Nytt år, nytt boende men hur inreder man "vardagsrumsdelen" på bästa sätt?! Kök-matsal-vardagsrum har ca 3 m till tak och fönstren är från golv till tak frånsett fönstret närmast det som är en walk in closet, det är ett runt fönster.

Vi kommer ha matsalsbordet där det så att säga är tänkt men är sedan osäkra på om man skall ha en eller två soffor samt hur de skall placeras etc.

Nuvarande ägare har en soffa placerad "mitt i rummet" och sitter man i den så tittar man ut genom den större "glasväggen". Vi funderar på en platsbyggd hylla på den väggen som är mot klädkammaren. Alla tips tar tacksamt emot då jag känner att jag inte riktigt får ihop det på något bra sätt.

Ritning av öppen planlösning med kök, matsal och vardagsrum, samt detaljer som runt fönster nära walk-in closet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Är det viktigt att det är möblerat för att kunna se på TV på ett bra sätt?
Om inte kan man tänka sig att den öppna spisen får markera mitten av en soffgrupp med två soffor mittemot varandra, typ:
Ritning av en lägenhet där två soffor ritats in mittemot varandra framför en öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där jag bara ritade ut de två sofforna.

Om du vill pröva olika sätt att möblera och känna hur det är att röra sig i rummet efteråt kan jag rekommendera datorprogrammet Sweet Home 3D.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Tusen tack för svar! Vi skall ha TV:n i ett av de andra rummen så den behöver man inte tänka på alls.
 
Vi har ett runt soffbord som skall få följa med (se bild) och vi var helt inne på två soffor men när vi insåg att det var mycket billigare än vad vi trodde att köpa ny klädsel till vår soffa så kändes det som ett klart frestande alternativ (tror dock vår soffa är något mindre än den på bilden men det är ungefär så vi tänker oss den nya klädseln, soffan är 270 cm).

OM vi behåller soffan, hur placerar man den i så fall och vad skall vi ha till? Fåtöljer, en dagbädd, pallar?
Runt soffbord med svart skiva och metallben på vit bakgrund, planerad att matcha ny soffklädsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnsoffa med ljus klädsel och metallben, liknande forummedlemmens befintliga soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är klart att man ska försöka behålla de möbler man har. Placera soffan ungefär som den nedersta utritade soffan så att ni kan njuta av utsikten. Om man på vintern inte ser så mycket av utsikten men ofta tänder en brasa så kan man då vända soffan mot den öppna spisen i stället.

Ett par lätta fåtöljer mittemot tycker jag alltid passar bra och sen kan man komplettera med pallar eller hämta stolarna vid matbordet de gånger man är många som samlas kring soffbordet. Lätta fåtöljer kan man flytta runt så att man kan anpassa möbleringen efter vad som passar just då, t.ex. bära bort när man behöver plats för 20 st vid ett eller flera matbord eller för den delen ställa vid den öppna spisen just när man vill sitta där och njuta av brasan.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är klart att man ska försöka behålla de möbler man har. Placera soffan ungefär som den nedersta utritade soffan så att ni kan njuta av utsikten. Om man på vintern inte ser så mycket av utsikten men ofta tänder en brasa så kan man då vända soffan mot den öppna spisen i stället.

Ett par lätta fåtöljer mittemot tycker jag alltid passar bra och sen kan man komplettera med pallar eller hämta stolarna vid matbordet de gånger man är många som samlas kring soffbordet. Lätta fåtöljer kan man flytta runt så att man kan anpassa möbleringen efter vad som passar just då, t.ex. bära bort när man behöver plats för 20 st vid ett eller flera matbord eller för den delen ställa vid den öppna spisen just när man vill sitta där och njuta av brasan.
Tusen tack! Om du bara visste hur mycket det här stressar mig... Vi vill ju inte köpa en ny klädsel för att inse att soffan inte passar. Nuvarande ägare har placerat soffan ungefär som den översta på din bild (för att kunna njuta av utsikten). Jag funderar om man skall ha soffan mot den öppna spisen och om den i så fall skall stå mot väggen eller en bit ifrån?
 
BirgitS
Ta det lugnt :) Det är klart att en soffa passar in.

Man behöver inte bestämma sånt innan man flyttar in utan väl på plats kan ni flytta omkring soffan tills det känns bra, eller hitta ett par olika alternativ att växla mellan beroende på om ni är själva, antal gäster och årstid.

När vi skulle flytta använde jag datorprogrammet Sweet Home 3D för att planera möbleringen, eller rättare sagt se vad som gick att flytta med eftersom vi flyttade till mindre.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ta det lugnt :) Det är klart att en soffa passar in.

Man behöver inte bestämma sånt innan man flyttar in utan väl på plats kan ni flytta omkring soffan tills det känns bra, eller hitta ett par olika alternativ att växla mellan beroende på om ni är själva, antal gäster och årstid.

När vi skulle flytta använde jag datorprogrammet Sweet Home 3D för att planera möbleringen, eller rättare sagt se vad som gick att flytta med eftersom vi flyttade till mindre.
Maken tycker vi skall köpa två soffor till vardagsrummet och sätta den som vi har i TV-rummet. Jag tror den blir för stor i TV-rummet (hade tänkt ha en bokhylla i TV-rummet och dessutom ett litet sidobord bredvid soffan) och dit hade vi egentligen hittat en bra soffa att köpa så jag tänker att skall vi behålla soffan så måste vi få till det på något bra sätt med den i vardagsrummet...
 
BirgitS
Vad är det för storlek på TV-rummet?
Men 270 cm soffa kräver ett rätt stort rum om det inte ska kännas övermöblerat, så jag håller nog med dig. Kanske läge att provmöblera med något program?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för storlek på TV-rummet?
Men 270 cm soffa kräver ett rätt stort rum om det inte ska kännas övermöblerat, så jag håller nog med dig. Kanske läge att provmöblera med något program?
Tv-rummet är det rummet där det inte står något på ritningen (bredvid det lilla badrummet). Soffan skall stå under fönstret som sitter högt och är "långsmalt" (jag tänkte ha en bokhylla på väggen mot badrummet). Väggen där det fönstret sitter är 3,75 och rummet är 3,85 m "brett". Jag hade tänkt mig en soffa som är 220 cm.
 
BirgitS
Rummet är lite större än vad jag trodde men jag håller med dig om att 220 cm soffa är nog mer lagom än 270 cm soffa som nog kan kännas lite intryckt i stället för anpassad.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Rummet är lite större än vad jag trodde men jag håller med dig om att 220 cm soffa är nog mer lagom än 270 cm soffa som nog kan kännas lite intryckt i stället för anpassad.
Tack! Lägenheten är lite större än vad man kan tro när man ser ritningen (och den ritningen är inte den korrekta, jag hade själv fixat till vissa "felaktigheter" i mäklarens ritning men har nu fått fatt på den riktiga när m2 per rum står kart och tydligt). Det är en "nybyggd" 3:a på 132 m2. TV-rummet är 13,5 m2 enligt ritningen (så vi har kanske inte mätt helt korrekt...) och "vardagsrummet" är 40,2 m2 (sedan är "matsalen" 9,9 m2 och köket 13 m2).
 
  • Ritning av en lägenhet med angivna mått för rum som vardagsrum, matsal och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vilken stor och härlig lägenhet med terrasser runt om!
Där hade jag gärna bott ;)

Jag tänkte nog att det var ett mer normalt barnsovrum på ung. 10 kvm, dvs. väggar på 3 m och då sätta in en soffa som är 2,7 m lång lät väldigt trångt.

Lycka till!
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken stor och härlig lägenhet med terrasser runt om!
Där hade jag gärna bott ;)

Jag tänkte nog att det var ett mer normalt barnsovrum på ung. 10 kvm, dvs. väggar på 3 m och då sätta in en soffa som är 2,7 m lång lät väldigt trångt.

Lycka till!
Tack! Det är med lite blandade känslor då vi lämnar ett släkthus (20-tal) som vi renoverat och fått precis som vi vill men den här lägenheten har "allt" som vi vill ha och jag tror egentligen det är byggt för personer som sålt sin villa och vill bo kvar i området men som vill ha ett mer "bekvämt" boende och jag har hellre en takterrass än en trädgård, det är en sak som är säker!
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog valt att ha det lilla sovrummet som sovrum och det stora som TV-rum, då det är ett lugnare hörn, lättare att få vara ostörd om man vill sova, och den som ser på TV blir så väldigt avskild från resten.

Med det sagt: Givetvis bäddsoffa i TV-rummet, så att man om det behövs kan ha övernattande gäster.

Vad gäller soffan i vardagsrummet så tror jag på att "känna in sig" först, och flytta om den lite, sedan komplettera med eventuell fåtölj, divan mm när man hittat rätt placering för soffan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.