig att rengöra... Ni som haft/har den, kan ni snälla ge era åsikter om hur ni tyckte/tycker om just den här ugnen vad det gäller själva prestandan?
Tack på förhand
Modellskylt på Ikeas 'Dåtid' inbyggnadsugn med produktinformation och serienummer.
 
Köpte en ny Dåtid för ca 4 år sedan, blev strul med något kretskort eller liknande så den slog ifrån pga överhettning, bra service 2 ggr som löste det. Fronten började sedan rosta på olika ställen konstigt nog, det gick inte på garantin :(
 
  • Gilla
Nellies M
  • Laddar…
Tack för snabbt svar Så trist med nya produkter som krånglar. Just problemet med överhettning läste jag också om så det är ju självklart ett stort minus. Använder ni er ugn fortfarande, trots rostprickarna, eller köpte ni annan ugn?
 
Den funkar bra nu och används.
 
  • Gilla
Nellies M
  • Laddar…
Hur lång är garantin på ugnen?
 
Fulkemisten
Jag kan ha fel. Men jag tror att garantier generellt endast gäller för den primära köparen av en produkt om inget annat avtalas? Rätta mig gärna.
 
  • Gilla
Nellies M
  • Laddar…
Vi har en. Haft sedan 2011 så har ju hållt. Bara lagt av pga överhettning vid 5h pepparkaksbak.
Men vi gillar den inte. Otroligt ojämn värme. Måste alltid ha fläkt och även då bränns saker utan att bli klara. Rekommenderar inte. Ikea-hällen vi har är jag däremot jättenöjd med.
Ugnen tror jag kostade 2990kr ny så är egentligen inte konstigt att den funkar sådär.
 
  • Gilla
andersgd och 1 till
  • Laddar…
A
undervärmen brukar gå så kolla om den fungerar
 
  • Gilla
Nellies M
  • Laddar…
Nellies M Nellies M skrev:
Hur lång är garantin på ugnen?
IKEAs är på 5 år.
 
  • Gilla
Nellies M
  • Laddar…

Bästa svaret

Vi har en "Framtid", som tuffar och går sedan snart 10 år.
Är nog ganska lika apparater, för monteringsanvisning och bruksanvisning var samma för FRAMTID/DÅTID/MUMSIG.
Enda nackdel jag upplevt med vår ugn är att kylfläkten går rätt länge efter användning.
Det har hänt att vi stängt av den genom att slå ifrån säkringen för att få matro.
Lätt gjort då elcentralen sitter en meter bort :)
Typskylt från en IKEA ugn med modellnummer FXVS6 och olika tekniska specifikationer samt streckkoder.
 
  • Gilla
Nellies M
  • Laddar…
Tack för era svar! Dåtid verkar ju onekligen ha en del barnsjukdomar. Så en ny hade jag nog inte vågat mig på Men vågar kanhända köpa denna "sparsamt använda" ugn jag hittat på annons då den bara kommer att användas några veckor/år?
 
Be om kvittot, är den under 5 år har du ju lite tid kvar så att säga.
 
  • Gilla
Nellies M
  • Laddar…
Har frågat efter kvitto.Ugnen inköptes 2013 men monterades o började användas 2014,-så garantitiden har löpt ut. Den har enl säljaren varit problemfri så förlitar mig på att den går några år till; om han kan tänka sig att pruta ner den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.