Jag skissar på kommande bod/carport, men är osäker på vad som gäller kring bygglov.

Tanken är en isolerad friggebod, för lite olika projekt och förvaring. Till den ett kompletterande skärmtak framför entrén på boden, där jag planerar att parkera bilen. Så 15friggebod+15kvm skärmtak. Gissningsvis bygg- och anmälningsbefriat.

Men det jag fastnar på är följande: "Skärmtaket kan även placeras över en altan, balkong eller entré antingen på bostadshuset eller på en komplementbyggnad. Då behöver inte komplementbyggnaden vara placerad inom 3,6 meter från bostadshuset. Ett bygglovsbefriat skärmtak får inte byggas som exempelvis väderskydd för cyklar eller som vedskjul."/PBL-handboken

Jag tänker stämma av med plan- och bygg när det närmar sig för att få ett skriftligt svar på hur de ser på det, men tänkte förbereda mig genom att se om forumet har några kloka tankar kring vad jag kan förvänta mig för svar? Är det helt uteslutet är det förstås bättre att jag tittar på en annan lösning för kombinerad bod/carport.
 
  • 3D-skiss av en isolerad friggebod med skärmtak för bilparkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det skärmtak du skissat på är för ”stabilt” i sin konstruktion, dessutom är det inte placerat över skyddad uteplats, altan, balkong eller entré. Jag skulle nog klassa det som öppenarea och att det kräver bygglov. Har du som krav att bygget måste vara bygglov/anmälningsfritt?

Här kan du läsa mer om skärmtak (om du inte redan gjort det);

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Jag tror att det skärmtak du skissat på är för ”stabilt” i sin konstruktion, dessutom är det inte placerat över skyddad uteplats, altan, balkong eller entré. Jag skulle nog klassa det som öppenarea och att det kräver bygglov. Har du som krav att bygget måste vara bygglov/anmälningsfritt?

Här kan du läsa mer om skärmtak (om du inte redan gjort det);

[länk]
Tack för dina svar. Jag grunnar vidare lite utifrån vad du säger.

Bygglovsfritt är inget krav, vi kan säkert få ett bygglov om vi ansöker. Men då gör vi sannolikt ett förlängt tak istället. Men skulle det passera bygglov/anmälningsfritt är det förstås en fördel. Jag hade nog tänkt fel kring entré. Tänkte att det kunde vara ett tak i anslutning till ingång i byggnaden, med det behöver förmodligen vara mer "entré-likt". Grusad uteplats vore eventuellt en möjlighet som är lätt att justera upplägget till (det är ju primärt när det inte är uteplatsväder som en carport är trevlig att ha ändå).

Robustheten är ju svårare att komma åt. Men behöver inte ett skärmtak om 15 kvm kunna vara lite robust i sin enklare konstruktion. Robustheten bör väl öka i takt med storleken?
 
E Elitost skrev:
Tack för dina svar. Jag grunnar vidare lite utifrån vad du säger.

Bygglovsfritt är inget krav, vi kan säkert få ett bygglov om vi ansöker. Men då gör vi sannolikt ett förlängt tak istället. Men skulle det passera bygglov/anmälningsfritt är det förstås en fördel. Jag hade nog tänkt fel kring entré. Tänkte att det kunde vara ett tak i anslutning till ingång i byggnaden, med det behöver förmodligen vara mer "entré-likt". Grusad uteplats vore eventuellt en möjlighet som är lätt att justera upplägget till (det är ju primärt när det inte är uteplatsväder som en carport är trevlig att ha ändå).

Robustheten är ju svårare att komma åt. Men behöver inte ett skärmtak om 15 kvm kunna vara lite robust i sin enklare konstruktion. Robustheten bör väl öka i takt med storleken?
Jag hade också gjort ett förlängt tak om jag skulle söka lov. Har du koll på byggrätten på din fastighet eller bor du utanför detaljplanelagt område? Kan du tänka dig att minska byggnadsarean till 25 kvm så räcker det med att göra en anmälan (enklare och billigare). Det du behöver då är att få godkännande av grannen om det ligger närmre fastighetsgräns än 4,5.
Min tidigare kommentar baserar sig på bedömningar i min kommun, så kolla med din kommun hur de tolkar saken.
 
M MetteKson skrev:
Jag hade också gjort ett förlängt tak om jag skulle söka lov. Har du koll på byggrätten på din fastighet eller bor du utanför detaljplanelagt område? Kan du tänka dig att minska byggnadsarean till 25 kvm så räcker det med att göra en anmälan (enklare och billigare). Det du behöver då är att få godkännande av grannen om det ligger närmre fastighetsgräns än 4,5.
Min tidigare kommentar baserar sig på bedömningar i min kommun, så kolla med din kommun hur de tolkar saken.
Jag bor precis utanför detaljplan, och behöver medgivande från grannen. 25 kvm för kombinationen carport/snickarbod blir lite snålt. Jag har inte satt mig in i om reglerna för 30 kvm attefallshus kan vara värda att vänta in, eller om de ens är applicerbara. Fördelen med attefall (jämfört med skärmtak) är att det är bygg-arean som räknas, så taket kan ju sticka ut 0,5 m åt sidorna på carporten och fylla sitt syfte.

Jo, jag kommer kolla med kommunen för att se om min grundtanke är möjlig först, och då är det jättebra att veta hur resonemang sett ut på andra platser (för att kunna peta min skiss i rätt riktning för att kunna passera med ett OK)
 
harry73
E Elitost skrev:
Jag har inte satt mig in i om reglerna för 30 kvm attefallshus kan vara värda att vänta in, eller om de ens är applicerbara.
Vad jag har förstått är de inte applicerbara eftersom de gäller för attefallshus och inte attefallsbyggnad
 
harry73 harry73 skrev:
Vad jag har förstått är de inte applicerbara eftersom de gäller för attefallshus och inte attefallsbyggnad
Ah, nej då skulle det vara 25 kvm-varianten och den blir sannolikt för liten. Men jag kan behöva räkna på det. Lite beroende på hur många kvadrat extra taket kan gå utanför byggytan på mark kanske det kan gå på ett ut.
 
Redigerat:
E Elitost skrev:
Ah, nej då skulle det vara 25 kvm-varianten och den blir sannolikt för liten. Men jag kan behöva räkna på det. Lite beroende på hur många kvadrat extra taket kan gå utanför byggytan på mark kanske det kan gå på ett ut.
Nya regeln för Attefall börjar gälla 1 mars, och det är endast komplementbostadshus som får vara 30 kvm. Jag vet att många gått och väntat på att kunna bygga större garage, men tyvärr. :(

Så här beräknar du BYA på en carport (förutsatt att taksprånget inte överstiger 0,5 meter)
Illustration av hur byggnadsarea (BYA) beräknas för en carport med markeringar för öppen area.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.