Är det ett någorlunda modernt kärl så är det säkert rostfritt. Men å andra sidan kan det ändå börja läcka vid röranslutningar och liknande.
Med värmepump finns det inga fördelar med öppen expansion, så jag hade pluggat den och satt ett tryckkärl i pannrummet istället.
 
  • Gilla
helikopterpop
  • Laddar…
Magnus E K
H helikopterpop skrev:
Idiotfråga kanske. Men bilderna som jag postade på svar #30. Är inte det röda ett expansioskärl? Isåfall kan man väl anta att det på vinden är sen tidigare panna eller liknande och därmed kan tas bort? Om jag ska tilläggsisolera så tar jag ju gärna bort gammalt skrot där uppe =)
Kolla om det finns något rör i taket av pannrummet som tidigare gått till expansionskärlet. Testa och resistansmät mellan pannan och expansionskärlet, är det avbrott där så är det urkopplat förutsatt att det är metallrör hela vägen. Så gjorde jag i mitt hus där jag först inte var säker på om kärlet på vinden var urkopplat.
 
  • Gilla
helikopterpop
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Kolla om det finns något rör i taket av pannrummet som tidigare gått till expansionskärlet. Testa och resistansmät mellan pannan och expansionskärlet, är det avbrott där så är det urkopplat förutsatt att det är metallrör hela vägen. Så gjorde jag i mitt hus där jag först inte var säker på om kärlet på vinden var urkopplat.
Kollade på en av bilderna. Man ser att röret är bortkopplat. Ska bara dubbelkolla att det är det. Skönt med en manschett mindre på taket..
 
S Stefan1972 skrev:
Fast då har du inte räknat med värmepumpsbytet som ju verkar komma för de flesta för eller senare? För många redan innan de tjänat ihop "besparingen" Tyvärr den här är för gammal, finns inga reservdelar. Du får köpa en ny typ.....
Fast en luft/vattenvärmepump har ju fler delar som kan gå sönder än vad en bergvärmepump har. Dessutom är det inte mycket billigare i installation heller. Räknar man att hålet kan återanvändas nästa gång är det då även samma pris för bergvärme som luft/vatten när första har gått sönder.
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
Har själv eldat med pellets men skulle avråda dig från det. Det är en bransch på dekis och utdöende. Finns inga som vill lägga ner arbetsinsatsen som det även är med nya pelletsanläggningar. Nu har också pelletspriserna stigit som en raket de senaste åren.

Det är dyrt att elda med pellets. Sen kommer du bli häpen över den mängd pellets det går år varje dag. Jag hade en villa på 140m2 plus lite källare och gjorde av med 10 pallar pellets om året. Det är 520 säckar om året att konka på och 8,3 ton att bära.

Ditt hus ser ut att vara energikrävande. Du kommer aldrig orka med att åka och hämta lite slattar med pellets hela tiden från din lokala grossist. Det blir MÅNGA vändor för dig.

Nej, lägg ner pellets och satsa på bergvärme.

/ Före detta pelletseldare i 7år
 
Det lät som en väldigt hög förbrukning.
 
Gammalt hus som drar mycket. Sen hade jag det väl hyfsat varmt på 23 grader. Pannan var bra inställd. Så inget fel där. Huset drog bara mycket energi.
 
och jag som tycker det går åt mycket med 10pall i min 300 kvadratare från 1900....men å andra sidan har jag inte 23 grader.
 
G Granström2 skrev:
Modern pelletseldning finns men sotningsavgift på 8000 för en pelletsförbrukning på 6000 för källarvärme blir inte lönsamt, då blir elpatronen billigare.
Hur har du räknat ut den sotningsavgiften? Är det avgiften under 10 år eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.