Eller kanske låta bli isolering helt sista två metrarna och bara ha gips där. Frågan är om det släpper genom tillräcklig värme från insidan så att utrymmet inte blir kallt.
 
Om huset är byggt i modern tid och har ångspärr så är det nog inte bra att isolera nämnvärt mkt, iom att ångspärren då sannolikt kommer på den kalla sidan.

Om inte buller är ett problem den biten, så kanske en avgränsning kan göras och den biten utan isolering. Förmodligen behövs också en ventil el likn in mot rummet för att minska risken för fukt/kondens.
 
  • Gilla
Perham
  • Laddar…
Tack för svar. Ringde till Isover teknisk support, och de tyckte att jag kunde fullisolera då befintlig isolering i yttervägg är ca 180mm och den nya skulle bygga 90. Under förutsättning att ångspärr finns innanför gipset på gamla väggen. Var jag ändå orolig för fukt kunde jag som du skriver låta bli isolering vid ytterväggen.

Får väl bygga in en tempmätare där för att kontrollera under vintern. Men som du skrev så kanske det behövs en ventil in i den delen, dock förstör man ju ljudisoleringen en del då.
 
Ja, det är ett gränsfall, så en hygrometer och tempmätare vore inte fel. De är ju alltid bra att ha, så om du tycker att allt verkar ok efter en vinter eller två, så är de säkert användbara på annat ställe.

Vet av egen erfarenhet att det kan bli mögel bakom ett par Billybokhyllor. Det var ett utsatt ytterhörn av väggen, kanske inte helt perfekt isolerat, samt måttlig ventilation och tvättork i rummet ibland. Märktes inget förrän vi flyttade och plockade ner bokhyllorna.
 
Har isolerat och satt ett lager gips nu. Dock inte skruvat helt samt ej fogat längs golv väggar och tak. Ljudet blev lite dovare men tyvärr finns vibrationer även i nya väggen från värmeväxlaren och man hör när de kör torktumlaren.

Frågan är om det ens är lönt att lägga på ett lager gips till? Om det kommer hjälpa?

Känns som man skulle behöva 10 lager för att få ordentlig tyngd.

Blir som resonans på vissa platser i vardagsrummet, hörnen är värst. Nu vet jag inte om det går att göra något förutom att gå till felande källan.
 
  • Oisolerad vägg delvis täckt med gipsplattor, synliga skruvlinjer och en tripod framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu känns det som att väggbygget var onödigt då det dessutom ätit upp 10cm av rummet.
Kanske skulle satsa på att riva väggen och skruva/limma upp fler gipsskivor på befintliga väggen . Så att det blir typ 4 lager där.
 
Du har fogat mot golv, tak och väggar antar jag?
 
Nej inte än. Tror du det gör stor skillnad?
 
Son sagt har jag bara satt ett lager gips som ej är skruvat helt än . Tanken är ju att mjukfoga och sen sätta ett lager till med förskjutning på skarver. Men just nu känns det som hela nya väggen vibrerar typ lika mycket så vet ej om det är värt besväret.
 
Det blir ju inte sämre men det är troligtvis en hel del stomvibrationer inblandat och dom är svåra att få väck utan att gå på källan. Men en modern tvättmaskin hörs knappt genom en stängd tyst innedörr. Om du ber att få justera fötterna på maskinen hos grannen kanske ljudet minskas
 
Det är tyvärr deras värmeväxlare som ger mest vibrationerdå den är upphängd direkt i väggen. Enligt motageanvisningen ska den egentligen stå på ben. Där är nog det egentliga problemet. Måste bara hitta hur de skruvat fast den samt hitta ben som passar.

Med facit i hand skulle jag börjat där.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Tyvärr kan en ny fristående vägg förstärka ljudproblem. Hur det är med rena vibrationer låter jag vara osagt. Vad är det egentligen som vibrerar? En värmeväxlare brukar inte gör det.
 
En vägg med teoretiskt ljudreduktionstal R’w=48dB tappar10dB i reduktion vid 1m lång 3mm glipa. Så jag hade fogat och sedan satt upp andra skivan. Om du kan mäta vilken frekvens bullret ligger på kan du lättare få svar från någon akustiker här.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tyvärr kan en ny fristående vägg förstärka ljudproblem. Hur det är med rena vibrationer låter jag vara osagt. Vad är det egentligen som vibrerar? En värmeväxlare brukar inte gör det.
Tror att det är obalans i fläktarna som sitter i. Min frånluftsfläkt var full med skit så gjorde rent den men blev ändå tvungen att köpa ny sen då lagren började bli dåliga.Blev lite bättre men har vibrationer från den också.
 
P danneha skrev:
Tror att det är obalans i fläktarna som sitter i. Min frånluftsfläkt var full med skit så gjorde rent den men blev ändå tvungen att köpa ny sen då lagren började bli dåliga.Blev lite bättre men har vibrationer från den också.
Då är det ett ventilationsaggregat vi talar här? Är den från 85-så har den passerat teknisk livslängd och det är lämpligt att byta ut motorer och fläktar. Annars kan man balansera en fläkt på samma sätt som ett bilhjul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.